‘Ik ben geen type voor acteursmystiek’

In Bobby wordt de moord op Robert Kennedy bekeken vanuit 22 personages...

Lindsay Lohan (1986) moest even slikken toen ze op de eerste lezing van Bobby om zich heen keek. Links van haar zat Anthony Hopkins, daarnaast Harry Belafonte, en bij binnenkomst had ze ook al de handen geschud van onder anderen Demi Moore, Sharon Stone, Laurence Fishburne, Martin Sheen en Helen Hunt.

Elijah Wood, als Frodo in Lord of the Rings zelf ook wereldberoemd geworden, zei haar dat hij nog nooit zo veel grote namen in een vergaderzaal had gezien. ‘We waanden ons in een bijzondere club, waar alleen de hele groten naar binnen mochten. En dat de jongeren dan stiekem naar binnen zijn geglipt.’

Bobby is niet alleen door de cast een bijzondere productie. De film is een interpretatie van de dag waarop senator Robert Kennedy in het Ambassador Hotel in 1968 werd neergeschoten. Die dag wordt neergezet door de ogen van 22 personages, die om uiteenlopende redenen in het hotel aanwezig zijn – van de manager, het keukenpersoneel en de nachtclubzangeres tot en met de vrijwilligers van de Democratische Partij.

Maar Bobby is meer dan dat: de film van regisseur Emilio Estevez zet het gevoel vast dat in die dagen leefde. De overtuiging dat love and peace de macht zouden grijpen. ‘Iedereen heeft bij de jaren zestig het beeld van flowerpower en vredesdemonstraties’, zegt Lohan, wier gezicht grotendeels schuilgaat achter een zonnebril van Dolce & Gabbana.

‘Alle mensen in het Ambassador Hotel zijn bezig met verandering. Met de mogelijkheid het leven te verbeteren. Op persoonlijk vlak. En op grotere schaal. De woede om de oorlog in Vietnam was veel zichtbaarder dan nu.’

Toen Lohan het script voor het eerst las, vroeg ze zich af of het wel kon: een verhaal vertellen vanuit 22 verschillende perspectieven. Ook tijdens het draaien had ze haar twijfels. ‘Er waren zo veel zijlijnen en ontwikkelingen dat ik vaak het overzicht kwijtraakte. In de montage is dat op maat gesneden. Toen is alsnog veel rechtgetrokken.’

Haar eigen rol werd door regisseur Estevez flink onder handen genomen. De jonge vrouw die een vriend trouwt om hem uit het leger te houden, is in de film vooral een weifelend personage. In het oorspronkelijke script had zij meer lagen: ‘Diane had eigenlijk een relatie met de broer van die pacifist, en ze worstelt er heel erg mee dat ze die laat zitten. Die worsteling is er helemaal uit.’

Ja, dat was schrikken bij de eerste viewing van de film, erkent ze. Aan de andere kant: zo werkt film nu eenmaal. ‘Het is een gegeven dat een film na de opnamen pas zijn definitieve vorm krijgt. Daarmee moet je als acteur leven. Het is verstandig niet te veel op de eigen prestatie te focussen.’

Voor Lohan lijkt Bobby een afrekening met haar tienerimago, dat zij opbouwde in komedies als Mean Girls, Confessions of a Teenage Drama Queen en Herbie Fully Loaded. De actrice denkt daar echter anders over. ‘Ik denk niet zo in genres. Ik heb deze rol niet anders benaderd dan bijvoorbeeld die van Maggie in Herbie Fully Loaded. Het komt eropaan de schijn zo goed mogelijk op te houden. Dat is mijn opdracht.’

Dat klinkt nogal prozaïsch, inderdaad. Lohan, die op 3-jarige leeftijd al acteerde in reclamefilms, is wars van acteursromantiek. ‘Ik ben niet het type van theorieën en mystiek. Ik vind dat een acteur gewoon hard moet werken en goed naar de regisseur moet luisteren. Dan komt het vaak goed.’

Zegt het haar dan ook weinig dat Bobby een film is die geassocieerd wordt met de Oscars? ‘Dat is van een andere orde. Natuurlijk ben ik ontzettend trots dat ik bij deze club hoor. Alleen heeft de samenwerking met deze cast mij ervan bewust gemaakt dat ik nog een lange weg heb te gaan om de echte top te bereiken.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden