Interview

'Ik ben niet bepaald the life of the party'

Zaterdag begint een nieuw seizoen Koefnoen op tv. Paul Groot ( 48 ) typetjes zijn vermaard. Is hij daarom graag onder de mensen?

Beeld Frank Ruiter

Koefnoen of Kopspijkers?

'Zonder twijfel Koefnoen, ondanks het feit dat ik in Kopspijkers mijn doorbraak beleefde als imitator. We hebben een aantal jaar veel lol gehad met de Kopspijkers-formule, waarbij drie verschillende types de week doornamen met presentator Jack Spijkerman. Het begon als een ideetje van Owen (Schumacher, red.). Er zat een hoop bluf bij. Dat het zo succesvol zou worden, hadden we vooraf nooit gedacht.

'Mijn eerste imitatie was van Pim Fortuyn. Ik weet nog goed hoe ontzettend nerveus ik was. Maar gelukkig vonden mensen het format en de imitaties direct grappig. Fortuyn was ook hét nieuws in die tijd, dus hij was een dankbaar persoon om na te doen.

'Na een paar jaar vonden we dat de rubriek bij Kopspijkers zijn beperkingen kreeg, doordat we iedere week in dezelfde setting zaten. 'Meneer Spijkerman dit, meneer Spijkerman dat.' Er was niet veel budget voor extra filmpjes en grotere producties. We waren toe aan een eigen programma, maar de toenmalige chef van de VARA was daar niet heel happig op. Daarom zijn we naar de AVRO overgestapt, waar we wel de kans kregen om Koefnoen te maken.

'Koefnoen heeft een veel flexibeler format. Samen met Owen maak ik het programma nu voor het elfde jaar en nog steeds hebben we de vrijheid om te experimenteren met nieuwe typetjes en sketches. We introduceren in het nieuwe seizoen drie nieuwe duo's, onder wie een echtpaar dat op politiek vlak lijnrecht tegenover elkaar staat, maar hun ruzies eigenlijk gebruikt voor de goedmaakseks.

'Je zoekt naar een modus om complexe onderwerpen als de vluchtelingenproblematiek toch grappig te krijgen.'

CV Paul Groot

1967 Geboren in Hilversum

1985-1989 Studie theaterwetenschappen aan de Universiteit van Amsterdam

1993-1996 Rol van 'Stan Nijholt' in Goede Tijden Slechte Tijden

1996-2003 Redacteur Dit was het nieuws

2000 Musicaldebuut in Boyband

2001-2004 Vaste imitator in Kopspijkers

2002 Wint Televizier-Ring met Kopspijkers

2003 Wint Gouden Beeld voor 'tv-persoonlijkheid van het jaar'

2004-2015 Programmamaker en acteur Koefnoen

2006 Wint Zilveren Nipkowschijf met Koefnoen

2015 Invaller als hoofdrolspeler in de musical Sonneveld

2015 Hoofdrolspeler in de musical Robert Long

Imitatie van Twan Huys of Willem Holleeder?

'Die van Willem Holleeder. Het is een van Owens beste imitaties. Eng gewoon, hoe goed hij erop leek, ook door de fantastische make-up. Holleeder reed destijds ook nog vrolijk door de stad. Hij stond doodgemoedereerd een pilsje te drinken bij mij om de hoek. Dat vond ik vrij creepy.

'Na die aflevering van College Tour, waarin Holleeder te gast was, wilden we een statement maken. Ongelooflijk fout, dat hij door Twan Huys was uitgenodigd. College Tour is toch een programma waarin je studenten de kans geeft om vragen te stellen aan grote vóórbeelden?

'Twan Huys was moeilijk te imiteren, omdat hij eigenlijk te normaal en te netjes is. Voor mij viel aan hem weinig eer te behalen. Ik vind overigens nog steeds dat hij zijn excuses moet aanbieden voor die aflevering met Holleeder.'

Theater of televisie?

'Televisie maken met de concentratie en nauwgezetheid van het theater. In het theater krijg je de kans om scènes te perfectioneren. Televisie is in mijn ogen altijd haastwerk. Dat gejaagde van een programma in elkaar zetten en het vervolgens monteren, breekt me af en toe op. Na acht weken Koefnoen opnemen ben ik helemaal kapot. Dan verlang ik naar iets anders.'

'In het voorjaar heb ik mogen invallen als hoofdrolspeler in een voorstelling over Wim Sonneveld en ik bereid nu een musical voor over Robert Long. Het uitstapje naar het theater is voor mij een manier om weer aan mijn ambacht te werken: rollen spelen in het lichte, komische genre. Het is goed voor je dictie. Je hoort de reactie van het publiek. Als je voor de camera staat, weet je niet hoe het in de huiskamer valt.'

Robert Long of Willem Sonneveld?

'De mens Wim Sonneveld ontroerde mij meer. Hij stond op het podium met een twinkeling in zijn ogen en toonde zich op een bepaalde manier ook kwetsbaar. Robert Long maakt op het eerste gezicht een wat gepantserde, harde indruk. Hij heeft vroeg in zijn leven zijn moeder verloren. Daarnaast is hij opgegroeid in een streng gereformeerde omgeving die zijn homoseksualiteit verwierp. Ik denk dat hij op een zeker moment voor zichzelf heeft gekozen en zich onkwetsbaar heeft verklaard. Sonneveld was een stuk warmer, hoewel ik erbij moet aantekenen dat ik voor Robert Long nog niet zoveel research heb gedaan als voor Sonneveld.'

Workaholic of relaxer?

'Ik ben een enorme workaholic. Met Koefnoen alleen al draaien we bizarre weken. Ik ben in de opnameperiode alléén maar aan het werk. Het is stressvol, omdat we maar een week de tijd hebben om een aflevering in elkaar te draaien. Maandag gaat om zes uur de wekker en vanaf dat moment heb ik een strak schema met het verzinnen van onderwerpen, redactievergaderingen, tot laat in de avond tekst leren of opnemen.

'Owen en ik zijn ook nauw betrokken bij de keuze van pruiken, kostuums en de locaties. Dat zouden we gemakkelijk kunnen uitbesteden, maar we zijn zulke controlfreaks dat we ook daar het laatste woord in willen hebben. Op vrijdag, een dag voor de uitzending, zitten we tot een uur of drie 's nachts te monteren.'

Jiskefet of Van Kooten en De Bie?

'Van Kooten en De Bie. Zij waren inspiratiebronnen voor mij, net als bijvoorbeeld Arjan Ederveen en French & Saunders. Van Kooten en De Bie waren met hun programma humoristisch, beschouwend en ze zaten ook nog eens dichter op de actualiteit.

'De mannen van Jiskefet hebben briljante dingen gemaakt, maar soms draaide Jiskefet uit op publiekje pesten: op het laatste moment iets in elkaar flansen en dan op de buis gooien. Dat vond ik vrij lui. Als je ze tegenover elkaar zet, dan kun je zeggen dat Van Kooten en De Bie meer nerdy waren dan de macho's van Jiskefet. Dat eerste past toch beter bij me.'

Coming-out: issue of non-issue?

'Een enorm issue. Mijn coming-out was in de tijd dat aids werkelijk om zich heen maaide. Voor homo's waren de jaren tachtig heel naar en beladen. Ik zag bij wijze van spreken overal mensen door aids vermageren en doodgaan. In tijdschriften, kranten en op tv. Onder díé omstandigheden moest ik het aan mijn ouders vertellen. Dat was verschrikkelijk.

'Ik was een jaar of 20 toen ik het wel zeker wist. Maar eigenlijk wist ik het al op mijn 10de. Ik voelde als klein jongetje op school al dat ik anders was. Ik deed niet mee met allerlei stoere jongensdingen. Het interesseerde me gewoon voor geen meter.

'Mijn ouders hebben me altijd alle ruimte gegeven, hoewel ze zich bijzonder veel zorgen om me maakten. Ik weet nog dat we naar een thema-uitzending over aids zaten te kijken op de televisie. Mijn vader werd steeds bleker, liep weg en viel vervolgens flauw en rolde van de trap. Puur omdat hij bang was voor mijn toekomst.

'Zelf was ik ook niet blij met mijn homoseksuele gevoelens. Ik had er helemaal geen zin in. Dating was Russische roulette, vond ik, en dat zette een enorme rem op mijn nieuwsgierigheid. Dus ik was laat met alles.'

Introvert of vlotte prater?

'Ik kan heel goed de vlotte prater aanzetten, maar mijn natuurlijke houding is de kat uit de boom kijken en anderen laten praten. Ik ben niet bepaald the life of the party. Als ik al naar het feestje kom. Ik heb een groot talent voor het kluizenaarschap. Soms moet ik mezelf ertoe dwingen om me tussen mensen te begeven, omdat ik mezelf maar al te graag afzonder. Vooral als ik in een periode zit waarin ik veel aan het schrijven ben.

'Doordat ik van nature introvert ben, vind ik het ook fijn om andere mensen na te spelen. Ik zet andermans bril op, trek andermans jas aan en dat geeft me een gevoel van vrijheid. Ik ben zelf ook niet zo'n spectaculair persoon.'

Koefnoen, vanaf 29/8 bij AVROTros om 22.05 uur op NPO 1.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden