Interview

'Ik wil impact hebben'

Als lifestyleblogger met een riant leven had Nalden (30) eeuwig door kunnen gaan. Maar het was niet genoeg.

Beeld Aisha Zeijpveld

Het afgelopen jaar zijn alle dromen die Nalden als jongen had uitgekomen. Hij zegt het zo:

'Ik heb in een jaar tijd best veel life changing momenten gehad, dingen waar ik als kind al naar streefde voor als ik 30 zou zijn. Ik wilde jong vader worden - negen weken geleden is Rafaël geboren. Dat is best wel big. Alle clichés over kinderen krijgen zijn waar, het is echt magisch. Het is zwaar, maar het is het allemaal waard, het is life changing. 30 worden was ook big. Ik had bepaalde doelstellingen voor ogen... Nu ben ik 30 en ik heb ze allemaal bereikt. Daardoor doe ik alles wat ik nu doe voor anderen en niet meer voor mezelf, dat is een mooie positie.'

Wat bedoel je met 'bepaalde doelstellingen'? Wat waren je dromen als kind?

'De liefde van mijn leven vinden, een kind krijgen. En op een bepaalde manier onafhankelijk zijn.'

Je bedoelt: financieel onafhankelijk?

'Ja. Ik denk dat elk kind daar wel van droomt.'

Rijk worden.

'Ja, wat dat dan ook inhoudt. Als kind heb je daar natuurlijk geen idee van.'

Want nu ben je zo rijk dat je nooit meer hoeft te werken, toch?

Glimlach: 'Ja.'

Quote vermeldt dat je goed bent voor 45 miljoen.

'Ha. Ik lees Quote niet, maar ze hebben altijd leuke aannames. Ik hoef nooit meer te werken als ik niet wil, dat klopt. Maar ik zie wat ik doe niet als werk. Dat heb ik nooit gedaan.'

Nalden is mede-eigenaar van WeTransfer, de service om grote digitale bestanden te versturen. Afgelopen voorjaar stak een Amerikaanse investeerder 22 miljoen euro in het bedrijf. RTL Late Night, De Wereld Draait Door - hij had overal kunnen zitten om over het succes te praten. Maar hij zei nee, hij had er geen behoefte aan zich zo te manifesteren. Even is dat anders geweest. U kent Nalden misschien uit de tijd dat hij nog blogger was, de bekendste blogger van Nederland. Wat heet: de eerste bekende blogger van Nederland. Het was 2009, Nalden blogte over wat hij tof vond, Apple, Nike, en merken doken bovenop hem: een influencer op internet, daar viel geld aan te verdienen. En andersom verdiende Nalden aan hen. In Vrij Nederland zei hij: 'Ik heb invloed. Mensen en bedrijven willen met mij gezien worden. Hilaaaarisch toch?' Hij was 24, hij reed in zijn droomauto, de Lotus Elise, hij grapte bij Dorito's dat ze hun chips in zwarte zakken moesten doen: 'Later hebben ze dat ook gedaan. Master.' Hij schoof aan bij De Wereld Draait Door waar Matthijs en Halina slap lagen van het lachen om die jongen in zijn ruitbloes ('Uit Japan. Japan gaat hard momenteel.') en met zijn onbegrijpelijke digi-taal - hij had het toen al over WeTransfer, nou, van zoiets hadden ze nog nooit gehoord. Want Ronald Hans, zijn echte naam, was toen al bezig met meer dan alleen een cool soort reclame maken, alsof hij wel voelde dat dat niet eeuwig kon duren - de eerste kritische stemmen klonken al, dat hij zichzelf in de uitverkoop gooide door al te makkelijk merknamen te noemen op zijn lifestyleblog. Bovendien wilde hij meer in het leven dan sneakers en whiskymerken pluggen. Hij was voor iets groters geboren, wat wist-ie misschien nog niet helemaal, maar zijn dromen reikten tot de maan. In Vrij Nederland: 'Bloggen vanaf de maan, hoe next level zou dat zijn?'

Wat hij nu wil, zegt Nalden, is: verschil maken - hij benadrukt het tijdens het interview meerdere malen. 'Dat blog, dat was de perfecte speeltuin, ik ben daardoor heel ondernemend geworden, maar na tien jaar was het klaar. Ik wil impact creëren. Problemen oplossen door technologie met design te combineren. WeTransfer is daar een gigantisch goed voorbeeld van, en als het aan mij ligt, komt er nog veel meer.'

WeTransfer begon Nalden in 2009, met Bas Beerens. Het bedrijf draait inmiddels jaarlijks 20 miljoen omzet en heeft veertig mensen in dienst in een kantoorpand aan de Amsterdamse Oostelijke Handelskade. Op het Westergasfabriekterrein in de stad zit Naldens tweede bedrijf, PresentPlus, dat hij begon met Damian Bradfield. Ze maken digitaal design: apps, websites of filmpjes voor Adidas, Christie's en Datumprikker bijvoorbeeld. Hier vindt het interview plaats, in een hippe, lichte ruimte met Bionade op tafel en - verrassend - een sticker op de deur die aangeeft dat de mobiele telefoon wel uit mag.

Na zijn optreden bij De Wereld Draait Door heeft Nalden niet veel interviews meer gegeven, en al helemaal niet meer op tv. Hij kijkt er met gemengde gevoelens op terug. 'Ik ging erheen voor de grap. Toen ik erheen reed, dacht ik echt: ach, wie kijkt er nog tv? Later vroeg ik me af of ik het wel had moeten doen. Voor je het weet ben je zo'n guy die steeds in de media is te zien en van wie iedereen iets vindt.'

Artikel gaat verder onder video

Beeld Aisha Zeijpveld

CV Nalden

Geboren als Ronald Hans op 17 september 1984 in Wilnis

Burgerlijke staat
Samenwonend, zoontje Rafaël van negen weken

Opleiding
Kwam tot havo 3 op de middelbare school, stapte over naar het mbo, haalde diploma systeembeheer, deed nog 1 jaar hbo.

Carrière
Begon in 2005 met zijn blog Nalden.net, kon er na een tijd als een van de eerste Nederlandse bloggers van leven. Werkte o.a. bij een reclamebureau voor hij in 2009 WeTransfer oprichtte. Begon daarnaast in 2010 met Present Plus, dat digitale producten ontwikkelt.

Nalden werd door zakenblad Emerce in 2013 uitgeroepen tot een van de innovatiefste internetondernemers van Nederland.

Je had een soort Alexander Klöpping kunnen worden.

'Ik heb Alexander naar voren geschoven. We zaten bij hetzelfde sprekersbureau. Ik wist al snel: hier heb ik geen zin in, ik ben te eigenwijs voor dit spel. Toen zei ik: het is iets voor hem.'

In 2010 ben je gestopt met je blog. Was dat moeilijk?

Ik kan me voorstellen dat het verslavend is, zo'n lekker leventje. 'Zeker, en het is ook heel leuk om in die waan van de dag te leven, maar ik had wel de langetermijnvisie dat het eindig was. Ik wou niet een karikatuur worden van mezelf. Ik wilde ook niet steeds in de media, ik ben er bewust van weggebleven. Ik wil de juiste mensen bereiken, niet het grote publiek. Het gaat erom dat de producten die we maken, worden opgepikt door de massa. Persoonlijk hoef ik niets met de massa te maken te hebben. Ik ben best wel apart, denk ik, ik heb een heel eigenzinnige smaak. Het is precies goed zo: mensen zijn misschien bekend met de naam Nalden, maar niet met mijn gezicht.'

Beeld Aisha Zeijpveld

Is dat een deel van de strategie van het merk Nalden? Je schreef ooit een boekje: Van blogger naar brand.

'What-ever, het merk Nalden maakt me echt geen moer meer uit. Nalden is gewoon Nalden, dat ben ik. Ik ben ondernemer en ik probeer samen met leuke mensen producten te maken waar mensen iets aan hebben.'

Als ondernemer, zegt Nalden, kent hij zijn beperkingen: hij is niet van de financiën en niet van de techniek. Hij is van de ideëen. De bron van zijn fortuin, WeTransfer, is gemaakt door twee technische jongens die konden wat hij en Bas Beerens zelf niet in huis hadden. Grijns: 'Ja, zo gaat dat. Wíj hadden het bedacht.' Nieuw was het idee overigens niet: de vergelijkbare service YouSendit bestond al - you send it, we transfer, de naam is een directe reactie erop. Die is inmiddels weggeconcurreerd. Wereldwijd maken 70 miljoen mensen maandelijks gebruik van WeTransfer.

Het geheim van het succes, daarvan is Nalden overtuigd: het design. Het uiterlijk van de website, de gebruiksvriendelijkheid, de speciaal vervaardigde en vaak fraaie advertenties ('Pretty sells'). Schermbreed, en dus niet in de vorm van lelijke, oppoppende banners die je verwoed moet zien weg te klikken. De volgende dienst die Nalden onder handen neemt is Datumprikker.nl - dat kan ook een stuk beter.

Datumprikker - is dat een uitdaging?

'Jazeker, hoe mooi is het als je miljoenen mensen over de wereld kunt helpen makkelijker afspraken te maken? Nu ziet de site eruit alsof het nog 1995 is. Dankzij goed design kun je zo'n product naar een volgend level brengen. Offline is dat al lang een gegeven: met een goed ontworpen deurkruk doe je de deur makkelijk open, een goed glas drinkt lekkerder. Op digitaal gebied wordt dat nog altijd onderschat. Veel websites zijn klungelig ontworpen. De technologie staat centraal, niet de gebruiker. Het kan anders, neem Airbnb: dat was nooit zo'n succes geworden als de site niet zo user friendly was geweest en er niet zo goed uit had gezien.'

Airbnb lijkt me, net als Marktplaats, juist een voorbeeld van een dienst die hoe dan ook een succes was geworden, hoe de website er ook uit ziet

'Nee, als die website verschrikkelijk was, zouden veel minder mensen er gebruik van maken. Door goed design bouw je ook vertrouwen op. Er is nog veel te doen op dat terrein, en ik denk dat juist Nederlanders daarin voorop lopen. Het hele Dutch design, architectuur, lampen, mokken, dat werkt nu ook op digitaal vlak door. Alles in Nederland is ontworpen. Elk stukje land, de borden op Schiphol - grafisch is Nederland toonaangevend, we hebben die hele legacy. En dat is supertof, want onbewust worden we als kind al supergoed beïnvloed. Daardoor is een hele nieuwe generatie digitale ontwerpers hier actief. Jongens als Pieter Omvlee van Sketch bijvoorbeeld, die veel betere software heeft ontworpen dan Photoshop of Illustrator, de hele designwereld stapt er naartoe over. Fantastisch. De jongens van Framer Studio hebben met Marc Zuckerberg samengewerkt om Facebook een design upgrade te geven, en zo zijn er veel meer start-ups in digitaal design waar we als Nederland supertrots op mogen zijn. Veel bureaus hier winnen awards. Nu ben ik zelf niet zo van de awards, ik creëer liever impact dan dat ik awards win, maar het is toch mooi om te zien dat zo'n klein land hofleverancier is van design op internet.'

The end of an era

'Back in December 2012 I chose to close down the blog I maintained for ten years. That decision didn’t come easy. Those who have been following my blog the last years must have seen the recent lack of activity. I’d like to take a moment of your time and explain to you why.' Lees hier de blog van Nalden op Medium.

Weer het woord impact. Dat is altijd een doel van je geweest, lijkt het.

'Het is mooi dat je dat zegt. Ik werd altijd gezien als een grappenmaker. Ik ben ook spelenderwijs begonnen, met een bepaald soort naïviteit. Tegelijkertijd heb ik altijd die illusie gehad, ja. Een soort grootheidswaan.'

Een rolmodel, zegt Nalden, is Elon Musk, de man achter PayPal, Tesla en SpaceX, de Amerikaanse ondernemer die nu, op zijn 44ste, al 13 miljard dollar heeft vergaard. 'Eerst heeft hij de financiële wereld op zijn kop gezet door Pay-Pal op te richten, nu schudt hij de automotive- en de elektriciteitsector op. Hij zegt gewoon: over een paar jaar gaan we naar Mars. Hij is voor de hele wereld een mooi voorbeeld van dream big.'

Beeld Aisha Zeijpveld

Is voor jou geen droom te groot?

'Hoe kan een droom te groot zijn? Het doel van dromen is: denken dat het lukt. En als het mislukt, heb je toch veel geleerd. De angst om te falen is groot in Nederland, terwijl falen juist mooi is, want daardoor leer je het meest. Ik heb zo vaak gefaald. Ik heb ooit een platenlabel opgericht - dat was een dure cursus, zo kijk ik er tegenaan. Mijn opleiding was een failure. Ik ben ook niet altijd de beste manager - hier in de studio zullen ze zeggen: hij faalt de hele tijd.'

Met falen op school heeft Nalden inderdaad ruime ervaring. Hij strandde op de havo - 'Ik deed gekke acties' -, ging naar een roc waar hij een mbo-diploma systeembeheer haalde, deed nog even een hbo-opleiding, maar maakte die niet af. 'Toen was ik mentaal al ergens anders.' Hij was bij zijn blog, dat hem leidde naar baantjes bij reclamebureaus en nog even bij platenlabel Top Notch, voor hij definitief voor zichzelf begon. 'Mijn grote voorbeeld is altijd mijn vader geweest. Hij deed altijd wat hij leuk vond en heeft daarmee een fantastisch leven voor zichzelf ge-creëerd. Hij heeft als dirigent en koorleider altijd superhard gewerkt, maar als ik uit school kwam, zat hij met een wijntje in de tuin. Mijn moeder zat in het onderwijs, die had zes weken vakantie. Dus nam mijn vader ook zes weken vrij in de zomer. Hij zat op zijn zeilboot zo vaak als het kon.'

Zo gaat hij het zelf ook doen, nu Rafaël geboren is, net als zijn vriendin, die een communicatiebureau heeft. Flexibel werken, ze kunnen het zich permitteren. Net als het complex dat ze onlangs in Kockengen hebben gekocht, een groot stuk land met twee prachtige, oude boerderijen. De stad Amsterdam uit, ja, want zegt Nalden, die in Wilnis opgroeide: 'Je kunt de jongen wel uit het dorp halen, maar het dorp niet uit de jongen.'

Maakt geld gelukkig?.

'Zeker.' Meteen daarna: 'Maar dat ligt helemaal aan jezelf. Het is natuurlijk superleuk als je de middelen hebt om dingen voor elkaar te krijgen. Maar geld levert ook veel ruis op, daar moet je als mens tegen bestand zijn. Kijk naar voetballers vandaag de dag - die hebben zo jong al zo veel geld, en zie hoeveel van hen daarmee de mist in gaan. Ze trekken de verkeerde mensen aan en als ze stoppen met spelen, is het vermogen snel op. In Amerika zie je dat patroon bij jonge internetondernemers ook ontstaan - bij diegenen die gaan voor het grote geld, niet diegenen die gaan voor impact. Geld moet niet het doel zijn. Geld is een middel, een fijn bij-effect. Het is niet alleen dat je leuk speelgoed kunt kopen, maar vooral dat je je kunt focussen op wat je graag doet.'

En dat leuke speelgoed? Waar geef jij je geld aan uit?

'Nou, ik heb wel een zwak voor auto's. De twee mooiste auto's ooit gemaakt zijn de Porsche 911 en de Mercedes G-klasse. Dat zijn al twintig jaar iconische designs. Die heb ik dan ook. Goeie wijnen, houd ik ook van. En van de Italiaanse keuken, met pure, simpele ingrediënten. Ik ben eigenlijk een heel simpel mens. Voor de lunch eet ik een broodje kaas. Het is niet dat ik in excessen ga leven. Ik vind het superchill om gewoon in de tuin te zitten of om bij Rafaël te zijn. Als ik iets moet doen dat minder leuk is dan bij mijn zoontje zijn, word ik superchagrijnig.'

Iets later vertelt hij over zijn moeder die dertig jaar voor de klas heeft gestaan: 'Ze was zo klaar met het onderwijs- systeem dat we ervoor gezorgd hebben dat ze niet meer hoeft te werken. Ik ga nu een project met mijn moeder doen. We gaan samen een kinderboek schrijven.'

Met 'we' bedoel je 'ik'. Je hebt daar financieel voor gezorgd. 'Ja. Ze moest er enorm aan wennen, maar er is een enorme last van haar schouders gevallen. Ze is nu een veel vrolijker mens.'

Dichter bij zijn ouders zijn, dat speelde ook een rol bij de verhuizing naar Kockengen. 'En de rust, daar houden we heel erg van. We kunnen daar een eigen wereld creëren.'

Wat bedoel je met een eigen wereld creëren?

'Een wereld waarin wij zelf bepalen wanneer er wat gebeurt. We kunnen daar bijvoorbeeld mensen uitnodigen uit de muziek-, de film- en de toneelwereld die Rafaël inspireren. We hebben er een studioruimte en er komt een gastenverblijf. Ik ken De Jeugd van Tegenwoordig bijvoorbeeld, het zou leuk zijn als die komen jammen of als muzikanten uit de States een weekend komen chillen. Supertof als Rafaël zo het proces van muziek maken meekrijgt.'

Zoals Elon Musk voor jou een voorbeeld is, zo ben jij het voor jonge jongens nu. Die denken als ze dit lezen: ik bedenk een gouden idee, verkoop het daarna voor miljoenen en ga in Porsches rijden en muzikanten uitnodigen.

'Dan is dat niet het goede voorbeeld. Je moet dingen bedenken waar miljoenen mensen baat bij hebben en dat komt dat geld vanzelf. Daarna ga je kijken naar de volgende stap. In het geval van Elon Musk is dat: laten we kijken hoe we Mars kunnen inrichten, want deze planeet houd het niet lang meer vol. Dat vind ik interessant. Het zou mooi zijn als kinderen op school leren zo te dromen.'

Veel ondernemers hebben het nu over impact, het verschil maken - dat is toch marketing?

'Het zou kunnen. Ik vind het gewoon superleuk om oplossingen te bedenken voor grote groepen mensen. En ja, daar heb ik zelf ook baat bij. Nou, tof toch?'



Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden