PROFIEL

'Ik sta liever op Netflix dan in Carré'

Hij staat liever op Netflix dan in Carré en wordt wel de assertieve comedian genoemd. Stefan Pop is nu met het kortste tv-programma tijdens de Humorweek van NPO3 te zien, met de parodie 24 seconden met... Leuk? Leuk!

24 seconden met...Go back to the Zoo

Grote kans dat vanavond het record van kortste tv-programma aller tijden wordt verbroken. In het kader van de Humorweek op NPO3 beleeft 24 seconden met... om 21.20 uur zijn tv-première. De serie, oorspronkelijk voor internet gemaakt door comedian Stefan Pop, is een parodie op 24 uur met..., het bekende interviewprogramma waarin de presentator een etmaal wordt opgesloten met een gast.

In zijn appartement in het centrum van Amsterdam ontvangt Pop (29) bekende Nederlanders. Binnen een halve minuut staan ze weer buiten. In totaal duurt een aflevering een ruime minuut. De voorpret, waarin hij zich net als Wilfried de Jong en Theo Maassen mijmerend en zenuwachtig voorbereidt op de komst van de gast, duurt langer dan het interview zelf.

De serie is typerend voor Pop, die bekend staat als een assertieve comedian, zich niet in hokjes van toneel, cabaret of tv laat proppen en zich thuisvoelt op het internet. Hij kwam op het idee toen hij eens 24 uur met... zat te kijken. De aflevering kwam niet echt uit de verf, vond hij. Sterker, het interview had net zo goed 24 seconden kunnen duren. Hé, dacht hij, zit daar geen leuk format in?

24 seconden met... Daphne Bunskoek (tekst gaat verder na video)

Experiment

Niet alleen tijdens de Humorweek van NPO 3 (20-24 juli), wordt 24 seconden met... van Stefan Pop op tv vertoond. Ook tijdens 3LAB (10-14 augustus), de week waarin NPO 3 met nieuwe formats experimenteert (voorheen TV-LAB), is de parodie op 24 uur met... weer op tv. Pop: 'Ik begrijp het zelf ook niet helemaal. Ik heb maar niet al te veel vragen gesteld. Het zijn maar twaalf afleveringen, dus ik verwacht een aantal herhalingen.'

Gasten

Jazeker, en dat bleef twaalf afleveringen leuk. Zie de eerste aflevering met Peter Heerschop. 'Wie is deze man?', vraagt Pop zich af in zijn zitkamer. 'Is hij echt zo'n kluns als hij zich voordoet in het theater? Of is dat de tragiek van de clown?' Heerschop klopt aan. 'Kom binnen', roept Pop, maar de deurklink valt op de grond. De mannen proberen de hendel van twee kanten weer terug te duwen. Als de deur opengaat, klinkt de kenmerkende alarmbel. Dat was het.

Ook erg leuk: de aflevering met Ali B. 'Nationaal bekend als knuffelmarokkaan. Maar is er ook een donkere kant', zegt Pop gapend en valt in slaap op de bank. Ali komt binnen. Hij probeert Pop te wekken, tevergeefs. Dan ontkoppelt hij de flatscreen en loopt met de tv onder zijn arm het huis uit.

Andere gasten die in de twee seizoenen figureren, zijn onder anderen komiek Ronald Snijders, presentator Frank Evenblij, cabaretier Dolf Jansen, presentatrice Daphne Bunskoek en rockband Go Back To The Zoo. Telkens speelt Pop met de vooroordelen over deze personen en met de clichés van de tv-wereld: de ronkende aankondigingen, de snelheid van het medium en de psychologie van de koude grond. Als interviewer is hij een typetje dat heen en weer schiet tussen arrogant, verlegen en ongemakkelijk.

'Ik hou ervan om van een intellectueel programma een grappige, domme versie te maken', zegt Pop. Eerder maakte hij de talkshow Zomaar gasten voor de Stadsschouwburg in Amsterdam, een knipoog naar het VPRO-instituut Zomergasten. Hij ontving 'gegarandeerd onbekende mensen' met wie hij willekeurige internetfilmpjes ging kijken. Ook heeft hij het plan om met Jeroen Pauw de serie 5 minuten later te maken, waarin hij gasten confronteert met uitspraken die ze vlak daarvoor hebben gedaan. Uiteraard een karikatuur van 5 jaar later, waarin Pauw een half decennium de voorspellingen van de geïnterviewde laat rijpen.

Met deze formats wil hij relevant blijven. Pop: 'Ik vraag vaak aan vrienden wanneer ze voor het laatst naar het theater zijn gegaan. Dan kijken ze me glazig aan. Als je een jong of afwijkend publiek wil bereiken, moet je op internet aan de slag. Het is nog zoeken naar de juiste vorm, maar ik zal er de komende jaren bovenop zitten.'

'De meeste comedians zijn tamelijk lui', zegt Peter Pannekoek, die met Pop samenwerkte voor het satirische programma Dit was het nieuws en ook samen met hem bij het gezelschap Comedytrain zit. 'Ze gaan pas aan de slag als je ze een plan en een deadline geeft. Stefan is juist erg ondernemend. Hij heeft een idee, gaat dat meteen uitvoeren en kijkt later wel of er afnemers zijn. Zo ging het met 24 seconden met... ook.'

24 seconden met ... Peter Heerschop (tekst gaat verder na video)

24 seconden met...Daphne Bunskoek

Internetgeneratie

Op zijn 15de deed Pop voor het eerst auditie voor Comedytrain. Hij werd afgewezen, maar probeerde het een paar jaar later succesvol opnieuw. Na zijn eindexamen ging hij medicijnen studeren, maar comedy bleef lonken. Internationaal heeft hij ook ambities, al tweemaal maakte hij een mini-docu over een poging door te breken in Amerika, Stefan Pop Goes New York en Stefan Pop Goes L.A. Daarin treedt hij op in comedyclubs, waar zijn (aangezette) Nederlandse accent goed aanslaat. Hij schreef ook een bundel met korte humoristische verhalen, Moet je nou eens horen, die vorig jaar verscheen.

Pop is een kind van de internetgeneratie. Zijn eerste avondvullende programma Popaganda zette hij gratis op YouTube. En zijn tweede, Mijn blauwe periode, staat op Netflix. Pop: 'Ik sta liever op Netflix dan in Carré.'

'Kijk naar Jerry Seinfeld', zegt hij, gevraagd naar zijn voorbeelden. 'Die is op latere leeftijd weer helemaal relevant geworden met zijn webserie Comedians in Cars Getting Coffee, waarvan de titel precies uitlegt wat het format is. Om wat geld ermee te verdienen, is het programma gesponsord door Acura, een Japans automerk. De filmende volgauto is altijd van Acura. Silent marketing heet dat. Maar zo silent is het niet, want Seinfeld maakt er vaak grapjes over.'

Ook kijkt hij graag naar Between Two Ferns van Zach Galifianakis, vooral bekend als de man met baard en baby in de film The Hangover. Wederom beschrijft de titel goed wat er te zien is: tussen twee varens ontvangt comedian Galifianakis een bekende gast, zelfs Obama is langsgeweest. Hij interviewt zijn gasten zo ongemakkelijk, onbeschoft en ongeïnteresseerd mogelijk. De aflevering wordt vaak onhandig onderbroken door Galifianakis die een gesponsord product aanprijst.

Een andere inspiratiebron is de Amerikaanse comedian Louis C.K. Zijn voorstellingen verkoopt hij ook aan Netflix en hij heeft zijn eigen veelgeprezen sitcom Louie. C.K. speelt daarin de hoofdrol, maar schreef, regisseerde en monteerde ook alles zelf. Pop: 'Dat zou ik ook graag doen. Alles zelf in de hand houden en het dan online zetten.'

Het is lastig om voor dat soort projecten budget te vinden, merkt hij. 'Het hoeft niet heel duur te zijn, maar ik wil wel net meer kwaliteit leveren dan de vlog van Enzo Knol. Die draait gewoon een camera op zijn hoofd en zegt: 'He hallo, ik ben Enzo.' Ik wil geen vlogger worden.'

24 seconden met...Fatima Moreiro de Melo.
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden