INTERVIEW

'Ik wil de trombone zo breed mogelijk presenteren'

Sebastiaan Kemner was nog niet klaar met het conservatorium of hij speelde al trombone in de Berliner Philharmoniker. Zijn drijfveer: het grote glimmende stoere instrument zo breed mogelijk inzetten.

Sebastiaan Kemner. Beeld Linda Stulic
Sebastiaan Kemner.Beeld Linda Stulic

Sebastiaan Kemner (25) kan kort zijn over het imago van de trombone, het instrument waarop hij onlangs cum laude is afgestudeerd aan het Conservatorium van Amsterdam.

'Hard en lomp. De meeste mensen kennen de trombone hooguit van de fanfare of van het carnaval. Na een concert krijg ik vaak horen hoe verrast ze zijn. Dat het zacht en subtiel kan, of virtuoos en snel.'

Wie Kemner wil horen, schuift vanaf vrijdag aan bij de NJO Muziekzomer in Gelderland. Als young artist in residence stapt hij er veertien keer het podium op. Volgend seizoen, als finalist van de Dutch Classical Talent Award, geeft hij tien concerten door het hele land. Eerdere laureaten van dat concours dragen namen als Lavinia Meijer en Tania Kross.

Prijswinnaar

Trombonist Sebastiaan Kemner is in 2012 afgestudeerd aan het Conservatorium van Amsterdam. Hij studeerde aan de Karajan Akademie van de Berliner Philharmoniker en is lid van het New Trombone Collective. Hij viel geregeld in de prijzen, zoals op het Prinses Christina Concours en op het concours van de Stichting Jong Muziektalent Nederland.

Klinkt als een vliegende start, gefeliciteerd.

'Dankjewel, maar eerlijk gezegd vind ik het ook eng. Nu ik niet meer studeer, moet ik mijn leven zelf structureren.'

Zoek je een orkestbaan? In de klassieke muziek telt de trombone niet echt mee als solo-instrument.

'Klopt, maar spelen in een orkest vind ik op dit moment minder interessant. Tijdens mijn studie heb ik de moeilijkste, ingewikkeldste noten gespeeld. Als trombonist in een orkest zit je vooral rusten te tellen. Dat kan later altijd nog, nu wil ik vooral mijn eigen projecten organiseren. Dat vreet tijd en met een orkestbaan heb je die nu eenmaal minder.'

(Tekst loopt door onder video.)

Misschien ben je ook verwend? Je hebt twee seizoenen meegespeeld in het beroemdste orkest ter wereld, de Berliner Philharmoniker.

'In 2012 hielden ze audities voor de Herbert von Karajan Orchester-Akademie. Ik dacht: gewoon proberen, waarom niet? Er kwamen zestig trombonisten op af uit de hele wereld. Om de een of andere reden kozen ze mij. Daarna had ik de mazzel dat een van de vaste trombonisten met sabbatical ging. Ik kon veel spelen en ging mee op tournee. Elke keer zat ik vol verbazing te luisteren, het zijn zulke fantastische musici.'

In orkesten behoren koperblazers tot het ruigere volk. Was jij ook zo'n jongen die meeliep in de fanfare?

'Juist niet. Liedjes zingen, blokfluit, klappen: ik ging keurig naar de muziekschool in Leiden. Rond m'n 8ste koos ik de trombone. Mijn vader is jazzmusicus, hij dirigeerde een bigband en ik mocht vaak mee. Zag ik die grote, glimmende, stoere trombones. De warme klank vond ik fascinerend. Trombones hebben niet dat schelle van trompetten of het nasale van saxofoons.'

Welk idee zit er achter je programma's in de NJO Muziekzomer?

'Ik wil de trombone zo breed mogelijk presenteren, laten horen wat het instrument allemaal kan. Door het gebouw van Radio Kootwijk laten we bijvoorbeeld 16de-eeuwse muziek galmen die werd geschreven voor de San Marco in Venetië. Rond de vijver van kasteel Rosendael voeren we Music for Wilderness Lake uit, van de Canadese componist Raymond Schafer. Stel je voor: twaalf trombonisten spelen bij zonsopgang en zonsondergang meditatieve muziek vanaf de wal, terwijl het publiek in kano's luistert.'

Weelderig werk

De NJO Muziekzomer is een jaarlijks festival in Gelderland. Drijvende kracht is het NJO, het voormalige Nationaal Jeugd Orkest, dat zichzelf heeft omgevormd tot een opleidingsinstituut voor orkest- en ensemblemuziek. Voor de NJO Summer Academy trekken zo'n 250 aankomende professionals uit binnen- en buitenland naar de bossen rond Apeldoorn. In het verleden konden ze werken met dirigenten als Iván Fischer en Reinbert de Leeuw. Tot de hoogtepunten van dit jaar behoort een uitvoering van Ein Heldenleben. Het weelderige orkestwerk van Richard Strauss wordt in Apeldoorn en Amsterdam gedirigeerd door Antony Hermus.

Je werpt je ook op een recent tromboneconcert van de Amerikaan Christopher Rouse. Wat is het grootste cliché dat een componist de trombone kan aandoen?

'Hard en lomp, haha! Of het geglij van een glissando. Sommige componisten maken het je graag extreem moeilijk: ze schrijven belachelijk hoog, belachelijk laag of belachelijk snel. Niet dat ik iets heb tegen moeilijke muziek, maar de trombone blinkt toevallig uit in prachtig geluid. Daarom heb ik een compositieopdracht gegeven aan Theo Verbey, die schrikt niet terug voor mooie noten. Hij schrijft een stuk voor trombone en piano, dat ik in première breng tijdens mijn optredens voor de Dutch Classical Talent Award.'

Klassieke muziek vergrijst, zeggen ze. Hoe wil jij je eigen generatie winnen voor de trombone?

'Volgens mij is het klassiekemuziekpubliek altijd oud geweest. Dat lijkt mij geen enkel probleem. Natuurlijk vind ik het leuk als ik schouderklopjes krijg van een generatiegenoot. Maar of een luisteraar nou 60 jaar is of 20, dat maakt mij niet uit. Het gaat erom dat je geniet van de trombone.'

NJO Muziekzomer, 31/7 t/m 16/8, verscheidene locaties in (voornamelijk) Gelderland. muziekzomer.nl

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden