'Ik wilde iets nieuws, weer zenuwachtig zijn voor een rol'

Acteur Beau Schneider (28) verliet GTST en speelt nu de hoofdrol in Eyes Wide Shut van Toneelgroep Maastricht. Eindelijk echt werk of is het juist een worsteling?

Beau Schneider. Beeld Frank Ruiter

De zoon van Eric Schneider en Will van Kralingen of gewoon Beau Schneider?

'Gewoon Beau Schneider. Ik weet dat mijn vader een groot toneelspeler is en ik weet hoe ontzettend goed mijn moeder was, maar ik ken ze natuurlijk nog veel beter als gewoon mijn ouders. Toen ik in 2013 in het theater stond met mijn vader was ik ook gewoon Beau Schneider, alleen speelde ik met Eric Schneider.

'Dat ik Eyes Wide Shut ging doen, vond hij meteen leuk. Hij had Traumnovelle in de kast staan, het boek waar de film van Stanley Kubrick op is gebaseerd. De toneeltekst van Jibbe Willems is weer geïnspireerd op de filmversie. Mijn vader houdt van dit soort toneel, geconstrueerde, uitgebreide taal in een uitgebreid verhaal. Het is niet hapsnap, niet kort door de bocht.

'Ik houd er ook van. Op de toneelschool gingen Tsjechov en Shakespeare mij goed af. Veel docenten en klasgenoten begrepen daarom niet dat ik auditie wilde doen voor Goede Tijden, Slechte Tijden. 'Hoezo jij?', hoorde ik dan. 'Jij moet gewoon zo snel mogelijk bij een gezelschap en dáár doorleren.' Maar ik studeerde af in 2012, op dat moment was er superweinig werk. Ik had zó geen zin om de eerste periode na de Toneelschool thuis uit mijn neus te vreten, ik wilde gewoon werken. En ik wilde als kind al in GTST spelen. Toen ik werd gekozen voor de rol van Tim Loderus heb ik dus gelijk ja gezegd.'

Meerdijk of Maastricht?

'Laat ik beginnen met te zeggen dat het een moeilijke keuze was om weg te gaan bij GTST. Ik heb er een heel leuke tijd gehad, alleen kwam er een moment dat het mij puur nog om het plezier ging en om het comfort van een vast inkomen en een heerlijke werkplek. Dat zijn natuurlijk helemaal geen slechte redenen om ergens te blijven - vertrouwdheid is óók comfortabel en comfortabel is ook fijn - maar ik wilde iets nieuws, weer zenuwachtig zijn voor een rol.

'Regisseur Servé Hermans van Toneelgroep Maastricht vroeg mij voor de rol van Albert Hofman in Eyes Wide Shut, een jonge arts. Op een avond vertelt zijn vrouw dat ze fantaseert over een andere man. Ze heeft niks met die man gedaan, maar puur en alleen dat ze zegt dat ze over een ander fantaseert, doet Albert twijfelen aan zijn volledige bestaan. Hij vraagt zich af of hij wel goed genoeg is als echtgenoot en vindt zichzelf in één klap een ongelooflijk burgerlijk, triest mannetje. Hij verdwijnt de nacht in en beleeft op straat allerlei avonturen, als in een soort droomwereld.

'Ik had het script gelezen en viel meteen voor de bloemrijke taal van Jibbe Willems, die een bewerking schreef van het Eyes Wide Shut-filmscenario. 'Een lijf zou geen angst aan mogen jagen, enkel een opvlammend verlangen.' Dit soort zinnen heb ik na de toneelschool niet meer uitgesproken. Ik had er weer zin in.'

Beau Schneider

1988 Geboren in Den Haag

2007-2009 Film Actors Academy Amsterdam

2007-2009 Thorsten Veldkamp in soap SpangaS

2008-heden rollen in films als De helleveeg en het nog te verschijnen Meesterspion

2009-2012 Toneelschool Amsterdam

2012-2016 Tim Loderus in soap Goede Tijden, Slechte Tijden

2013 John in Levenslang theater (A Life in a Theatre), met zijn vader Eric Schneider

2015 Dick Vledder in de theateruitvoering van Baantjer

2016 Albert Hofman in Eyes Wide Shut (Toneelgroep Maastricht)

Trouw of toegeven aan geheime verlangens?

'Monogamie vind ik belangrijk. Ik zou het vreselijk vinden als mijn vriendin zou vreemdgaan, dus doe ik het zelf zeker niet. Ik wil het ook niet.'

Voor de camera of voor de zaal?

'De eerste paar jaar heb ik bij GTST ontzettend veel geleerd van bijna elke dag voor de camera staan. Snel kunnen leveren, bijvoorbeeld. Elke maandag repeteerden we de scènes van de week, de andere dagen waren er opnamen. In het begin kreeg ik het weleens benauwd van die ongelooflijk snelle manier van werken. Dan dacht ik: zo kan ik toch nooit laten zien wat ik allemaal kan en wat ik waard ben als acteur? Maar al gauw wéét je wat je waard bent en heb je ook niet meer zoveel tijd nodig om dat te laten zien. Ik ging van de snelheid houden.

'Het is ook fijn om je werk na een draaidag te kunnen loslaten. Als het erop staat en iemand 'It's a wrap!' roept, mag je naar huis en kun je er niks meer aan veranderen. Het stuk dat ik nu speel, is tot en met de laatste voorstelling niet klaar.

'Voor mij is spelen voor een zaal op elke manier confronterender dan acteren in een film of televisieserie. Je moet simpelweg veel meer zelf doen. Er is niet zoiets als montage, ik moet zélf zorgen dat ik tempo houd en goede overgangen maak, dat het spannend blijft om naar te kijken. Dat maakt toneelspelen veel spannender. De ene keer betekent veel spannender dat ik er een megakick van krijg, de andere keer betekent het meer stress en meer onzekerheid. Want het voelt toch alsof het elke avond fout kan gaan.'

2012 of 2016?

'Ik ben nu een stabieler persoon dan in 2012, vrolijker vooral ook. Vier jaar geleden moest ik afstuderen, kreeg ik een nieuwe baan met nieuwe collega's en als belangrijkste gebeurtenis van dat turbulente jaar overleed mijn moeder. Dan is 2016 opeens prettig overzichtelijk, zeker nu een aantal dingen mooi op zijn plek zijn gevallen. Ik heb een huis in Amsterdam, ik heb een vriendinnetje en ik heb een frisse keuze gemaakt door vastigheid te verruilen voor iets nieuws.

'Het is goed om te merken dat ik nu weer bijleer. Hier in Maastricht is meer tijd, en dus ook meer ruimte om stil te staan bij hoe het spel beter kan. Soms zit ik met de regisseur een half uur te praten over twee zinnetjes. Zelf ben ik erg voor spontaniteit en kijken hoe je in actie verder komt, dus aan dat gepraat moest ik in het begin wel wennen.

'Ik woon tijdelijk in Maastricht. Het is heel rustig en het voelt een beetje alsof ik in een buitenland ben. Maastricht heeft iets Fransigs, zeker met mooi weer. We gaan na de repetities nog weleens een drankje drinken met de cast, maar veel bonter maken we het niet. Ik vind het ook wel lekker om 's avonds in mijn eentje een wandeling door de stad te maken als ik de hele dag tussen de mensen ben geweest.'

Beau Schneider tijdens het Goede Tijden, Slechte Tijden Live-event. Beeld ANP

Is jouw werk alleen maar leuk of ook een worsteling?

'Je zult mij het woord 'leuk' niet horen gebruiken als het om toneel gaat. Ik vind televisie leuk en ik vind film leuk. Toneel durf ik niet leuk te noemen, want dat dekt de lading niet. Ik vind toneel ook helemaal niet altijd leuk. Soms vind ik het zelfs vervelend, omdat het zo moeilijk en spannend kan zijn. Mijn hart gaat veel meer tekeer van toneel, zowel het maakproces als het spelen zelf.

'Ik weet nog dat ik dat voor het eerst merkte, op jeugdtheaterschool Rabarber in Den Haag. Ik was niet echt een jongen van de hobby's. Eerst stuurde mijn moeder me naar aikidoles. Dat was helemaal niks voor mij. Ze heeft het acteren nooit willen pushen, maar toen zei ze: 'Probeer dan eens de jeugdstheaterschool, misschien kun je daar wat van je energie kwijt.' Toen ik een dominante man speelde die zijn vrouw en kind onderdrukte - ik was denk ik 14 - ontdekte ik hoe lekker het is als mensen aan je lippen hangen, als wat ik op het podium doe iets teweegbrengt bij het publiek en ik die energie uit de zaal direct kan voelen.

'Als zaterdag de première begint, krijg ik klamme handen, het zweet breekt me uit. De hartslag die ik dan heb, krijg ik verder alleen als ik 10 kilometer ga rennen, of als ik een uur ga squashen. Ik moet nog ontdekken hoe ik het best met die spanning kan omgaan. Het helpt in elk geval om niet op de bank te gaan zitten wachten tot het zover is. En om je te realiseren dat toneelspelen echt niet het belangrijkste in het leven is.

'Er zijn genoeg voorbeelden van acteurs en actrices die hun hele leven theater geademd hebben en ook het liefst alleen maar in het theater zijn, alsof ze verder niemand anders zijn en niks anders hebben. Dat lijkt me niet gezond. Volgens mij moet je buiten het theater op adem komen om daarna weer een mooie rol te kunnen spelen.'

Eyes Wide Shut, 27/8 in première in Heerlen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden