‘Ik wil in Den Haag weer risico’s kunnen nemen’

Oud-NDT-danser Jim Vincent (50) wordt in september de nieuwe artistiek leider van het Nederlands Dans Theater. Een verrassende keus. De Amerikaan heeft nu de leiding van de Hubbard Street Dance Company in Chicago, Illinois.

Annette Embrechts

Eerder was hij de rechterhand van Nacho Duato bij diens gezelschap Compañia Nacional de Danza in Madrid, daarna balletmeester bij het Lyon Opera Ballet, en directeur Special Events bij Disneyland in Parijs.

In de jaren tachtig danste u bij het Nederlands Dans Theater, topjaren met choreograaf Jirí Kylián als boegbeeld. Kylián trekt zich steeds verder terug. Welk gezelschap denkt u in Den Haag aan te treffen?

‘Internationaal zet het NDT nog steeds de standaard op het gebied van hedendaagse dans. Ieder ander modern gezelschap kijkt naar wat het Nederlands Dans Theater op het programma zet. Er is maar één dansgroep op de hele wereld waarvoor ik de Hubbard Street Dance Company zou verlaten. Dat is het NDT. Mijn vrouw danste vroeger bij het gezelschap. Ons eerste kind is in Nederland geboren. Het voelt als thuiskomen.’

Van een sportief Amerikaans gezelschap-met-tandpasta-smile naar een Nederlandse topgroep. Een behoorlijk cultuurverschil.

‘In Amerika krijgt moderne dans geen subsidie. Onze inkomsten genereren wij uit kaartverkoop, privéfinanciering en sponsoring. Dan moet je wel een groot publiek aanspreken.

‘Dus concessies doen aan artistieke risico’s. In Amerika is het ondenkbaar dat een oud-minister van financiën in het bestuur zit van een dansgezelschap, zoals Gerrit Zalm bij het NDT. Die kiezen hooguit voor een basketbalteam. Ik ben blij in Den Haag weer risico’s te kunnen nemen.’

Welke risico’s?

‘In de keuze voor nieuwe choreografen kun je tegenwoordig, mede door de globalisering, niet meer onderscheidend zijn. Overal komen dezelfde namen terug. Ik ga proberen choreografen weer exclusief aan het NDT te verbinden. En ik zoek de uitdaging in de combinatie van dans met andere disciplines zoals architectuur, live muziek en bijvoorbeeld de aerodynamica. Eens kijken hoe stromingen in de lucht het dansend lichaam beïnvloeden.’

Komt uw ervaring als directeur Special Events bij Eurodisney in Parijs u straks nog van pas?

‘Ik tekende daar voor het entertainment tijdens topcongressen van grote bedrijven. Ik heb daar geleerd dans als een onderdeel van een spektakel te zien, ik combineerde dans met legio andere mogelijkheden. Dat ga ik zeker straks gebruiken. Anders, dat wel.’

U gaat niet zelf choreograferen?

‘Voorlopig niet. In Chicago gaat binnenkort mijn vijftiende choreografie in première. In Den Haag ga ik eerst vooral leiding geven. Maar ik sluit het op, de lange termijn, ook niet uit.’

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden