Igor Levit overschaduwt Jakub Hrůša met zelfverzekerd en uitdagend spel

Concert (klassiek) - Jakub Hrůša en Igor Levit

Jakub Hrůša laat het Concertgebouworkest een wintervacht aangroeien. Maar het gebrek aan kern en durf geldt niet voor Igor Levit. De pianist brengt tijdens zijn debuut de spanning in de Grote Zaal.

Igor Levit Beeld Igor Levit

Het Concertgebouworkest blinkt niet alleen uit in het spelen van het grote symfonische repertoire, het is ook goed in het samenstellen van te lange programma’s. Neem afgelopen woensdag. Eerst klinkt de Háry János-suite van Zoltán Kodály, dan het Derde pianoconcert van Beethoven. Tussendoor maakt de dirigent ruim tijd voor applaus en het uitlichten van solisten. Dan is er een lang changement, want de piano moet het podium op. Na de Beethoven is er de onvermijdelijke toegift.

Om 21.40 uur (het concert begon 20.15) krijgt het publiek pas de kans om de boel te verwerken bij een pauzedrankje. En dan moet Prokofjevs Oorlog en vrede – een uiterst geschikt stuk voor de laagsensitieve mens (hard, fel, vol) – nog komen.

De verantwoordelijke gastdirigent is de Tsjech Jakub Hrůša (36), die eerder indruk maakte bij het orkest in werk van landgenoten Smetana en Janácek. In de Háry János-suite, met een glansrol voor de cimbalom, leek het alsof hij de orkestklank (veel lucht bij de strijkers, maar uiterst donker) een wintervacht liet aangroeien. In Beethoven werd het orkest juist volgens de voorschriften van de historische uitvoeringspraktijk kortgeknipt en verlangde je naar wat meer kern en durf.

Zeker op dat laatste gebied werd het orkest overschaduwd door de solist. Wat een intelligent musicus is Igor Levit (31), die zijn debuut maakte in de Grote Zaal. Zijn spel is zelfverzekerd en uitdagend: hoor hoe hij spanning aanbrengt in eenvoudige toonherhalingen door subtiel tijd te rekken, hoe hij het orkest op scherp zet met een eigenwijze triller. Hij mag terugkomen.

Jakub Hrůša en het Concertgebouworkest

Met Igor Levit (piano). Werk van Kodály, Beethoven en Prokofjev. 18/4, Concertgebouw, Amsterdam.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.