'Ik ben netjes brutaal'

Evert Santegoeds runt het nog altijd grootste roddelblad van Nederland, Privé, en schrijft dagelijks de gelijknamige pagina in De Telegraaf vol. Over Estelle, Albert, Onno en de Oranjes.'Ik ben gewoon de hofnar die zegt: is het nou allemaal wel zo geweldig?'

Evert Santegoed.Beeld Thomas Vørding

In de zomer van 2012 reden Evert Santegoeds en zijn vriend rustig terug van hun vakantieadres toen Ruud Gullit belde. 'Hé Evert', hoorde hij aan de andere kant van de lijn in het onmiskenbaar Amsterdams van de oud-voetballer, 'Estelle en ik gaan scheiden.'

Santegoeds, nu: 'Ik dacht even dat Ruud dronken was, maar dat bleek hij niet te zijn. Toen hebben we alle tussenstops maar overgeslagen en zijn snel terug naar huis gereden.'

Hij belde jou voordat hij een persbericht verstuurde.
'Nou ja, dit was min of meer het persbericht. De volgende dag stond het op de voorpagina van De Telegraaf.'

Showbizzjournalist Evert Santegoeds (52), door anderen roddelkoning en door zichzelf sterrenkundige genoemd, is een machtig man in de Nederlandse glamourwereld. Sinds 2002 is hij hoofdredacteur van Privé, het roddelblad dat ondanks dalende verkopen nog altijd het grootste van Nederland is, met een oplage van 145 duizend. Daarnaast schrijft hij dagelijks de gelijknamige pagina van De Telegraaf bijna in zijn eentje vol. Hij begint er rond één uur 's middags aan en heeft de pagina idealiter twee uur later af. Toen hij bijna 35 jaar geleden in de roddeljournalistiek begon, was dat zijn doel: de scepter zwaaien over de Privé-pagina, zoals zijn leermeester Henk van der Meijden.

Hij had Jos Brink geïnterviewd voor de ziekenomroep en die stelde hem weer aan de toenmalig regerend roddelvorst voor. Schrijf maar wat, zei Van der Meijden tegen de toen 18-jarige Santegoeds. Na een stukje over Jasperina de Jong mocht hij blijven. 'Hij was een jongetje uit de provincie dat echt wat wilde bereiken', zegt Van der Meijden. 'Heel gedreven en snel.'

Santegoeds: 'Ik heb nog meegemaakt dat Privé een oplage had van 800 duizend. Het kon niet op. Ik mocht overal bij zijn: de koningin, de Paus. Dat is toch ongelooflijk op die jonge leeftijd? Daar word je wel eager van.'

Zijn drijfveer is achter dingen komen waarachter je niet mag komen - 'een normale journalistieke wens', benadrukt hij. 'In mijn geval zijn het mensen die het nogal met zichzelf hebben getroffen. De ellende is niet aan de buitenkant van de villa te zien, maar ik kan er wel over schrijven. Dat is leuk. Bovendien zijn het vaak nog interessante mensen ook.'

Na lange tijd als verslaggever voor Privé te hebben gewerkt werd hij in 1995 hoofdredacteur van concurrent Story. Hij werkte ook nog een tijdje bij Weekend. 'Ik was ongeduldig en wilde goed betaald krijgen voor wat ik deed. Als dat ergens anders het geval was, vertrok ik gewoon. Met dit werk win je geen Pulitzer, dus ik vond een goed salaris belangrijk.' Er was ook altijd een tv-ambitie. Sinds 2007 werkt hij voor het SBS-programma Shownieuws, waar hij een paar dagen per week aanschuift.

Evert Santegoeds.Beeld Thomas Vørding

Mensen uit het vak roemen zijn grote netwerk, schaamteloosheid en humor. Zelf is hij ook te spreken over zijn woordgrappen. Tijdens het interview refereert hij meerdere keren aan zijn eigen vondsten. 'Stekel los bij meneer Kaktus', grinnikt hij. 'Dat vond ik deze week wel een goeie.'

Binnen de showbizzwereld wordt hij ook als rancuneus gezien. Wie ruzie met hem heeft, zou op een stroom van negatieve berichtgeving worden getrakteerd. Hij ging jaren rollend over straat met Conny Breukhoven ('Ik ben blij dat mensen als Conny er zijn hoor, want er is altijd wat aan de hand') en speelde onlangs nog een negatieve glansrol in de column van Youp van 't Hek als 'de gluiperige roddelkont Evert Santegoeds'. Hij heeft momenteel ook flinke ruzie met pianist Wibi Soerjadi en Peter Jan Rens (Meneer Kaktus).

En dan is er ook nog de eeuwigdurende vete met concurrent Albert Verlinde, ooit een boezemvriend. Die ruzie werd publiekelijk uitgespeeld toen Santegoeds eind vorig jaar juichend voorop ging in het zogenoemde Onno-gate, de berichtgeving over de affaires van Verlindes man, de Maastrichtse burgemeester Onno Hoes.

Er zijn ook beschermelingen, BN'ers die hem leuk nieuws influisteren en de bladenverkoop opstuwen. Estelle Cruijff is een goede vriendin. Ze woonde samen met Ruud Gullit in het appartementencomplex in Amsterdam-Buitenveldert waar Santegoeds nog altijd woont. Een portier ontvangt en stuurt de lift naar boven. Die komt direct uit in Santegoeds' huis, waar Lady Di aan de muur hangt en een blauwe fitnessbal opvalt in het klassieke interieur. Tijdens het interview wordt hij voortdurend gebeld en gesms't door tipgevers en BN'ers die wat te verkopen hebben.

Op showbizzsites verschenen onlangs foto's van jou met Sylvie Meis op een jacht in Saint-Tropez. Was je daar speciaal voor haar?
'Ik was in Saint-Tropez voor een feest van Aad Ouborg (ondernemer die groot werd met het huishoudelijke merk Princess, red. ) en wist dat Sylvie er ook was. Toen heb ik haar gevraagd of ze mee naar dat feest wilde. Het zou haar laatste avond in Saint-Tropez zijn, dus ze vond het leuk om haar vakantie zo af te sluiten.'

Wat is je doel als je haar meeneemt naar zo'n feest?
'Gewoon even rustig praten. Het kan geen kwaad om de meest besproken vrouw van de afgelopen twee jaar in Nederland en Duitsland een avond voor jezelf te hebben op een schip.'

Haal je daar dan nog voor een paar weken nieuwtjes uit?
'Nee, niet echt. Zij wil nu gewoon rust. Zodra er nieuws is - een nieuwe relatie - dan hoop ik dat ze me weet te vinden.'

Zo werkt het: jij investeert tijd in haar en hoopt het op een later moment terug te krijgen?
'Ja. Ik ben het grootste deel van de tijd bezig met netwerken. Uit eten met managers, andere mensen die aan de touwtjes trekken. Vorige week heb ik nog gevaren met Jaap Buijs (de manager van artiesten uit Volendam, red.). Zo weet je wat er speelt en wat eraan komt.'

Op een gegeven moment had je een groot interview met de moeder van Sylvie Meis. Hoe haal je een moeder over om te vertellen over de scheiding van haar dochter?
Grinnikt: 'Ja, ik ben nogal goed met moeders, hè. Ik heb de moeder van Jan Smit ook ooit zover gekregen (over de breuk met Yolanthe Cabau van Kasbergen, die naar verluidt de volledige inboedel had meegenomen, red.). Moe Smit ging zitten, begon te praten en hield na 27 minuten pas op. Ik hoefde alleen maar een beetje te sturen door te vragen of er op zolder misschien ook nog iets weg was. Ongelooflijk.

CV

1961 Geboren in Helmond
1979-1984 Verslaggever voor Privé
1984-1985 Redacteur Weekend
1985-1994 Verslaggever Privé, boek Juliana Moeder Majesteit
1994-2000 Hoofdredacteur Story
2002-heden Hoofdredacteur Privé
2007-heden Deskundige Shownieuws
2013-heden Privé-pagina in De Telegraaf
Evert Santegoeds woont sinds 1994 met zijn vriend samen in Amsterdam.

Evert Santegoeds.Beeld Thomas Vørding

'Ik probeer altijd BN'ers ervan te overtuigen hun eigen verhaal te doen. Sylvie wilde dat aanvankelijk niet, ze had met Rafael afgesproken dat ze hun mond zouden houden. Misschien een goed moment om die moeder eens op te zoeken, dacht ik toen. Als moeder ben je natuurlijk hartstikke trots op Sylvie: hoe ze eruitziet, haar carrière, dat ze grote shows presenteert in Duitsland en veel geld verdient als model. Die reputatie werd binnen een paar maanden te grabbel gegooid met die scheiding. Dan kun je ervan uitgaan dat het bij die moeder tot hier zit, dat ze kookt van woede. Als je haar vervolgens op het goede moment benadert dan... nou ja, dan maak je er meteen zestien pagina's Privé van.'

Betaal je voor zo'n interview?
'Nee. Daar is niet eens over gesproken. We betalen weleens voor exclusieve foto's, maar eigenlijk nooit voor interviews.'

Het is zo lastig voor te stellen dat mensen vrijwillig meewerken.
'Het zijn niet de kleinsten die dat doen, hoor. Ze zien het als bescherming van hun imago. Als ze scheiden, vertellen ze het toch liever zelf. Nou ja: als ze gaan trouwen bellen ze zelf, als ze gaan scheiden moet ik vaak bellen. Maar ook dan willen ze best kort vertellen hoe het zit.'

Collega's noemen je schaamteloos. Waar anderen stoppen, bel jij wel aan.
'Ja. Ik verbaas me er ook wel over dat ik als jongetje uit Helmond en Nijkerk - we verhuisden vaak omdat mijn vader bij de NS werkte - gewoon op iedereen afstapte: Juliana en prins Bernhard, werd ik weer weggestuurd door iemand van de RVD. Voor de ziekenomroep interviewde ik Dries van Agt toen die net premier was. Met flair, hoor. Ik had de uitstraling van een misdienaar en mensen vertrouwden me alles toe.

'Ik ben niet zonder gêne, maar wel netjes brutaal. Zo noemde mijn oma het altijd: 'Evert is netjes brutaal.' In gezelschap zal ik me niet opdringen. Aan de andere kant: het verhaal moet er wel komen.'

'Je moet weten hoe ver je te ver kunt gaan', zei Henk van der Meijden. Wat betekent dat voor jou?

'Ja, die uitspraak heeft hij van Wim Kan. Je moet voldoende opschrijven, maar ook iets achterhouden. Daardoor weet degene over wie je schrijft dat je iets hebt weggelaten en zo is die ook weer tevreden. Een voorbeeld? Nou ja, dat je wel foto's publiceert van de verbouwing van een vakantiehuis in Frankrijk, maar niet vermeldt dat je van de aannemer hebt gehoord dat de helft zwart is betaald, zoiets.'

Wanneer ben jij te ver gegaan?
'Ik heb ooit geschreven over de ziekte van een vrouw - ik zeg niet wie, want dan doe ik haar weer pijn. Dat had ik niet moeten doen. We hebben er nog wel eens over gepraat en toen besefte ik: ja, dat was wel erg pijnlijk. Bij ziektes heb ik toen een grens getrokken, sindsdien heb ik een hoop mensen gespaard.'

In het wereldje zeggen ze ook dat je erg rancuneus bent. Herken je dat?
'Nee, in het geheel niet.'

Maar je hebt het wel vaker gehoord.
'Ja. Ze komen alleen nooit met voorbeelden.'

Toen Conny Breukhoven naar de rechter stapte vanwege een van je publicaties, bleef je maar komen met negatieve berichtgeving over haar.
'Ik beschreef gewoon wat er aan de hand was en dat vond ze niet leuk. Die vrouw was dertig jaar bezig geweest met het creëren van het ideale plaatje, het mooiste gezin van Wassenaar. Daar werkte ze hard voor. Het is lastig als die droom uit elkaar spat en ik daarover schrijf.

'Ik heb niet veel medelijden met mensen die het zo goed hebben getroffen. Ze wonen in mooie huizen, gaan lekker op vakantie en rijden grote auto's. Ik ben alleen die hofnar die zegt: is het nou allemaal wel zo geweldig?'

Als hoofdredacteur van Privé kwam Santegoeds al snel overhoop te liggen met de Oranjes. Het Koninklijk Huis had net besloten zich harder op te stellen naar de pers, terwijl hij als nieuwe hoofdredacteur juist agressiever was dan zijn voorganger. In de jaren die volgden ontmoetten de twee partijen elkaar vaak in de rechtbank, voor foto's van de prinsesjes of van Máxima op vakantie.

Een belangrijke tipgever was de vrouw van een van de lijfwachten. 'Zij vertelde ons bijvoorbeeld dat Willem-Alexander en Máxima een weekend naar Praag zouden gaan. Wij zorgden er dan voor dat onze fotograaf eerder in het hotel zat. De lijfwacht belde naar huis en zei: 'Je raadt het nooit, Privé is weer hier' - niet wetende dat de informatie van zijn eigen vrouw kwam. Tragisch, het heeft hem zijn baan gekost. Maar voor ons was het toch een beetje te veelgevraagd om te zeggen: hier doen we niets mee.'

Ook publiceerde het roddelblad foto's van de verbouwing van De Eikenhorst, de Wassenaarse villa waar het gezin zou gaan wonen. 'Stóm toeval dat we die in handen kregen', zegt Santegoeds.

Hoe ging dat?
'Mijn vriend en ik gingen eten bij een restaurant aan de Amstel. Een man herkende me en zei: 'Zeg, wanneer komen mijn vrouw en ik eens in de Privé?' Het gebruikelijke. Vervolgens kwam er een fles wijn van die tafel. Bij het weggaan zei die man: 'Ik heb foto's van de Eikenhorst. Is dat misschien iets voor u?'

'Als ik hier 'nee' tegen zeg, moet ik ander werk gaan doen, dacht ik toen. Ik heb hem gevraagd nog een paar foto's te maken. Uiteindelijk is dat zijn redding geweest. Doordat hij er op verschillende dagen was, hebben ze nooit kunnen achterhalen wie de foto's heeft gemaakt. Ach, het zal allemaal wel schaamteloos en niet netjes zijn, maar als je zo'n blad maakt...'

Wat is er niet netjes aan?
'Nou ja, ik denk dat veel mensen het niet netjes vinden.'

Vind jij het achteraf wel kunnen om de foto's van De Eikenhorst te publiceren?
'Ja. Het huis was nog niet bewoond. We lieten gewoon zien: hier komt de badkamer, daar de keuken. 'Hier wordt Máxima keukenprinses', dat soort melige teksten. Iedereen wilde binnenkijken bij De Eikenhorst, we waren binnen een dag uitverkocht. De rechter vond dat het niet mocht. We hebben geen schadevergoeding toegewezen gekregen, want er was geen schade. Wel moesten we de foto's vernietigen. Dat hebben we gedaan.'

Waarom heb je je uiteindelijk toch aan de mediacode gecommitteerd?
'Op een gegeven moment kregen we dwangsommen van 5 miljoen. Toen was de directie van TMG bang dat het wel erg in de papieren ging lopen.'

In november 2012 onthulde zakenblad Quote dat Santegoeds als media-adviseur had opgetreden voor Estelle Cruijff en Badr Hari, toen Hari werd verdacht van de mishandeling van zakenman Koen Everink tijdens Sensation White, een misdrijf waarvoor de kickbokser later is veroordeeld. Tijdens een etentje in juli had hij bevriend marketingstrateeg Adriaan Theeuwes gevraagd een mediastrategie te bedenken voor het stel. Die adviseerde voor de strategie 'onvoorwaardelijke liefde' te gaan. 'Als een blok voor elkaar gevallen', staat er in de uitgelekte mail. 'De liefde die zij zo lang miste.' En ook: 'Estelle heeft Badr leren kennen als een family man. Leuk voor en met de kinderen.'

In retrospectief past dat scenario precies in het interview dat het tv-programma Shownieuws in augustus van dat jaar uitzond, van Santegoeds met Cruijff. De scheiding met Gullit was het moment waarop ze 'voor de echte liefde koos', zegt ze. Of het haar verbaasde dat hij zo goed was met de kinderen, wil de interviewer weten. 'Hij is een echte kindervriend', beaamt zij.

'Het is allemaal groter geworden dan het was', zegt Santegoeds nu. 'Die vriend had het advies in een nachtje uitgewerkt. Ik deed het voor Estelle, ik vond het zielig dat zij had gekozen voor een nieuw leven en meteen last kreeg van Badrs slechte reputatie. Als ik timmerman was geweest en haar deur knelde, had ik daar wat van afgeschaafd. Ik heb die mail doorgestuurd, niet wetende dat die meteen uit de printer kwam rollen op het politiebureau. Dat heeft me nog een hele middag op het bureau gekost. Nou ja, de volgende keer zal ik me er ver van houden.'

Was het interview dat je met haar deed voor Shownieuws onderdeel van de strategie? Er zijn namelijk nogal wat overeenkomsten tussen de tekst van de uitgelekte mail en het gesprek.
'Nee. Dat was toen gewoon het verhaal: ze had het enorm te pakken. En ze ging daar heel ver in, zei bijvoorbeeld dat ze op hem zou blijven wachten terwijl hij in de gevangenis zat. Ik heb haar geen dingen in de mond gelegd. Volgens mij heeft zij de tekst van die mediastrategie ook niet gelezen, want ik heb die mail rechtstreeks naar Badr gestuurd.'

Vind je zelf ook dat je een journalistieke grens bent overgegaan?
'Ja. Ik heb me te veel laten meeslepen door de gevoelens van een vriendin. Meer afstand was goed geweest, vooral omdat er ook nog een strafzaak aan vastzat. In de roes van dat moment doe je wat je voor vrienden kunt doen. Het was zo'n gekte. Het is je werk om erbovenop te zitten. Ik zat er alleen niet bovenop, maar er middenin. Dat was een inschattingsfout die je blijkbaar ook met zo veel jaar ervaring kunt maken.

'Natuurlijk heeft iedereen daar vervolgens een zure mening over. Er viel weinig eer te behalen aan Badr Hari, maar ik dacht Estelle een beetje te helpen. That's it.'

Wat vond de hoofdredactie van De Telegraaf ervan?
'Die was niet zo enthousiast. Dat hebben ze me laten weten en toen was het klaar. Vervolgens heb ik ook nog bij Shownieuws mijn excuses aangeboden. Helaas blijft het altijd op mijn Wikipedia-pagina staan - niet echt een hoogtepunt.'

Hoofdredacteur van het Jaar

In 2005 werd Santegoeds verkozen tot hoofdredacteur van het jaar. De jury roemde zijn houding tegenover het Koninklijk Huis. Zo had de RVD hem uitgesloten van een fotomoment. Hij kwam toch aan de foto's en zorgde dat Privé een dag eerder uitkwam dan de concurrentie. 'Dat was een leuke stunt', zegt Santegoeds zelf. 'Je mag er niet bij zijn en dan heb je de foto's uiteindelijk exclusief. Daar haalden we teletekst mee.'

'Hoe ONNO-zel', kopte De Telegraaf eind vorig jaar. Het artikel was de eerste van een reeks publicaties over hoe de Maastrichtse burgemeester in een hotelbar had gezoend met een veel jongere man. De korrelige foto was binnengekomen op de redactie van Shownieuws. Daar nam Patty Brard het onderzoekswerk voor haar rekening, Santegoeds deed dat voor De Telegraaf. De rel werd zo groot dat Maastrichtse gemeenteraadsleden zich er in de media over uitspraken en er uiteindelijk een spoeddebat plaatsvond. Ook traditionele media schreven over de kwestie.

Wat was er nieuwswaardig aan Onno-gate?
'Ha! Die berichtgeving heeft zó veel teweeggebracht op de site van De Telegraaf. Iedereen wilde dit weten. Onno had eigenlijk gewoon in een verklaring moeten zeggen: als de gemeenteraad vragen heeft, weten ze me te vinden. Dan was het niet zo groot geworden. Maar ze gingen samen als koninklijk paar in de verdediging. Albert las een gezamenlijke verklaring voor in RTL Boulevard en liet zich erin meesleuren.

'Het mooie was: na een dag zei Albert op tv dat het wel genoeg was geweest - presentator Winston Gerschtanowitz zat braaf mee te knikken. O, maak jij dat uit, dacht ik toen. Er waren nog veel vragen. Toen heb ik het vuurtje nog wat opgestookt door in de krant te schrijven: 'Onno-gate nog lang niet voorbij.' Ik wist namelijk dat Maastrichtse gemeenteraadsleden het gek vonden dat ze alles via RTL Boulevard moesten vernemen. Toen we de foto van Onno op Grindr (een datingapp voor homo's, red.) hadden, werd de rel helemaal groot.'

Maar als journalist, wat was de nieuwswaarde?
'De zelfbenoemde hogepriester van de Nederlandse showbizz en de burgemeester van Maastricht vormen natuurlijk al een mooie combinatie. Vervolgens doet die burgemeester ook nog precies wat Albert andere mensen verwijt in zijn programma. En toen ging die jongen ook nog praten! Nou mensen, de feestdagen vielen vroeg dit jaar, hoor.

'Wat denk je dat die Britse kranten ermee hadden gedaan? Precies dit. Uitmelken tot er echt niets meer te vinden is.'

Heb je zelf een oordeel over het gedrag van Hoes?
'Wat hij heeft gedaan is niet zo handig. Ik heb een beroep dat niet zo hoog staat op de maatschappelijke ladder, maar dit zijn toch dingen die ik niet zou doen. Hij haalde ook nog de dood van zijn vader erbij. Jezus, dacht ik. Als je vader dood is, hoor je bij je moeder te zijn en niet bij... hoe heet die jongen ook alweer?'

'Toyboy' Ruud.

'Ruud! Toyboy Ruud!'

Ik vraag het omdat ik hoorde dat jij ook een open relatie hebt.
'Ja, maar daar zal de rest van Nederland weinig van meekrijgen.'

Vind je het dan niet gek om er zo'n rel van te maken?
'Mijn vriend is niet de burgemeester van Maastricht. Ik begrijp niet dat je in je eigen stad in het openbaar zo gaat zitten zoenen dat iemand er maar een foto van besluit te maken. Dat vind ik echt wat anders dan onze situatie.'

Ben je niet bang teruggepakt te worden?
'Maar met wat? Mijn vriend is straks wedding planner van Patty Brard. De enige verantwoordelijkheid die je dan hebt, is Patty op tijd voor het altaar krijgen. Ik denk niet dat je daarvoor extra op je tellen moet passen.'

Genoot je er persoonlijk van dat dit Albert overkwam?
'Het leedvermaak was bij iedereen wel groot, ja. Van veel mensen uit de showbizz hoorde ik dat ze hebben gesmuld van de verhalen. Als het zo aanslaat, raak je wel geïnspireerd.'

Ook omdat jullie niet de allergrootste vrienden zijn.
'We zijn inderdaad niet meer de goede vrienden die we vroeger waren, toen Jos Brink nog hoopte dat we ooit zouden trouwen.

'Albert en ik gaan ver terug hoor, we waren begin twintig toen we elkaar leerden kennen. We gingen veel samen uit en deden weekendjes Londen. Nee, er is nooit iets gebeurd, we waren gewoon vrienden. Op een gegeven moment deed hij ineens hetzelfde werk als ik en toen waren we concurrenten. Zo is het misgegaan. Nu neemt hij het bij RTL Boulevard altijd op voor de mensen met wie ik ruzie heb. Ik heb hem trouwens ook weleens een krant omhoog zien houden waaruit hij mijn vignetje had geknipt.'

Als volger van Onno-gate kreeg je het idee dat de rel zo groot werd door jullie onderlinge strijd, tot een debat in de Maastrichtse gemeenteraad aan toe.
'Nee, het werd groot omdat mensen zich gek gelachen hebben. Het liefst had ik Albert die week opgebeld om de telefoons naast elkaar te leggen, om te zien wat mensen naar ons beiden sms'ten. Daar moeten ontluisterende conclusies uit te trekken zijn. Mensen stuurden mij dat het ontbijt een feest was, dat ik vooral door moest gaan. Dat zullen dezelfde mensen zijn geweest die hem stuurden dat liefde alles overwint. Hij had veel steun gehad van mensen uit de showbizz, zei hij in RTL Boulevard. Och jongen, je moest eens weten, dacht ik.

'Henk van der Meijden zegt altijd: 'Ze waren allemaal op mijn bruiloft, maar ik weet niet of het druk wordt op mijn begrafenis.' Dat moet Albert zich ook afvragen.'

En jij?
'Ik ook.'

Dat is een cynische conclusie.
'Dit is ook een opportunistische wereld. Echt, maak je geen illusies over vriendschappen in de showbizz.'

1996: Santegoeds als hoofdredacteur Story met toenmalig Privé-collega Hummie van Tonnekreekin de honderdste aflevering van Triviant.Beeld ANP
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden