'Ik heb geen behoefte als mezelf op te treden'

Heeft de veelgevraagde actrice eindelijk haar eerste solovoorstelling, staat ze geen moment als zichzelf op het toneel. Waarom eigenlijk niet?

Anne-Marie Jung: 'Ik heb al die mensen in me opgeslagen, hoe ze praten en hoe ze bewegen.' Beeld Linda Stulic

Een Rotterdamse moeder met zeven kinderen, ieder van een andere vader. Een chique dame die beweert de hele wereld over te hebben gereisd. Een hoer die vertelt over een levensgevaarlijke klant. Een Amsterdamse barvrouw die de aanstellerige, moderne koffiecultuur hekelt. Het zijn uiteenlopende karakters, maar in de cabaretvoorstelling De Exoot brengt actrice en zangeres Anne-Marie Jung ze stuk voor stuk tot leven, ieder met hun eigen tongval, motoriek en levensverhaal.

De Exoot is de eerste solovoorstelling van de veelzijdige Anne-Marie Jung (Schiedam, 1976). Nadat ze in 2000 was afgestudeerd aan de Amsterdamse Kleinkunstacademie, speelde ze in talrijke producties: ze stond in musicals als Foxtrot en Petticoat, was de sidekick van André van Duin in de revue Ja hoor... daar is ie weer! en was te zien in films als Rokjesdag en tv-programma's als Het Klokhuis, Goedenavond dames en heren en Koefnoen.

Jung heeft een komisch talent, een indrukwekkende zangstem en is gespecialiseerd in het neerzetten van uitgesproken volkse types. Nu vond zowel theaterproducent Bastiaan Ragas als Anne-Marie Jung zelf het een mooi moment voor een voorstelling die ze in haar eentje draagt.

'Een shownummertje brengen en een gek type spelen, zijn dingen die ik goed kan en die zijn allemaal in de voorstelling terechtgekomen', vertelt Jung bevlogen en in rap tempo op de ochtend na haar derde try-out. 'Maar wat mensen minder vaak van mij gezien hebben, zijn de dramatische verhalen. Ik wist vanaf het begin dat ik geen lach-of-ik-schietvoorstelling wilde maken. Sommige scènes draaien niet om de keiharde grap, maar juist om het drama. Dat vind ik spannend, om de extremen op te zoeken en het publiek soms om de oren te slaan met een schokkende gebeurtenis.

Anne-Marie was de Mol

Zoals het een goede BN'er betaamt, deed ook Anne-Marie Jung mee aan spelshow Wie is de Mol?. In de editie van 2012 bleek zij de Mol, de saboteur die de andere kandidaten om de tuin moet leiden. Ze kijkt met plezier terug op haar avonturen in het 'fucking koude IJsland' en het 'romantisch hete Spanje': 'Ik was als de dood dat ik de slechtste Mol ooit zou worden en bij de eerste aflevering al door de mand zou vallen. Maar slechts één goede vriendin die het op tv volgde, had me meteen door, de rest niet. Hoewel, van de deelnemers doorzag actrice Hadewych Minis me ook al vrij snel. Zij won dan ook, dat seizoen.'

'Ik speel bijvoorbeeld een hoer die heel expliciet beschrijft hoe ze door een klant wordt gebeft. Het geeft best een kick als ik merk dat een echtpaar in het publiek daar even ongemakkelijk van wordt.'

Er komen heftige verhalen voorbij in De Exoot, over onder andere moordpartijen, vrouwen die door hun man zijn bedrogen en een vrouw die een kind verliest. Niet de doorsnee-ingrediënten van een sketchshow. Toch bevat De Exoot daarnaast kleurrijke kostuums van Jan Aarntzen, liedjes in diverse muziekstijlen (van kleinkunst tot hiphop en dubstep) en uitgesproken komische types als de 'influential', een modevlogger die de nieuwste trends duidt en op zoek is naar een passend levensmotto.

Jung: 'Ieder personage heeft zijn eigen sfeer. Om het ene kun je hard lachen en denken: wat een gek wijf. De andere keer is de reactie hopelijk meer: ik word er helemaal stil van.' Is er ook een gemene deler? Jung: 'Het zijn allemaal vrouwen met overlevingsdrang. Ze hebben het niet makkelijk, maar vinden hun kracht en weten een draai aan hun leven te geven.'

Het programma kwam tot stand in samenwerking met regisseur Gijs de Lange, collega-cabaretier Alex Klaasen en tekstschrijver Jurrian van Dongen. Jung vertelde wat haar bezighield, waarna de schrijvers aan de slag gingen en terugkwamen met monologen en liedjes. Een deel van de teksten schreef Jung zelf. De vrouwen die Jung fascineren, heeft ze van nabij kunnen observeren: 'Ik ben opgegroeid in Schiedam. Aan de ene kant had je het getto en aan de andere kant de villawijk. Ik heb al die mensen in me opgeslagen, hoe ze praten en hoe ze bewegen. Bij het maken van zo'n solo komt dat allemaal naar boven.'

Jung staat geen moment als zichzelf op het podium in De Exoot, behalve aan het einde, wanneer ze een Nederlandse vertaling zingt van het nummer Read All About It van de Schotse singer-songwriter Emeli Sandé. 'Ik heb geen behoefte als mezelf op te treden, ik vind het veel leuker om al die facetten van al die mensen te laten zien. Het publiek kan dan denken: ken ik ook zo iemand? Of lijk ik zelf een beetje op een van die vrouwen? Zoals ik hier zit, ben ik gewoon Anne-Marie, dat vind ik niet interessant genoeg: voor gewoon kom je de deur toch niet uit?'

Toch leren we Jung wel degelijk beter kennen: door naar haar typeringen te kijken en naar haar liedjes te luisteren. 'Natuurlijk heb ook ik mijn pijn en mijn verdriet en zoals bij alle goede kleinkunst zit dat er wel onder. Ik ga dat hier alleen niet uitleggen, want dan gaat het publiek met die kennis in het achterhoofd naar de voorstelling zitten kijken. Het moet wel een beetje een mysterie blijven.'

De Exoot door Anne-Marie Jung, première op 31/10 in Leidse Schouwburg, tournee t/m 24/2.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden