Recensie Gravel & Dust

Ilse DeLange, Gravel & Dust. Beeld Universal

Ilse DeLange

★★★★☆

Roots

Gravel & Dust

Universal

Waar haalt ze de tijd vandaan, zou je denken bij de negende studioplaat van Ilse DeLange. Vorig jaar verscheen een titelloos popalbum, terwijl ze nog druk was met haar band The Common Linnets. Dan was DeLange nog betrokken bij het Songfestival én haar eigen festival Tuckerville. En toch verschijnt er weer een album, dat ze kennelijk al jaren in de pen had. Ze schreef de songs terwijl ze werkte aan die popplaat uit 2018. En Gravel & Dust klinkt ook echt als een tegenhanger van het opgewekte en radiovriendelijke werk dat we van de zangeres gewend zijn.

Op Gravel & Dust keert DeLange terug naar haar oude verlangens. Ze wilde ooit stralen aan de sterrenhemel boven Nashville, met onversneden country. Dat wil ze zo te horen nog altijd; met de door haar bewonderde producer T Bone Burnett maakte ze een set sfeervolle en authentieke country- en bluegrassnummers, met een mijmerende, om niet te zeggen somberende inslag.

De grote kracht is hier de stem van DeLange. Zou ze ooit beter hebben gezongen dan op deze plaat, vraag je je af bij tragische liedjes als When Dreams Go to Die, of de wat opgetogener slotsong The Only Thing I Ever Got Right. Vibrato, hier en daar wat gestileerde heesheid, opgevoerd volume als ze de hoogte in schiet: DeLange doet aan pure vocale acrobatiek en ze zweeft in perfectie boven de toonladders. De begeleiding van contrabas, steelgitaar en banjo is intens en spaarzaam, zoals het hoort. De liedjes over onverwerkt liefdesleed en afscheid krijgen zo een haast metafysische lading.

Uitschieters, laat staan radiohits zijn niet te vinden op deze pure countryplaat. Het album kabbelt rustig voort, net als de rivieren die DeLange inzet als metafoor voor het leven. Er lijkt wel over nagedacht.