'Ik zet me niet meer af tegen de glamour'

Uma Thurman doet iets wat in de wereld van klatergoud ongewoon is. Ze neemt, voordat ze zich aan een zestal journalisten voorstelt, haar zonnebril af....

Van onze verslaggever Ronald Ockhuysen

'Er lijkt een rechtstreekse lijn te lopen tussen het hof van Lodewijk de Veertiende en dit soort evenementen; beide lijden aan spirituele en intellectuele armoede, waardoor uiterlijk vertoon de boventoon voert.' Ze denkt even na: 'Nou ja - dat is iets te simpel. Want ik kom in de filmindustrie ook liefde en schoonheid tegen.'

Op de openingsavond, afgelopen woensdag, was Thurman de blikvanger. De hoofdrolspeelster uit Roland Joffés Vatel gaf de fotografen met haar jurk - blote rug tot aan de bilspleet - waarvoor ze gekomen waren.

'Part of the business', zegt ze twee dagen later. 'Ik voel niet meer de behoefte me te verzetten tegen de glamoureuze kant van mijn werk. Het is ook minder blasé om gewoon tevreden te zijn met mijn uiterlijk. Ik werk sinds mijn zestiende in deze sector. Tot enkele jaren terug heb ik me als een verongelijkte actrice gedragen, die graag wilde dat iedereen zag hoe hard zij moest knokken om er te komen. Een soort diva, altijd maar hamerend op mogelijke deuken in mijn leven en geen oog voor mijn bevoorrechte positie.'

Thurman brak door in 1988, als Venus in Terry Gilliams' De avonturen van baron van Münchausen. Kort daarop speelde zij Cecile de Volange in Stephen Frears' Dangerous Liasons: het imago van de begeerlijke actrice was gevestigd. In die periode ging Thurman op zoek naar films die dat beeld moesten bijstellen, met ongelukkige keuzes als gevolg.

'Ik houd me, nu ik dertig ben, vast aan een uitspraak van Jessica Lange. Zij zei eens dat leuke actrices tot hun vijfendertigste hun uiterlijk haten, om de rest van hun leven er alles aan te doen de jeugdige schoonheid enigszins te benaderen.' Wie van een leven in de filmindustrie wil genieten, moet relativeren, stelt Thurman. En dat gaat haar, vindt ze, goed af.

'Ik kan mooie theorieën verkondigen, maar ik had niet in Pulp Fiction gezeten als Quentin Tarantino mij niet erbij wilde hebben. Geluk, dus. En waar ik het hardst voor gevochten heb, mijn rol in The Avengers, pakte vervolgens ''minder goed'' uit, zoals dat in acteurskringen met gevoel voor understatement wordt gezegd.' Filmen is elke keer weer een chemisch proces met onbekende afloop.'

Ook met een andere bijwerking van haar werk, de roddelpers, leerde Thurman omgaan. Ze wordt er niet meer door geraakt - in tegenstelling tot enkele jaren terug, toen haar scheiding van Gary Oldman in menig Amerikaans blad uit de doeken werd gedaan. Thurman is inmiddels gehuwd met acteur en schrijver Ethan Hawke, ook de vader van haar kind. 'Ik ben van nature paranoïde aangelegd, maar van een verstopte fotograaf in het Central Park schrik ik niet meer. Foto's van mij en Ethan, werkend aan een schone luier voor onze baby, worden toch niet afgedrukt.'

Dit jaar is Thurman te zien in drie films: Sweet and Lowdown van Woody Allen, en twee in Cannes gepresenteerde kostuumdrama's: Vatel en The Golden Bowl van James Ivory, die in de competie is opgenomen. 'Het lijkt het schema van een typische Amerikaan: altijd hard werken en méér willen. Toch heb ik een eigenschap die zeker voor een New Yorker ongewoon is; ik houd er ook van helemaal niks te doen.'

Toch moest Thurman vorig jaar van zichzelf haar toneeldebuut maken, in De Misantroop van Molière door het Classic Stage Company. 'Ik acteer de helft van mijn leven, maar stond nog nooit op het toneel. Het dreigde een fobie te worden. Ik weet nu dat ik in staat ben de concentratie enkele uren vast te houden, in plaats van twee minuten, wat bij filmopnamen gewoon is. Dat geeft me het gevoel geslaagd te zijn voor het diploma Echte Actrice.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden