Il matrimonio segreto: botsen, binden en afstoten

Jonge zangers schitteren in deze verbleekte hit van Cimarosa, de operaheld van de 19de eeuw. Regisseur Wagemakers voert de jeugdige profs met vaste hand over het glibberpad van psychologie en humor.

Il matrimonio segreto, een co-productie van Opera Zuid, De Nederlandse Reisopera en De Nationale Opera. Beeld Hans van den Bogaard

Hooguit een paar keer per eeuw. Vaker valt het operaatje Il matrimonio segreto van Domenico Cimarosa niet te zien. Ooit was dat anders. De componist neuriede de eerste deuntjes voor zijn blijspel rond een geheim huwelijk in december 1791 in Wenen, terwijl collega Wolfgang Amadeus een paar straten verderop lag te sterven. Tot diep in de 19de eeuw was Cimarosa, niet Mozart, de operaheld.

Lof daarom voor Opera Zuid, De Nederlandse Reisopera en De Nationale Opera, die voor hun eerste co-productie de verbleekte hit Il matrimonio segreto hebben geselecteerd. Des te beter past de keuze, omdat het project plaatsvindt onder de noemer talentontwikkeling. Cimarosa's opera draait om de perikelen van prille liefde. De personages stuiteren over het toneel als moleculen in een reageerbuis. Ze botsen, binden of stoten af, al dan niet geholpen door een scheutje ijdelheid of machtsverschil.

De man die het spel begint, is de koopman Geronimo. In de regie van Monique Wagemakers heerst hij over een Gucci-achtige modewinkel. Via zijn twee huwbare dochters wil hij opklimmen in de hogere kringen. Zie daar graaf Robinson. Deze kwast komt voor de hand van de oudste, maar valt voor de jongste. Toevallig is die net in het geniep getrouwd met de winkelbediende. Een giftige zus en een smachtende tante voeren de complicaties ten top.

Wagemakers, ervaren, voert de jeugdige zangprofs met vaste hand over het glibberpad van psychologie en humor. Ronduit vrolijk eindigt de komedie trouwens niet. Wanneer alles is gezegd en gedaan tussen de kledingrekken, paspoppen en zuurstokkostuums (fraai ontwerp door het jonge duo Francesco Cocco & Federica Miani) binden de personages zichzelf een blinddoek voor. Op de tast vervolgen ze hun leven.

Il matrimonio segreto. Van Domenico Cimarosa, regie: Monique Wagemakers. Solisten, Nationaal Jeugdorkest o.l.v. Benjamin Bayl. 11/3, Deventer Schouwburg. Herh.: 18/3 en 23/3 Amsterdam, 31/3 Maastricht.

Oorwurmen schuilen er in Cimarosa's muziek amper. Zijn luchtige stijl leent zich beter voor het gerebbel en gekakel dat later door Rossini is vervolmaakt. In de Deventer Schouwburg koppelt Lilian Farahani (Carolina) haar kwikzilverige sopraan aan een kwieke lichaamstaal. Succes heeft ook de bariton Mikheil Kiria, als de vermakelijke lobbes Geronimo. Florie Valiquette, de oudere zus, zet een eersteklas hittepetit neer. De poeha van graaf Robinson wordt fijntjes uitgetekend door bariton Michael Wilmering.

Vanuit de bak leveren het Nationaal Jeugdorkest en dirigent Benjamin Bayl gniffelende violen en proestende hoorns. Fijnproevers kunnen zich laten verwennen door de klaveciniste Alina Rotaru, die de spreekzang tussen de aria's goed getimed en fantasievol begeleidt.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.