Iedereen wil Rotjoch op zijn beeldscherm

Het razendpopulaire hiphopplatform 101Barz betekent voor veel jonge rappers een doorbraak. Toch vindt presentator Rotjoch het nog niet genoeg.

Rotjoch (Angelo Diop) achter de schermen bij 101Barz Mediapark Hilversum. Beeld Els Zweerink

Anderhalve maand geleden zette Rotjoch een filmpje op Instagram. De presentator van online hiphopkanaal 101Barz was boos, heel boos. 'Ey, check dan, Rotjoch op je beeldscherm', begon hij de tirade op zijn karakteristieke manier.

Die ochtend was Rotjoch platgebeld door de grote media, om commentaar te geven op rappers Boef en Para Soma, die elkaar in vlogs de oorlog verklaarden en op de vuist waren gegaan. '101Barz breekt al tien jaar alle fokking records en nooit berichten jullie daarover. Maar telkens als jullie iets negatiefs kunnen halen uit de hiphopwereld weten jullie me dondersgoed te vinden. Niet meer doen, man, vind ik niet dope. In november bestaat 101Barz tien jaar. Bericht daar maar over.'

Tekst gaat verder onder de video

Dit is de strijd die 101Barz al jaren voert. Hiphop is een van de populairste muziekgenres van het land, maar wordt nog altijd niet serieus genomen in de - overwegend witte - mediawereld.

Van 101Barz kun je zonder overdrijving zeggen dat het in de luwte is uitgegroeid tot een van de grootste muziekplatforms van Nederland. Ook binnen de NPO is 101Barz een buitenbeentje. Waar de omroepen nog altijd vooral gericht zijn op lineaire televisie, wist Rotjoch (35, echte naam: Angelo Diop) al jaren geleden dat zijn doelgroep vooral op internet te vinden was. Niemand kijkt nog tv, volgens Rotjoch, zeker in zijn kringen niet.

Het concept van een uitzending is altijd hetzelfde: Rotjoch kondigt een rapper aan ('De mic gaat modderfokking gesloopt worden'), waarna zijn gast, vergezeld door een paar vrienden die tegen de muur leunen, op een vooraf opgenomen beat live een paar liedjes rapt, soms improviserend, soms nieuw werk; de studiosessies zijn een ideaal platform om nieuw materiaal te testen voor de lancering van een plaat of mixtape.

Met 200 miljoen weergaven is het YouTubekanaal van 101Barz een inmiddels het succesvolste digitale initiatief van de NPO. En dat wordt nu toch gevierd, eindelijk. Rotjoch mocht half oktober aanschuiven bij De Wereld Draait Door om het jubileum te bespreken. En ook de landelijke kranten staan in de rij. Rotjoch ontvangt vandaag op het Mediapark in Hilversum.

In de kleine studio, welbeschouwd een opberghok met een paar draaitafels en camera's, is net een sessie opgenomen met Rick Versace, de rapper uit Amsterdam met tatoeages op zijn gezicht en een glimlach die blinkt van het goud (Renaldo Dollard, tot voor kort bekend als Kleine Viezerik). Hij heeft een crew van dertig vrienden bij zich, die bij lange na niet in de studio passen. Loom hangen ze op de rode banken in de hal van het BNN-VARA-gebouw.

Als de sessie klaar is, gaat Rotjoch rustig zitten met een theetje. Hij draagt een trainingspak van de voetbalclub Olympique Lyon, Adidasjes, een fors horloge om zijn pols en een bril met dik montuur op zijn neus - alles in het zwart. In zijn ringbaardje zie je de eerste sporen van grijze haren. Is de pater familias van de hedendaagse Nederlandse hiphop blij met de erkenning die hij nu eindelijk krijgt?

Als ik bij een tv-programma kom, gaan mensen opeens in hiphopwoorden tegen me praten. Beeld Els Zweerink

Diversiteit

'Nee, het is nog steeds niet genoeg. Wat 101Barz heeft bereikt is ongekend. Wij pakken meer views dan elk ander digitaal kanaal van de NPO. We bedienen een doelgroep die alle andere media niet kunnen bereiken: een jong, divers publiek. Er wordt in Hilversum veel geroepen over het belang van diversiteit, maar in de praktijk merk ik daar weinig van.'

Toen 101Barz in 2006 begon, was rap een kleine subcultuur in Nederland; geld werd er niet of nauwelijks verdiend. Hoe anders is het nu: hiphop is mainstream geworden, de meest gestreamde artiesten van Nederland zijn Ronnie Flex, Lil' Kleine en Broederliefde. 101Barz is een niet te onderschatten factor geweest in de volwassenwording van het genre. Maar volgens Rotjoch is er nog veel te winnen voor hiphop in Nederland.

'Ik ben pas blij als een rapper de headliner van Pinkpop is. Als het in RTL Boulevard en Shownieuws ook over de levens van rappers gaat. Als rappers in talkshows niet meer worden behandeld alsof het aapjes zijn. O, kijk ze gek doen. Weet je wat ik bedoel? Het zit in kleine dingetjes. Als ik bij een tv-programma kom, gaan mensen opeens in hiphopwoorden tegen me praten. Zo van: yo gangster, ben je hier met je posse? Hou op, man.'

Rotjoch groeide op in de Bijlmer met zijn zusje en hun blanke moeder. Zijn moeder werd verstoten uit haar eigen familie omdat ze kinderen had gekregen van een zwarte man. Rotjoch leefde vooral op straat en begon als tiener te rappen met vrienden. Hij had een artiestennaam nodig en toen zijn moeder hem eens 'rotjoch' noemde, dacht hij: dat is het.

Het was ook zijn moeder die hem in 2006 wees op een vacature van een nieuw themakanaal van BNN, dat uiteindelijk 101TV zou worden. Hij verwachtte er niet veel van, maar zijn moeder schreef de sollicitatiebrief en zelf maakte hij een filmpje van een uitgaansavond in de Bijlmer. 'Ik sprak met allemaal gekke mensen in een kroeg waar iedere buitenstaander met een grote boog omheen zou lopen. Ik liet een wereld zien die ze in Hilversum nog nooit hadden gezien.'

Ruim 800 mensen hadden zich aangemeld. Rotjoch mocht op gesprek komen en een paar screentests doen. Hij wist meteen dat de zes andere allochtone kandidaten zijn concurrenten waren. Er zou maar een van hen worden aangenomen, vermoedde hij terecht. Het was ook tijdens die sollicitatieprocedure dat zijn kenmerkende uitspraak ontstond. 'Op een gegeven moment werd er ineens een camera op me gericht. Ik dacht een seconde na en zei toen: 'Rotjoch op je beeldscherm!' En dat zeg ik nu nog steeds.'

'Er wordt in Hilversum veel geroepen over het belang van diversiteit, maar in de praktijk merk ik daar weinig van.' Beeld Els Zweerink

Hij kreeg een contract van acht maanden, maar was er niet op zijn plek. Hij vond de items van 101TV niet goed of grappig. Toen hij na vier maanden nog niets van betekenis had gedaan, dacht hij: ik moet snel iets bedenken waardoor ik kan blijven. Hiphop was zijn grootste interesse. 'Ik wist hoe moeilijk het was om je muziek te promoten. Dus ik dacht: laat ik dat eens oplossen.'

Ga maar doen, werd hem verteld toen hij zijn idee voorstelde, maar wel in je eigen tijd. In november 2006 begon 101Barz met een minimaal budget, in een piepklein studiootje met decorstukken van oude programma's: interviews op locatie, studiosessies en andere items. Het moest een uur duren en werd uitgezonden op het digitale themakanaal 101TV.

Rotjoch deed alles zelf in die tijd. Dan reed hij naar Eindhoven voor een interview met rapper Kempi. Hij stelde het statief op, deed de camera aan, praatte met Kempi en reed naar huis om het item zelf te monteren. Later kreeg hij een stagiair erbij, en nu ook twee werknemers, maar 101Barz blijft helemaal Rotjoch. Al draait het programma niet om zijn smaak, zegt hij. 'Wie populair op straat is, is welkom. Lang niet iedereen die hier is geweest, vind ik zelf goed.'

Tournee

Om het tienjarig jubileum te vieren gaat 101Barz in december op tour. Er staan concerten gepland in Eindhoven, Maastricht, Zwolle, Rotterdam en Utrecht. Waarschijnlijk komt er ook nog een optreden in Amsterdam. De line-ups moeten nog bekend worden, maar 101Barz belooft dat de artiesten van de best bekeken studiosessies te zien zullen zijn.

YouTube

De doorbraak van 101Barz kwam in fasen. De kijkcijfers van het themakanaal werden niet per programma bijgehouden, maar online werd een studiosessie met de Rotterdamse rapper Heinek'n opeens 60 duizend keer bekeken. 'Dat was huge toen.' Rotjoch begon zich te realiseren dat internet de toekomst had. Een programmeur van de omroep, Rik Helleman, bouwde in zijn eigen tijd voor 101Barz een nieuwe site met een goede videoplayer.

Een paar maanden later, in 2007, werd een filmpje voor het eerst meer dan een miljoen keer bekeken: de sessie met de Rotterdamse rappers Winne en Feis. In 2011 merkte Rotjoch dat het verkeer op de site daalde. Op YouTube zag hij dat geripte studiosessies van 101Barz goed bekeken werden. Daar moeten we zijn, dacht hij, en hij begon een YouTubekanaal, tegen het beleid van de NPO in, die alles op eigen platformen wil houden. Nu zijn de cijfers van een nog grotere orde. De twee sessies van de Tilburgse rapper Boef zijn samen goed voor 12 miljoen weergaven. Naar de twee filmpjes met Sevn Alias werd in totaal 8,5 miljoen keer gekeken. Dat zijn aantallen waar de kijkcijfers van een wedstrijd van het Nederlands elftal bij verbleken. Met al die weregaven wordt overigens niets verdiend. Van de NPO mogen er geen reclames bij YouTubefilmpjes geplaatst worden. Rotjoch: 'Vraag me niet waarom, ik begrijp er ook niets van.'

Tekst gaat verder onder de video

Door dat enorme bereik is 101Barz de springplank voor menig rapper geweest. Bijna alle grote namen hebben in een vroeg stadium van hun carrière een sessie bij Rotjoch gedaan: Lil' Kleine, Hef, Broederliefde, Keizer, Kraantje Pappie. Rotjoch: 'Alleen Gers Pardoel is nooit geweest.' De groei van het platform en het genre is haast symbiotisch; liftte 101Barz mee op de populariteit van hiphop, of was het andersom?

Vroeger kostte het Rotjoch veel tijd om nieuwe talentvolle rappers te scouten. 'Ik was altijd op straat, in alle grote steden, ik praatte met iedereen in de hiphopwereld, ging naar alle optredens.' Nu is het via sociale media heel makkelijk om opkomende artiesten te vinden. 'Je kijkt naar wat aanslaat op YouTube en wie veel volgers heeft op Instagram en Facebook. Het kan heel snel gaan tegenwoordig. Die kids sturen elkaar de hele dag tracks op WhatsApp.'

Toch is de grootste ster van allemaal misschien wel Rotjoch zelf. Hij krijgt tachtig Facebookberichten per dag die hij niet meer leest. Op straat wordt hij door mensen aangeklampt, vooral buiten de grote stad. 'Laatst was ik met mijn schoonmoeder in een winkelcentrum in Heerhugowaard. Ze wist niet wat ze meemaakte. Het was chaos. Binnen een kwartier stonden er tientallen kinderen om ons heen. Overal telefoontjes.'

Ze wilden, kortom, allemaal Rotjoch op hun beeldscherm.

Beeld Els Zweerink
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden