Review

Ilse DeLange maakt indruk als rockdiva

Beetje Anouk, denk je onwillekeurig. Ilse DeLange, die andere zangeres die ook zo'n duurzame muzikale heerschappij heeft in Nederland, zij het in een ander genre, komt op in leren broek, hoge beglitterde hakken en T-shirt; alles in het zwart. De regalia van de rockdiva. Weg die soft focus strandblik, het zongebleekte blonde haar en dito spijkerjasje; Ilse DeLange komt in een uitverkocht Gelredome om indruk te maken. Beetje als Olivia Newton John na de makeover in Grease.

Ilse DeLange zaterdag in de Gelredome. Beeld anp
Ilse DeLange zaterdag in de Gelredome.Beeld anp

En ze zet World Of Hurt, een DeLange-klassieker, in als wapen dat alle benodigde ingrediënten heeft om je te vloeren. Een dweilend Hammond-orgeltje dat in de kleinste hoekjes nog een sliding kan maken? Check! Een onbeschaafd plukkende bas? Check! Een loom ritme, pompend als een steady hartslag? Check! Een stem waarin de berustende doorleefdheid van een Bonnie Raitt in doorklinkt? Dubbel check!

Voorspelbare zangeres
En dat alles zodanig dat het over het randje morst. World of Hurt groeft en ploegt uit zijn brave kaders. DeLange vergroot de essentie van haar nummers uit en laat ze groeien tot stadionformaat. Live is DeLange meer dan een goede, ietwat voorspelbare zangeres, die in een ijzeren traditie opereert. Ze verrast en varieert. De blauwdruk countryrock van Livin' On Love krijgt een zwaar funkende mentaliteit als DeLange samen met haar soulkoortje de gitaarlicks opvrijt. Het country-&-western-meisje laat zich niet beperken door de mores uit Nashville. De breed opgezette strijkers en de pedal steel gitaar, die zo'n prominente rol spelen in haar vorig jaar uitgekomen album Next To Me, vervullen een even grote rol als een funky bas of rockgitaar.

Daarbij vlijt DeLanges stem zich ontspannen genietend in het geluid van de hechte band, als in een strak opgemaakt bed: guur, licht hees met een vibrato dat schroeven kan lostrillen maar ook wendbaar genoeg om nuances bloot te leggen in Time Out, een toegift midden in de stadionzaal.

Podiumpersoonlijkheid
Het is de stem die bezit neemt van het podium. Meer dan DeLange zelf die de massa beweegt met haar muziek, niet met een overrompelende podiumpersoonlijkheid. Eerder etaleert ze een meisjesachtige bescheidenheid als ze, wars van het grote gebaar, in een onderonsje met 30 duizend man meldt dat vandaag ook haar Pilatesleraar en de vrouw van de bakker zijn gekomen. Ilse is sterk, niet wild.

Alhoewel. In The Other Side treedt even de geest van de losgeslagen rockchick in haar en transformeert de pop/rock/countryzangeres in een headbangende blonde. Ze zou vaker zwart moeten dragen.

null Beeld anp
Beeld anp
null Beeld anp
Beeld anp
null Beeld anp
Beeld anp
null Beeld anp
Beeld anp
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden