Recensie Concert

Ilse DeLange zingt fabelachtig mooi (vier sterren)

Ilse DeLange in de Ziggo Dome. Beeld Ben Houdijk

Daar staat Ilse DeLange dan met haar band, zaterdagavond in een uitverkochte Ziggo Dome, twintig jaar na haar debuutalbum World of Hurt. Even trots als ontroerd, begeleid door haar geweldige band die nu verrijkt is met Yori Swart. Niet alleen goed voor het podiumbeeld, zo’n stoere zangeres en gitariste naast DeLange zelf, maar ook goed voor het bandgeluid, dat warmer is dan voorheen.

OK en Right with You klinken overtuigender dan op haar wat anoniem geproduceerde laatste album. Belangrijker: Ilse zingt fabelachtig mooi. Er zijn weinig Nederlandse zangeressen die zo ogenschijnlijk gemakkelijk zo naturel en tegelijk zo doorleefd kunnen klinken als DeLange.

Daar willen we graag een hele avond van genieten, maar DeLange heeft andere plannen. Na een stevig, sterk eerste half uur mogen ‘drie gave gasten’ elk een liedje zingen. Leuk voor Blackbird, Judy Blank en Joe Buck, maar volkomen onnodig. Net als het optreden van Calum Scott later op de avond. Zijn hit Dancing On My Own krijgt alle pathos waar DeLange zelf nu juist zo knap aan ontsnapt.

Ilse DeLange op de zogenaamde B-stage, midden in de Ziggo Dome. Beeld Ben Houdijk

Veel beter valt Sweet Summer Rain, dat Yori Swart op het b-podiumpje achter in de zaal mag zingen. Maar het is uiteindelijk natuurlijk Ilse DeLange zelf die ontroerende momenten afwisselt met sublieme countryrock waarin soms vier gitaristen te keer mogen gaan.

Dat rauwe kantje dat DeLange zeker ook heeft, staat haar veel beter dan ze zelf lijkt te denken. Weg met al die gastoptredens, die halen de vaart eruit. Op de beste momenten staat in het Ziggo Dome een zangeres van wereldklasse die gewoon alle aandacht op zichzelf moet richten. Zoals zij in haar eentje, achter in de zaal, begeleid door duizenden kelen Calm After the Storm zingt, dát is een moment dat lang zal bijblijven.

Ilse DeLange. 2/2, Ziggo Dome, Amsterdam