PicsFloortje Smit

In 2000 verdwenen rodeloperfoto’s nog gewoon in de oudpapierbak

Maria Snoeys-Lagler met Nicolas Cage.

Filmrecensent Floortje Smit werpt haar blik op de hedendaagse beeldcultuur.

Dat ze iets bijzonders in handen hadden, bij kringloopwinkel Opnieuw & Co in het Vlaamse Mortsel, wisten ze meteen. Toen medewerkers nietsvermoedend een oud, gebloemd fotoalbum opensloegen, zagen ze foto’s van een piepjonge Johnny Depp. Van Tom Cruise, uit de tijd dat hij een ringbaardje had, halflang haar en nog geen Scientology-lidmaatschap. Nicole Kidman, toen ze nog geen botox of stijltang had ontdekt. Kate Winslet, voordat ze wist dat er kappers bestonden.

En naast zo’n tweehonderd Hollywoodgrootheden steeds dezelfde, onbekende, vrij onopmerkelijke vrouw, met coupe watergolf en een voorliefde voor kralenkettingen.

‘Weet iemand wie deze raadselachtige dame is?’, vroeg de winkel via Facebook. De oproep werd, uiteraard, internationaal opgepikt.

Straks de oplossing van dit mysterie. Eerst dit: wat was Hollywood in de jaren negentig en nul toch een zalig onglamoureuze plek. De foto’s doen denken aan het Instagramaccount Movie Premieres Unlimited (@nightopenings). Daar zijn de officiële rodeloperfoto’s te vinden van filmpremières uit diezelfde tijd. Het is een geweldig weerzien met in vergetelheid geraakte acteurs, met hun vergeten partners bij premières van verdrongen films zoals Freddy Got Fingered. Er wordt onhandig geposeerd met afzichtelijke kapsels, in slecht zittende pakken, schreeuwerige blouses, houthakkersoverhemden, bizar blote topjes en hoog opgetrokken spijkerbroeken – want waarom zou je je omkleden voor een galapremière? Vijftien jaar geleden werden in Los Angeles niet alle rimpels weggestreken of vetrolletjes onzichtbaar gemaakt met Spanx. Vijftien jaar geleden nog maar! Wat vergeet een mens toch snel.

En zo was men dus ook Maria Snoeys-Lagler, de vrouw van het fotoboek, vergeten. Een fotograaf wist via een perspas op een van de foto’s haar naam te achterhalen. Ze bleek een inmiddels overleden Vlaamse filmjournalist die tot 2010 werkzaam was (toen was ze 87 en werd ze gevraagd te stoppen). Haar dochter werd opgespoord. ‘Mijn moeder was zo trots op haar werk en dat deed ze zo toegewijd’, vertelde ze Het Laatste Nieuws. ‘Die foto’s waren erg belangrijk voor haar.’

Precies. Voor haar. Deze foto’s zijn gemaakt zodat ze zélf nu en dan mijmerend kon terugkijken op ontmoetingen met doodgewone mensen die toevallig een superstatus hadden. En dit is meteen de reden dat die sterren in die tijd gewoon hun rommelige, ongestylede zelf konden zijn: toen was poseren gewoon nog een tijdsopname. Rodeloperfoto’s verdwenen met de tijdschriften in de oudpapierbak; wie poseerde naast Snoeys-Lagler, belandde in een privéalbum. Zij liet zich niet met sterren vereeuwigen om likes op Facebook te scoren of omdat ze een Instagramhit wilde worden. Een foto willen met een beroemdheid, alleen voor jezelf: het voelt al net zo gedateerd als getoupeerd haar.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden