'Ik wil weg van het hart en het vlees'

Op Pinkpop, dat vanavond begint, is de band Florence and the Machine een van de grote attracties. In één jaar doorgestoten naar de Britse top....

Door Pablo Cabenda

Gefliciteerd! Florence Welch (23) had onlangs haar eerste paparazzi-ervaring. De dag na de uitreiking van de Brit Awards stond er een fotograaf plaatjes te schieten van haar en haar vriend toen ze haar huis uit kwamen. ‘Ik wist er niets van totdat mijn persagent vroeg of ze de foto mochten gebruiken.’ Ze kijkt bezorgd. ‘Het idee dat er daarbuiten mensen zijn die continu kijken en luisteren... dat je iemand bent geworden aan wie geld valt te verdienen... dat is, ’ – onheilspellend fluisterend – ‘vreemd.’

Maar niet onverklaarbaar. Als je in Engeland in één jaar tijd van meest veelbelovende artiest doorschiet naar artiest met het beste album van het jaar en daarvoor een prestigieuze Brit Award ontvangt, als je wordt vergeleken met Kate Bush, als je een stem hebt die stormen kan oproepen en bezweren, een succesvolle tournee doet door heel Europa en miljoenen platen verkoopt, dan word je vanzelf een beetje publiek domein in het land waar bekendheid voyeurisme rechtvaardigt.

‘Ik ben van nature geneigd tot ontevredenheid. Het is de ontevredenheid die een artiest ertoe aanzet meer te willen creëren, dat ideaal van perfectie dat je nastreeft.’

Een romantica pur sang en niet alleen in haar artistieke opvattingen. Haar debuut-cd Lungs staat vol liedjes waarin het hart rücksichtslos regeert. In Howl stort ze zich op haar minnaar met een gretigheid die neigt naar seksueel kannibalisme. Alles draait en kolkt in Welch’ schuimend sensuele folkrock. Overal was te lezen dat Welch in een verhoogde emotionele staat moest zijn bij het schrijven; bij Howl werd ze zelfs overvallen door huilbuien.

Emotioneel
Welch: ‘Hmm, ik weet niet zeker of ik die gemoedstoestand per se nodig had. Ik was zo emotioneel doordat alles om me heen aan het bewegen was. Ik was mijn eerste plaat aan het maken en had de critic’s choice award gekregen. Daarbovenop had ik ernstige relatieproblemen. Je zit dan voortdurend onder een vergrootglas en ik werd er helemaal gek van.’

En dan is er nog: Florence, kind van de natuur; die beweerde dat ze geen remmingen kent als ze dronken is en onstuimig rondrende op festivals. Ze weet het, maar misschien heeft ze die fase nu wel gehad. ‘Ik denk wel dat ik met het nieuwe album weg wil van het hart en de liefde en het vlees. Dat hele eerste album was zo lichamelijk. Ik denk dat ik het deze keer anders ga aanpakken. Ik wil mezelf niet herhalen.’

Vindt ze het erg te worden versleten voor een tikje geschift, een beetje kooky? Verwijtend als een mokkend kind: ‘Je gebruikte het ‘k’ woord.’ Ze nipt Brits gereserveerd van haar thee en zegt zonder een moment op te kijken: ‘Het is stereotyperend.’

Stereotypen
De Britse pers kwam met stereotypen als de bosnimf, het meisje van de zon, de maan en de sterren; onnavolgbaar in de slaafsheid aan haar driften. Ze geeft toe dat ze nogal ontvankelijk is voor prikkels. Nogal wide eyed, geïnteresseerd in het ontdekken van de wereld en heel onderzoekend. ‘Maar dat wordt snel versleten voor een soort ‘hallo bomen, hallo vogels’-mentaliteit.’

Zuchtend: ‘Ik wil niet dat dat me blijft achtervolgen. Ik zou het vreselijk vinden als de manier waarop ik me gedraag mijn muziek zou overschaduwen. Want ik ben geen typetje, ik ben een muzikant.’

Het lag ook een beetje aan haar eigen presentatie, dat weet ze wel. ‘Als je pas begint in popmuziek, probeer je je grenzen uit. Waar kun je mee wegkomen. Het is allemaal zo nieuw, zo opwindend.

‘Het podium was voor mij niets minder dan mijn speeltuin. Ik wilde echt niet dat bedeesde meisje zijn op het podium, dat haar liedjes zingt en dan weer af gaat. Ik wilde indruk maken, zelfs shockeren misschien. Maar als je dat eenmaal hebt gedaan, kun je de muziek gewoon voor zichzelf laten spreken.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden