Tv-recensie Julien Althuisius

Ik heb precies nul seconden gekeken naar DNA Onbekend: alles wat ik zag was rood-wit

Gisteravond stond in DNA Onbekend de 74-jarige Rita centraal. Zij had lang gevoeld dat haar vader niet haar biologische vader was en ging op zoek naar duidelijkheid. Presentatrice Caroline Tensen ging samen met Rita… ach, wie hou ik hier nou voor de gek? Ik heb gisteren precies nul seconden naar DNA Onbekend gekeken. Geen idee of de vader van Rita nou wel of niet haar vader is. De zenuwen in mijn lijf verhinderden ieder normaal functioneren. Morgen schrijf ik hier weer over een belangrijke documentaire of diepgravende reportage, maar gisteren was alles wat ik zag rood-wit.

Nog voor de eerste kop koffie op was, had ik al gezien hoe er vuurwerk was afgestoken voor het spelershotel van Tottenham Hotspur en hoe verdediger Nico Tagliafico een vrij fraaie schets maakte van de Griekse held Ajax. Weer 54 seconden minder tot de aftrap. Daarna een filmpje getiteld Impossible Is Nothing van Ajax’ aanloop naar de halve finale, begeleid door bombastische muziek en lyrisch Engels commentaar (‘The Ajax boys have kicked over The Old Lady!’), dat mijn emotiemeter al vroeg op de dag deed uitslaan naar ‘hysterie’.

Ziggo kwam tussendoor, met ook weer een flitsende aankondiging. ‘The Road to the Final’ heette het 20 seconden durende filmpje, vol zenuwslopende violen en teksten als ‘Directed by Erik ten Hag. Starring De Godenzonen’. Beelden van een kloeke Matthijs de Ligt, stoere Hakim Ziyech. Het filmpje beloofde dat Ziggo geen reclame tussendoor zou uitzenden en ‘de beste analyses’, en sloot af met een tekst in rood-witte achtergrond: ‘Dit moet je zien’. Ja, ik was al zoiets van plan.

Het was een vicieuze cirkel. Het enige wat mijn zenuwen me toelieten te kijken waren dit soort video’s. Tegelijkertijd maakten juist die video’s mij alleen maar nerveuzer.

Still uit de clip 'Herres' van rapper Sevn Alias Beeld Ajax Media

Op Twitter postte Ajax een samenvatting van de heenwedstrijd tegen Tottenham, de van zichzelf al mooie beelden door de emotionele versterker gehaald met het liedje Halfway There van ROZES. Weer bijna huilen.

Ajax Media, dat al Ajax’ media-uitingen produceert, kent sowieso een uitstekende periode. Met 14,5 miljoen views in april was Ajax op YouTube het op drie na populairste sportteam ter wereld. Bijna een miljoen keer bekeken is een minuut durend fragment uit het nummer Herres, dat rapper Sevn Alias speciaal voor en met Ajax maakte. Het leidde niet alleen tot heel veel zoekopdrachten over wat herres precies is (straattaal voor rotzooi trappen, maar in de positieve zin van het woord) en hoe David Neres dat precies kan zetten, maar het bleek gisteren ook het meest gestreamde Nederlandse nummer op Spotify. Ajax Media is het Ajax van de media. Of, zoals een Britse commentator na de gewonnen wedstrijd tegen Juventus over Ajax zei: ‘They are slick. They are quick. They are fearless. They are fun.’

Als ik dit stukje moet inleveren is er pas een half uur van de wedstrijd gespeeld. Maar hoe het gisteravond ook geëindigd is; gelukkig hebben we de filmpjes nog.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden