Reportage

'Ik wil goor veel geld verdienen voor dure wijn, kreeft en luxe escorts'

Met de drie (!) albums die hij vandaag uitbrengt, is rapper Kraantje Pappie (29) uitgegroeid tot een entertainmentfabriek. Met zijn eigen label hoopt hij 'goor veel geld' te verdienen. De Volkskrant volgde Kraan een dag, om te zien hoe hij alle ballen in de lucht houdt.

Kraantje Pappie.Beeld Io Cooman

14.07 uur

Het begint al goed. Tourmanager Remy Valk (24) rent af en aan. Hij had toch echt begrepen dat ze om 14.15 uur zouden moeten optreden. Nu blijkt dat Kraantje Pappie pas om 15.45 uur aan de beurt is op het festival Pop On Top in Valkenburg. Terwijl Remy met een bezorgd hoofd buiten telefoontjes pleegt, zegt Kraan: 'Als er een Basic Fit in Valkenburg zit, ga ik wel trainen.' Hij pakt zijn telefoon: 'Op 17 minuten afstand zit een Basic Fit, mag ik daar heen?'

Het optreden op het familiefestival Pop on Top is de eerste stop van vandaag en een van de 120 optredens van Kraantje Pappie dit jaar. Een rustig jaartje: normaal treden ze tweehonderd keer op. In 2012 brak Kraan, de in Rozenburg geboren Alex van der Zouwen (29), door met de hit Waar is Kraan?. Vorig jaar knalde hij met het partynummer Feesttent door de hitparades. Officieel is Kraantje Pappie rapper en maakt hij voornamelijk hiphop. Maar je zou ook kunnen zeggen dat hij een entertainer is die met zijn aanstekelijke feestmuziek volle zalen trekt. Samen met dj Nick Tiwow (Nitty Wow, 22), gastartiest Kassem Touzani (Cazz Major, 22) en backup-mc Steven Campbell (Fiddox, 30) maakt Kraan podia door het hele land onveilig.

Dat is nu zijn corebusiness. Maar de komende jaren hoopt Kraan het podium steeds meer in te ruilen voor een plaats achter de coulissen. Sinds 2013 heeft hij zijn eigen platenlabel Bankpioniers, met acts als FATA en dus ook Cazz Major, die te horen is op Kraans laatste single De hele nacht door. En Kraan vindt ook nog tijd om zelf muziek te maken. Na de albums Crane en Crane II zou hij pas volgend jaar met de afsluitende opvolger Crane III komen, maar zo lang bleek Kraan niet te kunnen wachten. Om 'in vorm' te blijven, brengt de voormalig judoka vandaag drie albums uit: Guardian van the Real Shit delen I, II en III. V trok vroeg in het festivalseizoen een dag op met deze alleswiller.

Beeld Io Cooman

14.30 uur

Hij mocht niet naar de sportschool, dus is Kraan maar een rondje gaan hardlopen. Nu is hij terug; bezweet, buiten adem, verslagen door de Valkenburgse heuvels. 'Ik dacht: dit is leuk, beetje naar beneden. Liep het dood. Moest ik weer helemaal naar boven.' Hij slaat een handdoek om zichzelf heen. 'Peukie?'

Kraan gaat nu zes keer per week naar de sportschool en eet zich een slag in de rondte. 'Om te kijken hoe groot ik kan groeien.' Dat continu met zijn lichaam bezig zijn, is een overblijfsel uit een vorig leven als professioneel judoka. Het resultaat is een schouderpartij zonder einde en bovenarmen die haast niet meer in toom zijn te houden door de T-shirts die hij draagt. Het helpt hem ook in vorm te blijven, als gezond tegengewicht voor de lange dagen onderweg en kleedkamers vol broodjes kroket, wodka en chocoladerepen.

Beeld Io Cooman

15.45 uur

'Want dit is losgaan, ouwe kicks, bier dat smaakt naar lauwe pis.' Een blond jongetje, niet ouder dan 14, op de voorste rij blèrt de tekst van Feesttent luidkeels mee. Naast hem staat een ander jochie, nog jonger, met een petje achterstevoren. Er zijn pubermeisjes met beugels. Allemaal zijn ze extatisch. Kraan en Fiddox schieten van links naar rechts over het podium. Ze zweten, springen, schreeuwen en zoeken constant contact met het publiek. Midden in het nummer zet Kraan de muziek stil. 'Hier in het zuiden hebben we een echte feesttent leren kennen', zegt hij. 'Er is mij verteld dat een feesttent drie regels heeft. Een: er zitten minimaal vijf vrouwen op de nek bij een man. Twee: er gaat altijd bier door de lucht. En regel drie is: minimaal één polonaise. Let's go!' Zijn wil geschiedt.

'Ik hou er geen rekening mee', zegt Kraan later over zijn bij vlagen piepjonge publiek. 'Ik vraag wie er nog heeft geneukt en er zitten goed veel scheldwoorden in onze shows.' Hij denkt dat dat ook de reden is waarom hij juist zo populair is bij tieners. 'Om die reden luisterde ik vroeger ook naar Eminem. Hij zei dingen waarvan je dacht: wow, dat is op het randje. Soms ben ik heel rechttoe rechtaan en plat, maar ik vind het ook leuk om - net als in tekenfilms - grapjes in mijn teksten te schrijven die je als volwassene heel anders interpreteert dan kinderen. Als ik zeg dat ik housenoten heb gegeten, dan snapt een oudere wel wat ik bedoel; kinderen niet per se. Ik heb niet het idee dat ik per definitie kinderachtige muziek maak, maar ik belichaam wel het dorpse discotheekleven: daarmee heb ik veel meer affiniteit dan met de stad.'

Beeld Io Cooman

16.43 uur

'De show was vet hoor.' Kraan zit achter in een Volkswagen Passat die over de snelweg zoeft. Hij praat in een van zijn twee telefoons, die met een opengeslagen laptop, een notitieboekje, een sixpack water en wat koekjes op de achterbank liggen. 'We hebben nog een half uur, als je die kandidaten nog wil screenen.' Remy praat in de achteruitkijkspiegel tegen Kraan. Hij is door SLAM!FM gevraagd de drie finalisten van de SLAM!Academy uit te leggen waaraan een goed optreden moet voldoen. Hij knikt en pakt alvast zijn koptelefoon erbij.

Eerst chatten met zijn vrienden van Yellow Claw, die in een helikopter door het land worden gevlogen om in Eindhoven, Amsterdam en Rotterdam op te treden. Zou hij liever zo'n leven hebben? Als een popster worden rondgevlogen? 'Eigenlijk niet. Ik ben liever een kantoorlul dan een succesvolle rapper. Dan heb je minder aandacht op je. En ik hou van hosselen, van dingen voor elkaar krijgen.' 'Goor veel geld' hoopt hij te verdienen met zijn label, 'om decadent wijn te zuipen, kreeft te eten en luxe escorts te huren.' En eerlijk gezegd houdt hij ook niet zo van vliegen.

Beeld Io Cooman

19.08 uur

'Treed in discotheken niet langer op dan twintig minuten', adviseert Kraan zijn toehoorders van de SLAM!Academy. 'Chicks komen daar om mooi te zijn, boys om chicks te chanten. Dat moet je niet te lang opbreken.'

Hoe spontaan en ongeorganiseerd zijn shows ook mogen lijken, Kraan blijkt over alles te hebben nagedacht. 'Gebruik het hele podium als je optreedt, maar ga niet te snel van links naar rechts; het moet geen tenniswedstrijd worden voor je publiek.' Zelfs de 'toevallige' kreten naar het publiek moeten ergens op slaan. 'Wij stonden vanmiddag op een festival in Valkenburg en ik kondigde Caz aan. Die kwam het podium op en het eerste wat hij zei was: laat je horen voor jezelf. Dat vind ik een rare zin als hij dat zegt bij zijn opkomst.'

Na acht jaar en honderden optredens weet Kraan wat werkt, wat niet werkt en heeft hij een routine ontwikkeld. Maar verwar routine niet met gemakzuchtigheid. 'Zelfs als je maar voor vijf mensen staat, moet je er een goede show van maken. Die vijf mensen kunnen zomaar je allergrootste fans zijn.'

23.30 uur

Knipperende neonlichten, gejoel, botsauto's, suikerspinnen. De lucht ruikt naar wafels en mest. Het is kermis in Heusden, een doorgaans slaperige dorpskern op de grens tussen Noord-Brabant en Limburg. Van heinde en verre komen groepjes tieners aan fietsen. Ze zijn aangeschoten, opgeschoten en schreeuwen: 'Heusden de gekste!' Het doet denken aan een zin uit de nieuwste single van StukTV met Kraantje Pappie en Cazz: 'We lopen kilometers voor ik feesten mag / En hebben liters drank met ons meegebracht / Vandaag is er geen ruimte voor een tegenslag / En iedereen met ons die gaat de hele nacht.'

Kraan is er nog niet. Hij zit bij een verjaardag waar geen pottenkijkers welkom zijn. Zijn stoïcijnse blik kijkt de bezoekers die langs partycentrum De Pandoer lopen vanaf een poster aan. Binnen in de grote feestzaal kronkelen de slungelige lijven van de lokale jeugd langs elkaar heen.

Beeld Io Cooman

00.20 uur

'Dat hardlopen heeft me genekt', zucht Kraan. Hij zit in een zaal achter het podium, die blauw staat door de rookmachines en sigaretten. Zijn ogen zijn wat samengeknepen. Ook Fiddox, Cazz, Nick en Remy maken niet een al te frisse indruk. Ze zitten op krukken aan een sta-tafel die vol staat met flessen water. 'Heb je tijd voor een foto?' Vier grijnzende, uit de kluiten gewassen kerels poseren met Kraan. 'Welkom in de feesttent!', roept er eentje.

Door een kier in de deur dendert het geluid uit de feestzaal naar binnen. Het is keihard, schel en een kwelling voor de trommelvliezen. Er zijn niet genoeg microfoons, er staat geen goede installatie op het podium. Er is eigenlijk niet eens een podium allemaal tegen de vooraf gemaakte afspraken in. In theorie zouden Kraan cum suis het geld voor het optreden kunnen incasseren, onverrichter zake hun spullen pakken en terug naar Groningen kunnen rijden om relatief op tijd thuis te zijn. Maar dat doen ze niet. 'We moeten hier vaker terugkomen en treden vaak in de buurt op. Als wij nu weggaan, horen ze dat ook in de omliggende dorpen en boeken ze ons niet meer.'

Beeld Io Cooman
Beeld Io Cooman

00.50 uur

De zaal is afgeladen, rokerig en heeft de luchtvochtigheid van een jungle in het regenseizoen. Kraan staat op het podium, Steven in zijn schaduw, een paar meter achter hem. De jongens in het publiek kijken bewonderend, de meisjes verlekkerd. Of andersom. Van de vermoeidheid van zo-even geen spoor. Nog even energiek als aan het begin van de dag springt Kraan over het podium. Dan stopt de muziek. 'Lieve mensen. In een echte feesttent hebben we maar drie regels...'

Toen Kraan nog een Kraantje was

Toen lag er een heel ander leven voor hem in het verschiet. Hij werd twee keer Nederlands jeugdkampioen judo en was een paar jaar de beste jonge judoka van Nederland, maar besloot uiteindelijk toch tot een carrière in de muziek.

Henk Grol, Kraans judomaatje uit de jeugd, behaalde twee bronzen medailles op de Olympische Spelen.

Maar die kan dan weer niet uit de voeten met een beat.

Beeld anp
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden