‘Ik vind die deuk zo leuk. En dat wit...’

Sommige kunst maakt nieuwsgierig naar de kopers ervan. Deze week: verkreukeld wit fotopapier van Wolfgang Tillmans gekocht door casting director Hans Kemna....

‘Jochum ten Haaf, de acteur, een heel goede vriend van me, moest hartelijk lachen toen hij Lighter hier zag hangen in de kamer. Mag hoor. Andere vrienden zijn iets toleranter. Als jij dat mooi vindt, zeggen ze. Zij zien verkreukeld wit fotopapier, beschermd door een kastje van perspex. Ik zie een belangrijke nieuwe fase in het werk van Wolfgang.

‘Ik zag het tijdens de Frieze Art Fair in Londen. De hele serie was al verkocht, aan een Vlaamse verzamelaar. Maar ik móest het hebben. Wolfgang wil voorbij fotografie gaan, het zit tegen beeldende kunst aan, het is een driedimensionale fotosculptuur. Uiteindelijk heeft hij speciaal voor mij een exemplaar gemaakt. Toen hij zijn tentoonstelling had hier, vorig jaar, is hij het zelf komen brengen, lopend van het Stedelijk Museum CS, met die kist op zijn rug als een soort Jezus.

‘Ik verzamel álles van Wolfgang, ik ben idolaat van zijn werk. De foto’s naast Lighter zijn ook bijna allemaal van hem. Ik heb elk boek waarin werk van hem staat. Het is een ziekte, maar wel een leuke ziekte. Ik kan het werk bijna niet meer kwijt. Hier op de grond staat een foto van Wolfgang, van een kut. Heeft hij gemaakt voor The Guardian, voor een special over obsceniteit. Hebben ze niet afgedrukt. Zo’n linkse krant nota bene. Hier, een soort zelfportret. Shaved Cock. En hier hangt een portret van de modeontwerper Bernhard Willhelm, met wie hij volgens mij geneukt heeft, maar dat doet er niet toe.

‘Ik las bladen als i-D en The Face om te zien wat in was. Dat is belangrijk voor een casting director. Het waren halverwege de jaren negentig steeds dezelfde foto’s die mij opvielen: modefoto’s als snapshots, maar tegelijkertijd veel meer. Ik vond het toen al ontzettend goed. Wolfgang begon toen eigenlijk net bekend te worden als fotograaf. Daarna ging het snel.

‘Ik heb hem voor het eerst ontmoet toen hij net was genomineerd voor de Turner Prize, in 1999. Hij stond daar bij zijn foto’s. Ik op hem af: ‘Hello, I am Hans Kemna from Amsterdam.’ Hij: ‘Yes I know you are, you must be.’ Was hem natuurlijk ingefluisterd door zijn galeriehouder in Keulen, met wie ik al jaren zaken deed.

‘Nu zien we elkaar een paar keer per jaar. Als hij in Amsterdam is, gaan we uit eten, hij heeft altijd hetzelfde hotel hier om de hoek. Kijk hier, een sms’je. Dat zal ik nooit weggooien. Ik wilde een werk van hem kopen, Silver, een foto met een soort gordijnen erop. Krijg ik dit berichtje, midden in de nacht: ‘I want you to have Silver as a gift. It is waiting for you at the studio.’ Ik ben het gaan ophalen in Londen. Duur werk hoor. Bij de douane heb ik gezegd dat het een ingelijste poster was van het British Museum. I hope it’s a decent one, zei die man.

‘Ik vind die deuk zo leuk. En dat wit Ja, als je dan toch minimaal gaat, dan maar helemaal. Een beetje agressie zit er wel in, dit is niet met één vingertje gedaan. Mijn partner Adrian moest door de reacties op Lighter gelijk denken aan Art van Yasmina Reza, dat hij een paar keer heeft geregisseerd. Daarin leidt de dure aankoop van een volslagen wit schilderij tot een enorme ruzie tussen drie vrienden. De schilder heeft sneeuw geschilderd, en de skiër op het schilderij is net uit beeld gegleden, maakt een van de vrienden er maar van om het te sussen.

‘Hoeveel het kost? Ik praat nooit over geld, het gaat toch om het werk? Oké, 12 duizend pond. Gelukkig mag je ook bij Engelse galeries op afbetaling kopen. Het is nu al 19 duizend pond waard. Waarom ik zijn werk zo mooi vind? Pioenrozen, een bank in de Duitse U-bahn, sportvlekken op een T-shirt, een potje jam. Tja, waarom is het zo goed? Moet je altijd alles uitleggen dan? Over kunst moet je nooit te veel praten.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden