Menno van Gorp in zijn studio in Rotterdam, met aan de muren zijn eigen kunstwerken.

Interview Menno van Gorp

‘Ik straal dominantie uit op de dansvloer’

Menno van Gorp in zijn studio in Rotterdam, met aan de muren zijn eigen kunstwerken. Beeld Hilde Harshagen

B-boy Menno van Gorp gaat voor derde wereldtitel op het officieuze WK breakdance in Mumbai. ‘Ik laat met heel mijn lichaamstaal zien dat ik kom om te winnen.’

In de Rotterdamse antikraakstudio van Menno van Gorp (30) staan overal trofeeën. Hij heeft ze over de hele wereld gewonnen met breakdance, of zoals liefhebbers de dansstijl noemen: breaking. 

Breaking begon in de jaren zeventig in de straten van New York, als een van de pijlers van hiphopcultuur. De jongens die atletisch bewogen op de break van de muziek, vaak samples van funk, jazz en r&b, noemden zichzelf break-boys, hun kunst heette breaking. Pas toen dit fenomeen begin jaren tachtig een wereldwijde hype werd, noemden media het ‘breakdance’.

Midden jaren negentig, met de opkomst van Nederhop, kreeg breaking in Nederland voet aan de grond. Van Gorp begon als kind met dansen in Tilburg, met een groep vrienden die uitgroeide tot de crew Hustle Kidz. Hoewel hij daar nog steeds onderdeel van is, concentreert hij zich nu vooral op zijn solocarrière. Hij is een van de succesvolste breakers ter wereld, heeft daarnaast een eigen trainingspakkenlijn en maakt schilderijen, die hem  in zijn studio omringen tijdens het oefenen. Van Gorp is hier elke dag en bereidt zich nu voor op de Red Bull BC One op 9 november in Mumbai, een groot evenement dat in de gemeenschap gezien wordt als het wereldkampioenschap breaking. B-boys, en sinds vorig jaar ook b-girls, uit de hele wereld nemen het daar tegen elkaar op in één-op-éénbattles. Van Gorp won in 2014 en 2017 en zou dit jaar de eerste drievoudige winnaar kunnen worden.

Ben je keihard aan het trainen?

‘Ik heb gemerkt dat het voor mij niet werkt als ik mezelf elke dag afmat met krachttraining en cardio om maar fysiek in vorm te raken. Je bent dan altijd aan het herstellen en danst dus nooit op de toppen van je kunnen. Breaking is voor mij een kunstvorm; ik moet tijd en energie hebben om creatief te zijn, anders heb ik er geen plezier meer in. Daarom train ik nu maar twee uur per dag en ben ik vooral bezig met het creëren van nieuwe moves. Pas in de laatste twee weken ga ik echt hard sporten.’

Wat maakt jou zo goed?

‘Mijn sterke punt is creativiteit. Een battle heeft drie rondes en ik doe per ronde soms wel tien zelfbedachte moves, signatures, waar een andere b-boy er twee of drie doet. Je moet wel wat van breaking weten om mijn stijl te snappen; als mijn tegenstander fysiek indrukwekkende, maar minder originele moves doet, zul je het als buitenstaander misschien gek vinden dat ik de battle win.

‘Ook weet ik goed hoe ik dominantie moet uitstralen op de dansvloer. Ik laat met heel mijn lichaamstaal zien dat ik kom om te winnen. Soms doe ik dat met een lachje, soms juist met bozige energie. Ik kijk mijn tegenstander net zolang strak aan tot hij wegkijkt, of ik zoek demonstratief zijn blik op als hij in zichzelf gekeerd aan het dansen is. Zo van: hallo, vergeet je niet dat je tegen mij aan het battelen bent!? Dat kan iemand enorm uit zijn concentratie halen.’

Van Gorp in zijn studio in Rotterdam: ‘Ik weet goed hoe ik dominantie moet uitstralen op de dansvloer.’ Beeld Hilde Harshagen

Hoe wordt er gejureerd?

‘De vijf juryleden bepalen na de drie rondes wie er gewonnen heeft. Belangrijke factoren bij hun beslissing zijn de originaliteit van je moves, of ze clean (netjes uitgevoerd) zijn, de moeilijkheidsgraad van wat je doet, je uitstraling en je muzikaliteit.’

Hoe belangrijk is de muziek tijdens het breaken?

Heel. Wat ik erg jammer vind, is dat bij grote evenementen als de BC One niet zomaar alle muziek mag worden gedraaid. Dat is omdat er wordt gelivestreamd en er dus alleen nummers kunnen worden gebruikt waarvan de organisatie de rechten heeft. Dus worden er snelle, opzwepende beats gemaakt, speciaal om op te breaken. Maar b-boys hebben nooit op speciale breakmuziek gedanst, ze dansten op samples van James Brown, Miles Davis, muziek met veel gevoel erin, muziek die inspireert. Dat is ook waar ik zelf op oefen, maar kort voor de BC One dwing ik mezelf om ook even op die RedBullbeats te dansen.’

Hoe ga je zo’n battle in?

Vlak van tevoren ben ik vooral bezig met bedenken welke moves ik nog over heb. Je wilt niets twee keer doen, dus hoe verder je in de competitie komt, hoe meer je daarop moet letten. Dan sla ik op mijn benen om ze wakker te schudden en om mezelf op te hypen. Ik visualiseer heel precies welke bewegingen ik straks ga maken. En dan, als ik eenmaal dans, denk ik helemaal nergens meer aan.’

Laatste kans

Vijftien van de b-boys die deelnemen aan de Red Bull BC One worden uitgenodigd op basis van hun reputatie. De zestiende plaats moet worden bevochten door mee te doen aan ‘cyphers’ (kringen waarin wordt gedanst) die in twintig landen worden gehouden. De winnaars daarvan treden in Mumbai tegen elkaar aan in de Last Chance Cypher. Aan die Last Chance Cypher doet dit jaar nóg een Nederlander mee: Stepper van de crew Ruggeds, samen met Hustle Kidz de twee bekendste crews van Nederland. Ook voor de b-girls is er een Last Chance Cypher. 

De Last Chance Cypher (7 november) en de wereldfinale (9 november) zijn hier live te volgen.   

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden