'Ik ben niet meer dat meisje uit Borgen'

Haar rol in de Deense hitserie Borgen maakte actrice Birgitte Hjort Sørensen wereldberoemd. Maar bij een ijsje (met discodip) in pretpark Tivoli blijft ze twijfelen tussen Hollywood en Kopenhagen.

Hjort Sørensen.Beeld Sanne De Wilde

De naam Birgitte Hjort Sørensen zegt u waarschijnlijk niets. Katrine Fønsmark des te meer, de bevlogen journalist uit de Deense dramaserie Borgen. Iedereen was fan: Katrine's felheid inspireerde vrouwen en wond mannen op. Als de actrice (34) door Kopenhagen loopt, hoort ze nog steeds gefluister: 'Kijk, het meisje uit Borgen' - terwijl de serie drie jaar geleden ophield. 'Vooral het internationale succes verraste ons. Wie wil er nou naar een serie over Deense politiek kijken? Maar die frictie tussen carrière en gezin, waarmee veel politici en journalisten kampen, voelde blijkbaar authentiek voor de kijker.' Bovendien klinkt schelden in het Deens (for helvede!) voor buitenlanders leuk. 'Denk je? Ik vind Deens zo ruw en plat klinken.'

Het was haar eerste grote rol - en ook nog eens op zondagavond. 'Nee hoor, dat legde geen druk op me', zegt ze met enige ironie. 'Maar Katrine spelen deed ik met veel plezier. Ze lijkt op mij: jong, ambitieus, goed in haar werk, maar nog niet klaar voor het echte leven. Dingen waren goed of fout, zwart of wit - niets ertussenin. Ze kibbelde met hoofdredacteur Torben Friis als een puber die tegen haar vader ingaat. Katrine was ook een loner, getrouwd met haar werk. Dat veranderde later toen ze een kind kreeg.' Drie jaar Borgen was de perfecte werkervaring voor een beginnend actrice. 'In de loop van dertig afleveringen kon ik alle kanten van haar persoonlijkheid belichten. Katrine heeft mij in zekere mate ook gevormd, ik groeide met haar mee. En het staat natuurlijk goed op mijn cv.'

Het park tegenover het nieuwe havenzwembad bij Islands Brygge.Beeld Sanne De Wilde

Dankzij Borgen viel ze op in Hollywood. De makers van Game of Thrones waren fan, dus mocht ze een aflevering meedoen als rebellenleider. Ze kreeg ook een rol in de rock-'n-rollserie Vinyl van Martin Scorsese en Mick Jagger (tot voor kort te zien op HBO), waarin ze Ingrid speelde, een fictieve muze van Andy Warhol. Op het grote scherm speelde ze bijrollen in de musical Pitch Perfect 2 (van Elizabeth Banks, met Anna Kendrick) en in de sciencefictionfilm Automata (met Antonio Banderas).

We hebben geluk: ze kan een middag vrijmaken voor een interview en een wandeling door 'haar' Kopenhagen. Maar haar pr-team zit erbovenop. Haar kleding wordt zorgvuldig gekozen door haar stylist: een denim broekpak en gympen die speels en nonchalant moeten ogen, maar haar internationale allure niet kunnen verhullen. Als ze het terras oploopt van het beeldenmuseum Glyptotek, waar ze graag komt, draaien alle gezichten haar kant op, alsof ze de rode loper betreedt tijdens een filmpremière. Haar blauwe ogen kijken je zo indringend aan, dat het groen van de binnentuin achter haar lijkt te vervagen.

Sørensen is vriendelijk, opgewekt en coöperatief, maar ook slim genoeg om zich niet te laten verleiden tot smeuïge oneliners. Scandinavische terughoudendheid? Of beseft ze dat alles wat ze nu zegt over een paar jaar - als ze écht beroemd is - tegen haar kan worden gebruikt? Over de grote Martin Scorsese, de man achter Vinyl, zegt ze voorzichtig: 'Hij regisseerde alleen de pilot, dus ik heb maar twee dagen met hem op de set doorgebracht - ik ben geen expert.' Ze neemt een hap van haar salade, voor wat bedenktijd. 'Hij is een levende legende, maar ook een man die gewoon zijn werk doet en vertrouwt op zijn team. Hij wil zien wat je kan, waardoor ik me op mijn gemak voelde.'

Birgitte

Hjort Sørensen werd op 16 januari 1982 geboren in Birkerød bij Kopenhagen. Ze heeft twee oudere zussen. Ze volgde de Statens Scenekunstskole, de toneelopleiding in Kopenhagen.

2005 Tv-debuut in de serie Ørnen, daarna, in 2007, de rol van Roxie Hart in de musical Chicago, eerst in Det Ny Teater in Kopenhagen en later op West End in Londen. Haar rol van journaliste Katrine Fønsmark in de politieke dramaserie Borgen (2010-2013) betekende haar doorbraak.

Ze speelde mee in Game of Thrones en had een rol in de HBO-muziekserie Vinyl.

In 2014 was ze te zien in de sciencefiction-film Automata, in 2015 in de musical Pitch Perfect 2. In 2017 speelt ze in de Deense misdaadfilm 3 Ting.

Sørensen is vrijgezel en woont in Kopenhagen.

Ze vocht ook mee in een memorabele veldslag in de fantasyserie Game of Thrones, waarin een leger walkers (zombies) de wildlings (rebellen) in het noorden aanviel. Dat moet een intense ervaring zijn geweest. 'Pas toen ik in Belfast de set op reed, zag ik hoe enorm het allemaal was. Honderden medewerkers, figuranten en stuntmannen. Ook werd een complete berg bespoten met sneeuw. De regisseur gaf heldere instructies: het wordt zo dadelijk een chaos, maar jouw enige taak is om de ouderen en kinderen te beschermen tegen de walkers. Dat advies hielp enorm.' Sørensen speelde Karsi, een stamhoofd van de wildlings die met commandant Jon Snow moet onderhandelen. Over haar dialoog met idool Kit Harington (die Snow speelt) zegt ze, wederom professioneel: 'Ik werk met de besten in het vak - acteurs die slim en intuïtief zijn, geconcentreerd op hun werk. Daar ben ik ontzettend dankbaar voor.'

Sørensen heeft iets weg van een ijskoningin: beheerst, alles onder controle. Als actrice laat ze echter een waaier aan emoties zien. Ze schreeuwde en vloekte in Borgen, ze verleidde in Vinyl en speelde de komische Kommissar van een Duits zanggroepje in Pitch Perfect 2. Ze kan ook zingen en dansen. Toen ze op 19-jarige leeftijd de musical Chicago zag in Londen, werd ze naar eigen zeggen omvergeblazen. 'Het was sexy, grappig en meedogenloos.' Later zou ze zelf de rol van Roxie Hart spelen, zowel in Kopenhagen als op West End in Londen. Maar haar talent lijkt meer uit het hoofd te komen dan uit het hart: 'Niets is zo bevredigend voor mijn brein als het analyseren van teksten.'

Restaurant Pony serveert lokale gerechten.Beeld Sanne De Wilde

Na de lunch wandelen we naar het familiepretpark Tivoli Gardens, dat warme herinneringen bij haar oproept. En misschien is het omdat de zon schijnt, misschien is het ijs wat gebroken, of misschien voelt Sørensen zich meer op haar gemak nu de opnameapparatuur even uitstaat. Ze ontdooit en maakt grappen over haar nieuwe schare fans. 'De kijkers van Borgen waren nogal highbrow: journalisten, politici, de culturele elite. Maar door Game of Thrones en Pitch Perfect 2 volgen tienermeisjes me ineens massaal op Instagram.' Sommige noemen haar 'mama', andere meiden raken in de war van haar mooie looks. 'Dan zeggen ze dat ze twijfelen aan hun geaardheid.'

Sørensen wil haar sociale media echter vooral inzetten voor serieuze zaken. 'Ik tweet bijvoorbeeld over het belang van democratie. Laatst vertelde een meisje in Ierland dat ze door mij was gaan stemmen - dat is toch mooi?' Nare reacties krijgt ze niet, ook niet in het echte leven. 'Een gestoorde man heeft ooit een brief gestuurd naar het Koninklijk theater; tien pagina's met ideeën voor rollen die ik moest spelen - terwijl ik daar niet eens optrad. Er zat ook een reddingsvest bij en een vreemd wit poedertje.' Maar verder kan de actrice normaal over straat. In Denemarken laat men elkaar met rust. Eenmaal bij Tivoli moet ook Birgitte Hjort Sørensen gewoon in de rij staan voor een kaartje. Ze valt pas op als we haar fotograferen, maar de bezoekers fluisteren alleen naar elkaar.

'Het is hier de laatste jaren best veranderd', zegt Sørensen. 'Dat restaurant daar is van Adam Price. Hij schreef het scenario voor Borgen, maar hij is hier ook een bekende tv-kok.' In Tivoli, dat sinds 1843 bestaat, staan nog veel ouderwetse draaimolens en houten kraampjes. 'Ik kwam hier elk jaar met mijn ouders en m'n zussen. Bij een van de kraampjes schiet Sørensen een geweer leeg op een schietschijf - koel en doelgericht.

Volleybalveld bij Islands Brygge.Beeld Sanne De Wilde

Auditie op afstand

In de global village is het voor acteurs normaal geworden auditie te doen via hun laptop. Bijvoorbeeld tijdens het wachten op een filmset of op een luchthaven. 'Daardoor kan ik Kopenhagen nog steeds mijn thuisbasis noemen', zegt Sørensen. 'Het fijne van een eigen opname is dat je het zo vaak kunt overdoen als je wilt. Het is wel iets lastiger omdat je geen reactie krijgt van de castingregisseur zoals bij een live-auditie. Ook mis je de sfeer van de auditieruimte, die je kan helpen in je rol te komen. Als je zelf de video opneemt, moet je zelf keuzen maken - en er het beste van hopen.'

Sørensen tussen de beelden van het Glyptotek.Beeld Sanne De Wilde

Na de schietpartij koopt Sørensen een softijsje mét discodip; ook jeugdsentiment. 'Ik herinner me een foto van toen ik zes maanden oud was, mijn gezicht zat helemaal onder het ijs.' Terwijl we verder slenteren langs spelende kinderen en een bloemenveld, vertelt Sørensen over haar familie. Haar ouders zijn beiden arts en haar twee zussen werken in het onderwijs. Respectabele, nuttige beroepen, maar de jongste telg wilde iets anders - en had wellicht ook meer behoefte aan een publiek. 'Mijn ouders maakten zich eerst zorgen. Maar ik denk dat ik juist deze weg durfde in te slaan, omdat ik wist dat mijn familie zoveel zekerheid bood. Ze staan nu volledig achter me.'

Tivoli is veel te druk, dus nemen we een taxi naar Store Strandstræde. Het is een van Sørensens favoriete plekken om te winkelen, er zijn veel designerwinkels en cafés. De actrice wil de Nederlandse gasten de winkel van Stasia Hallas laten zien, een ontwerpster die prinsessenjurken met veel tierlantijnen maakt. Ze ontwierp ook de jurk die Sørensen vorig jaar droeg tijdens het staatsbezoek van koning Willem-Alexander en koningin Máxima aan Kopenhagen. De actrice werd samen met tweehonderd ambassadeurs van Denemarken op het bestuurscentrum Christiansborg (de echte 'Borgen') uitgenodigd. Een praatje met het koningspaar zat er helaas niet in. 'Ik schudde hun hand en maakte een buiging.'

Ontwerpster Hallas kleedt al drie decennia 'bruiden, baronessen en beauty's'. Ze is fan van deze Nordic beauty. 'Sørensen is een kameleon, ze gedraagt zich zoals ze zich kleedt - echt een actrice. Ze kan alle stijlen hebben.' In haar werk gebruikt Sørensen haar uiterlijk ook als gereedschap. 'In het tweede seizoen van Borgen zou Katrine een nieuw kapsel krijgen. Ik vond dat het een strakke pony moest zijn; ik kende haar personage immers het best.' Hetzelfde probeerde Sørensen op de set van Vinyl. 'We filmden twee scènes die zich op dezelfde dag afspeelden. Het leek mij een goed idee dat Ingrid een nieuwe outfit zou aantrekken, zodat het leek alsof ze zich had opgedirkt voordat ze uitging. Omdat HBO een veel grotere machine is, moest dat kleine verzoek eerst langs alle producers - dat duurde bijna een week.' Maar controlfreak Sørensen wil dat elk klein detail klopt.

Toch laat ze zich graag bijsturen. Nadat ze haar auditietape voor Vinyl had opgestuurd, kreeg Sørensen de reactie dat ze zich provocatiever moest kleden. 'Dat snapte ik wel, ik speelde immers een muze van Andy Warhol.' Ze maakte een nieuwe opname - 'dit keer met hotpants en hoge hakken' - en kreeg de rol. Met naaktscènes heeft ze geen problemen. Ze was al eens bloot te zien in Borgen. 'Maar er stonden toen wel meteen screenshots in de Deense tabloids, met stomme teksten erbij. Daarom denk ik nu wat beter na. Ik doe alleen een naaktscène als het echt een functie heeft. En als het onder leiding is van iemand als Scorsese, en te zien is op HBO, weet ik dat ik in goede handen ben.'

De namiddagzon doet de gekleurde huisjes van het toeristische Nyhavn oplichten. We lopen langs volle terrasjes naar Skuespilhuset, de schouwburg van Kopenhagen. De bruine kubus met een ring van glas staat aan het water en bezoekers kijken uit op de bootjes en de pakhuizen aan de overkant. Op doordeweekse middagen zit Sørensen hier graag om haar bewogen leven te overpeinzen. De stadsschouwburg staat ook symbool voor haar toekomstdromen - ze heeft hier nog niet opgetreden.

De Denen komen

Door het internationale succes van Borgen en krimi's als The Bridge en The Killing is er in Hollywood veel vraag naar Deense acteurs. Sørensen speelde in Game of Thrones, net als landgenoten Nikolaj Coster-Waldau (Jaime Lannister) en Pilou Asbæk, die zijn intrede deed als de corrupte kapitein Euron Greyjoy. Sørensen en Asbæk kennen elkaar nog van Borgen en Coster-Waldau is volgend jaar samen met Sørensen te zien in de Deense misdaadfilm 3 Ting. Sørensen vroeg Coster-Waldau een keer om tips voor Game of Thrones. 'Hij zei: je maakt lange dagen, je hebt het altijd koud en verwacht geen warme trailer - maar het is erg leuk.' Het contact tussen de Denen is niet zo hecht dat ze samen in een Whatsappgroepje zitten. 'Nog niet', zegt Sørensen lachend. 'Wie weet in de toekomst.'

Maar welke gedachten spelen dan door haar hoofd, als ze hier op de kade zit uit te waaien? Ze is constant aan het analyseren, maar ze laat zelden het achterste van haar tong zien. 'Ik wil er zeker van zijn dat ik de juiste richting kies. Ik besef dat er nu een momentum is in Hollywood en daar wil ik ook echt voor gaan, maar niet tegen iedere prijs.'

In het najaar zouden de opnamen beginnen van het tweede seizoen van Vinyl, maar kort na dit interview werd bekend dat de serie - die na een veelbelovende pilot matige kritieken kreeg - wordt stopgezet. Via e-mail reageert Sørensen dat ze verdrietig is over het staken van de show. Ze had een langdurig contract met HBO in het vooruitzicht. Eerder grapte ze: 'Toen ik uit de montagekamer een screenshot uit Game of Thrones kreeg doorgestuurd, stond er een watermerk over mijn hoofd: 'Eigendom van HBO'. Zo voelt het soms; HBO is een enorme machine en ik ben hun eigendom.'

Volgend jaar komt ook de Deense misdaadfilm 3 Ting uit. Ze geniet van de werksfeer in haar kleine thuisland. 'In Denemarken heb je als acteur veel invloed. Iedereen is gelijk, dus er is geen hiërarchie. Dat is soms ook een nadeel: het is allemaal wel erg laisser-faire en er is weinig haast.' Dat het tempo veel hoger ligt in de VS en dat er met een fantasyserie als Game of Thrones of een tijdsdocument als Vinyl verschrikkelijk veel geld en mankracht is gemoeid, geeft anderzijds een enorme kick. 'Het is het echte werk, dus iedereen is supergoed voorbereid. Niemand wil het verprutsen, want je vervanger staat al klaar. In Denemarken is niemand echt bang om zijn baan te verliezen.'

Zo schippert de actrice voortdurend tussen de kansen in Hollywood en het gemak van haar thuisland. Voorlopig blijft ze in Kopenhagen wonen. 'Hier kan ik me herpakken. Hoe meer ik reis, hoe beter ik ook besef wat ik thuis heb. We hebben een mooie samenleving, die we soms te veel voor lief nemen. Als ik Amerikanen vertel hoeveel belasting we betalen, schrikken ze. Maar als ik dan zeg dat we gratis onderwijs, medische hulp en betaald vaderschapsverlof hebben, willen ze hier naartoe verhuizen.' Sørensen is momenteel vrijgezel. 'Maar als ik op een bepaald punt kinderen wil, is dit een veilige en vrije omgeving om ze op te voeden.'

Voor iemand die zo in haar eigen hoofd kan kruipen, geeft het wellicht ook meer rust om een gevierde ster te zijn in eigen land, dan een van de vele buitenlandse acteurs in het harde Hollywood. 'Als je rollen speelt in belangrijke HBO-series, klim je in Denemarken een paar treden op de ladder - ook financieel natuurlijk.' Dat stelt haar in staat om in interessante lowbudgetfilms te spelen. 'Het feit dat ik met Scorsese mocht werken, wekt hier veel respect.' En jaloezie? 'Ook dat', zegt ze lachend. Maar belangrijker is dat ze nu eindelijk wordt erkend als een veelzijdige actrice, met een internationale carrière. 'Ik ben niet meer dat meisje uit Borgen.'

Talloze bars en restaurants in de wijk Kødbyen.Beeld Sanne De Wilde

Brigittes København

Kunst

Glyptotek (glyptoteket.com) is een museum met de beeldencollectie van bierbrouwer Carl Jacobsen (1842-1914), zoon van de oprichter van het biermerk Carlsberg. Het zijn vooral werken van Franse en Deense kunstenaars. De overdekte binnentuin heeft een groot terras.

Sørensen: 'In de wijk Kødbyen zijn toffe galeries als V1 (v1gallery.com) en Poulsen (gallerypoulsen.com).'

Doen

Tivoli, het familiepretpark in het centrum van Kopenhagen, bestaat sinds 1843. (tivoli.dk) Tegenwoordig worden er ook concerten en evenementen georganiseerd.

Winkelen

'Jægersborggade is een fijne straat met mooie winkels en gezellige plekken om te eten. Store Strandstræde is ook leuk.'

Eten

'Granola (granola.dk) voor gewoon eten. Voor een bijzonder diner ga ik naar Pony (ponykbh.dk).' Het restaurant kookt met plaatselijke ingrediënten. De sfeer is losjes, chef Lars Lundø ontvangt zijn gasten zelf. Volgens de actrice mogen we er de smørrebrød (roggebrood met beleg) niet missen. Voor een Deense lunch met moderne twist, ga je naar Aamanns (aamanns.dk).

Drinken

De wijk Kødbyen stikt van de bars en restaurants, zoals het levendige Paté Paté (patepate.dk) en visrestaurant Fiskebar (fiskebaren.dk). Alles ligt op loopafstand van elkaar. 'Het is de perfecte plek voor een avond uit', zegt Sørensen. 'Ik ga meestal eerst wat eten en drinken bij Bakken en dan de naar Jolene Bar (facebook.com/JoleneBar) om te dansen.' Voor cocktails (drop!) moet je naar de hipsters van Lidkoeb (lidkoeb.dk), in het even coole Vesterbro.

Slapen

Het tofste hotel in Kopenhagen volgens Sørensen is Central (centralhotelogcafe.dk). Het heeft maar één kamer. Daaronder is een café.

Ontspannen

'Mijn lievelingspark is Frederiksberg Have, maar ik zit ook graag op de kade bij Islands Brygge, die uitkomt bij de fietsbrug. Aan de overkant van het water zie je stadsschouwburg Skuespilhuset (kglteater.dk) in Nyhavn. Ook daar kun je lekker aan het water zitten.'

Vervoer

Meerdere luchtvaartmaatschappijen vertrekken vanaf Amsterdam, waaronder KLM (klm.nl).

De Copenhagen Card (copenhagencard.com), te koop op de luchthaven, is geldig in het openbaar vervoer en biedt gratis entree bij tientallen musea en attracties. Kopenhagen is een echte fietsstad.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden