InterviewIgone de Jongh

Igone de Jongh: ‘Dit is een boek over mij – als danseres die zich uit het keurslijf van ballerina vecht’

Vorig jaar besloot sterballerina Igone de Jongh na 24 jaar te vertrekken bij het Het Nationale Ballet. In haar deze week te verschijnen biografie Igone – De biografie haalt ze fel uit naar het klassieke dansgezelschap. ‘Eenzaamheid is de prijs die je betaalt voor talent en het waarmaken van de Grote Belofte.’ 

Danseres Igone de Jongh tijdens het slotapplaus van het ballet Romeo en Julia van Het Nationale Ballet.Beeld Hollandse Hoogte / ANP

Wat maakt dat je nu, een jaar na je glorieuze afscheid bij Het Nationale Ballet, ‘jouw eerlijke verhaal’ naar buiten brengt?

‘24 jaar is het gezelschap mijn thuis geweest. Wanneer je niet bij die familie kunt blijven, doet dat pijn en verdriet. Maar weggaan is niet hetzelfde als stoppen. Ik begin nu aan een tweede leven, buiten die balletbubbel. 

‘Ik ben er trots op dat ik mijn kant van het verhaal durf te vertellen, dat doen weinig dansers. Ik had talloze mensen aan het woord kunnen laten, maar kies voor eerlijke mensen, die ik dichtbij heb laten komen, zoals mijn man Thijs (Römer, red.), beste vriendin Chantal (Janzen, red.) en mijn oud-danslerares. Als je zo lang in die bubbel hebt gezeten, is het goed te horen hoe intimi van buiten daar tegenaan kijken.’

Hoe komt jouw echtgenoot erbij dat dansers lijfeigene zijn van een balletdirecteur?

‘Thijs is acteur, die zijn mondig. Zijn opmerking staat in míjn boek, omdat hij mij de laatste vier jaar van dichtbij heeft gemaakt, ook bij alle premières. Dit is geen boek over Het Nationale Ballet, maar over mij, als kind, tiener, vrouw, echtgenoot en gescheiden moeder. En als danseres die zich uit het keurslijf van een ballerina vecht.’

Je wilt graag balletmeester worden. Waarom lukt dat niet bij HNB?

‘Dat vind ik ook verdrietig. Ik snap als geen ander dat een jonge generatie klaar staat het over te nemen. Ik ben altijd aanvoerder van de jonge lichting geweest. Ik vind coachen en lesgeven zo ontzettend leuk. Ik had dat binnen het gezelschap verder willen ontwikkelen, maar mocht dat proces niet voortzetten. Ik heb het niet zo ervaren dat mij een docentschap aan de Nationale Balletacademie is aangeboden. Nu geef ik les aan de European School of Ballet in Amsterdam. Oprichter Jean-Yves Esquerre coacht mij in alles richting om balletmeester te worden. Dat is fantastisch.’

Esquerre is toch vanwege machtsmisbruik en intimidatie als ‘ballet-bully’ ontslagen bij de Nationale Balletacademie?

‘Dat is een gecompliceerd verhaal. Aan vingerwijzen doe ik niet. Jean-Yves kent mij al decennia, heeft altijd in mij geloofd en gezorgd dat ik in het diepe durf te springen. Ik ben ook nog niet klaar met dansen. Ik ben enorm blij met de vrijheid om zelf projecten te kunnen kiezen, die ruimte is er niet binnen een groot klassiek balletgezelschap. Ik hoor van publiek overal in Nederland, tijdens mijn eigen tournee, hoe graag mensen mij willen zien dansen. En over nieuwe televisieprojecten ben ik in gesprek, maar daarover kan ik nog niks zeggen.’

Hoe heb je je eigenlijk al die jaren binnen het gezelschap gevoeld?

‘Ik heb alles aan Het Nationale Ballet gegeven, en het gezelschap ook veel aan mij. Maar eenzaamheid is de prijs die je betaalt voor talent en het waarmaken van de Grote Belofte. Dan stuit je op veel jaloezie. 

‘Dansers leren echter alle pijn direct diep weg te stoppen door heel hard te werken; fysieke pijn én mentale. Ik kan me voorstellen dat ik mijn verdriet en paniek, ook in die laatste periode, niet genoeg heb laten zien. Daardoor ontstaat een vertekend beeld en vertel ik nu wat een toppositie op het balletpodium óók inhoudt; dat het een vak is dat veel van je vraagt.’

Het vertrek van Igone de Jongh kwam veel eerder dan verwacht

Sterballerina Igone de Jongh (41) haalt in haar dinsdag te verschijnen biografie fel uit naar Het Nationale Ballet (HNB), met name directeur Ted Brandsen (61). Een jaar geleden nam ze met veel tromgeroffel na 24 jaar afscheid van Nederlands grootste en enige klassieke dansgezelschap. Nu blijkt er een hoop frustratie schuil te gaan achter haar zelfverkozen vertrek bij Het Nationale Ballet

In oktober danste De Jongh haar laatste voorstelling bij Het Nationale Ballet. We belden toen met onze dansrecensent Annette Embrechts. ‘Haar lange lijnen zijn prachtig, haar spierkracht is enorm.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden