'Ik dacht dat het met Concert Radio redelijk goed ging'

Het besluit kwam nogal plompverloren: Concert Radio verdwijnt uit de ether. Deze maand werkt de klassiekemuziekzender nog samen met Classic FM....

Maud Effting

VOOR mij kwam het allemaal volslagen onverwacht. Ik was nogal verbaasd toen ik hoorde dat Concert Radio stopte. Zelf had ik de indruk dat het redelijk goed ging.

Op zondagmiddag presenteer ik Rottumerplaat op Concert Radio. Daarin praat ik twee uur lang met min of meer bekende Nederlanders over klassieke platen die zij mee zouden nemen naar een onbewoond eiland. Die formule is afgeleid van het BBC-programma Desert Island Discs.

Sommige gasten, zoals oud-minister Andriessen, hebben een fenomenale kennis van klassieke muziek, geven een heel college op de radio. Anderen weten er bijna niets van. Die komen aan met Die schöne blaue Donau van Strauss, of de Bloemenwals.

Maar ik praat ook over hun leven en over hun carrière. Ik maakte het enige praatprogramma op Concert Radio. Voor de rest zonden ze volledige muziekstukken uit.

Maar het gaat hier om zaken. Om kabelfrequenties die verhandeld moeten worden. Concert Radio had een bereik van 100 procent op de kabel. Dat is natuurlijk aantrekkelijk voor Sky Radio, die voor de helft eigenaar is van Classic FM (met een bereik van 92 procent, ME). Ik bemoei me daar niet zo mee; ik ben meer een programmamaker.

Concert Radio was met het uitzenden van volledige muziekstukken een aanvulling op de andere drie klassiekemuziekzenders, al was het niet ultramodern. Kijk, het heeft geen zin om met elkaar te gaan concurreren en bijna precies hetzelfde te gaan doen. Dat kan misschien met een nieuwszender, maar met klassieke muziek is dat verspilling van geld en energie. Er zijn te weinig luisteraars voor.

Ieder station heeft zijn eigen specialiteit. Radio 4 heeft veel live muziek en informatieve programma's. De Concertzender is een echte doelgroepenzender. Daar kun je rustig drie kwartier lang muziek uit de binnenlanden van Mongolië horen. Classic FM is laagdrempelig, met kortere stukken. Aan mij is het niet besteed, die flarden en brokken, dat geflitsflatsflander van het ene muziekfragment naar het andere. Maar het kan mensen wel over de streep trekken.

Dat het programma in verhouding met andere zenders niet zoveel luisteraars had, kan me niet zoveel schelen. Bij het NOS Journaal had ik 2 tot 2,5 miljoen kijkers, maar daardoor wordt het presenteren niet spannender.

Ik heb de indruk dat Concert Radio niet zoveel moeite heeft gedaan om adverteerders te vinden. Het is misschien nattevingerwerk, maar volgens mij stijgt de belangstelling voor klassieke muziek in Nederland. Zelf heb ik een abonnement op de A-serie van het Concertgebouw. In die serie worden de meest ontoegankelijke, avantgardistische werken gespeeld. Vroeger kon je schijfschieten in zo'n zaal, maar nu zijn ze bijna altijd uitverkocht. En niet alleen in Amsterdam. Ook Vredenburg (Utrecht) heeft volle zalen.

Ik ben dit jaar 65 geworden, maar ik ben niet gestopt met werken. Klassieke muziek en jazz zijn mijn grote liefdes. Ik bemoei me met het North Sea Jazz Festival, zit in allerlei commissies, bij de NOS presenteer ik Met het oog op morgen, doe het Nieuwjaarsconcert en de 4 mei-herdenking.

En als er grote gebeurtenissen zijn, ja. Dan kom ik weer opdraven.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden