Imagoschade T-Mobile 'uit de lucht gegrepen'

AMSTERDAM - Op 20 oktober begon Youp van 't Hek zijn 'vrolijke burgeroorlog' tegen helpdesks van grote bedrijven in het algemeen en die van T-Mobile in het bijzonder.

Beeld afp

Vijf dagen later verstuurde Buzzcapture, 'specialist in online reputation management', een persbericht, met daarin de volgende uitspraak van directeur Alex van Leeuwen: 'Als je kijkt naar het bereik van Youp van 't Hek op Twitter, het aantal reacties én het negatieve sentiment rond T-Mobile, dan loopt de reputatieschade in de tonnen. Als wij ons beperken tot sociale media komen we op een bedrag tussen de 200.000 en 300.000 euro reputatieschade.' Die schatting is nog laag, volgens het persbericht, gezien de media-aandacht voor de actie van Van 't Hek.

Veel media
Het bedrag dook in veel media op: in kranten, onder andere de Volkskrant, in een bericht van persbureau ANP en op marketingblogs- en sites. Dit tot frustratie van blogger Alexander Klöpping, die zich ergert aan het niet onderbouwde getal en de daaropvolgende 'journalistieke luiheid'. Hij schreef er een woedende blogpost over. 'Drie ton! Hoe komen ze tot dat bedrag? Dat wordt natuurlijk niet uitgelegd, want het is totaal uit de lucht gegrepen. Natte vingerwerk.'

Het werkt als volgt, volgens Klöpping: 'Je gaat naar een onderzoeksbureau, verzint een debiele vraag, laat 500 mensen antwoorden, en maakt een kuttig persberichtje waarin je de resultaten laat duiden door de directeur van je toko. Bij het ANP vreten ze het op.'

Indicatie
Buzzcapture-directeur Van Leeuwen reageerde op het blog: 'Het bedrag dat hier aan gehangen wordt, is een indicatie die gebaseerd is op aannames die jij misschien bullshit vindt.' Dit soort inschattingen zijn volgens de directeur dan ook 'terecht' onderwerp van discussie. 'Anderzijds hebben bedrijven vaak behoefte aan dit soort cijfers.'
Gevraagd om verdere uitleg zegt Van Leeuwen dat het getal de uitkomst is van een berekening 'gebaseerd op twee componenten: de exposure van een gebeurtenis, en de (gemiddelde) kosten om dezelfde exposure via campagnes te genereren'.

Hoe precies tot het genoemde bedrag is gekomen, blijft onduidelijk. Aan het persbericht op de website van Buzzcapture werd een nuancerend zinnetje toegevoegd: 'Dit soort berekeningen zijn gebaseerd op aannames.'

Van Leeuwen: 'Ik begrijp de frustratie van Alexander eerlijk gezegd wel, maar alles afdoen als 'bullshit' lijkt mij niet bijdragen aan het punt dat hij wil maken.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.