'Iedereen wil op Radio 1, maar dat kan niet'

Naast die van de tv gaat ook de radioprogrammering na de zomer op de schop. Er is verzet. Radiobaas Jan Westerhof: ‘Het is geen vervlakking.’..

Een ‘fel protest’ heeft de IKON woensdag laten horen tegen het voornemen om De andere wereld te schrappen van Radio 1. Volgens de omroep levert het programma al 34 jaar een geheel eigen bijdrage, scoort het goed en voldoet het aan alle eisen van de nieuwszender. De IKON vraagt de top van de Publieke Omroep dan ook het plan van de radiodirectie ongedaan te maken.

‘Ik begrijp de emoties, ik ben zelf ook programmamaker geweest’, zegt Jan Westerhof (55), de directeur radioprogrammering van de Publieke Omroep. ‘Maar alle 24 omroepen willen op Radio 1. Terwijl de NOS daar de helft voor zijn rekening neemt. Dat kan dus niet. De IKON is een radertje in een hele grote operatie. De andere wereld is ook een goed en populair programma. Maar tien jaar geleden was hun luistertijd-aandeel bijna 33 procent, en nu nog 24.’

Westerhof – die eerder deze week al te maken kreeg met protest van EO’s Dit is de dag en zijn presentator Tijs van den Brink – heeft met de omroepen op hoofdlijnen een akkoord over de radioprogrammering voor na de zomer. Net als de televisie moet ook de radio op de schop door de komst van de nieuwe omroepen Powned en WNL, en de sterke groei van MAX en BNN. Omdat er geen geld of zendtijd bij komt, moeten de overige omroepen inleveren, gemiddeld drie tot vier ton. ‘Dat is veel geld bij radio’, zegt Westerhof. ‘En het gaat meteen om mensen, want radio maken is niet duur.’

Meer diversiteit en verbetering van bereik en inhoud zijn de speerpunten voor de komende vijf jaar voor de zes publieke radiozenders: Radio 1 (nieuws en sport), de brede familiezender Radio 2, 3FM voor pop, rock en jongeren, Radio 4 (klassiek), Radio 5 voor vijftigplussers en levensbeschouwelijke zaken en Radio 6 voor jazz en soul. Volgens Westerhof was ‘de overgrote meerderheid’ van de omroepen dinsdag na vier uur vergaderen akkoord met de plannen, ook al moeten ze soms fors inschikken.

Zo verdubbelt de zendtijd van BNN op 3FM en wordt op de jongerenzender ook ruimte gemaakt voor het door GeenStijl begonnen Powned. WNL, de omroep van De Telegraaf, krijgt plek op Radio 1 en ouderenomroep MAX krijgt meer ruimte op Radio 1 en Radio 4. ‘Het gaat om 3 miljoen euro die verschoven wordt tussen de omroepen. En om 30 van de 200 programmatitels’, zegt Westerhof. ‘Dat is heel veel, Maar aan de andere kant blijft ook 85 procent hetzelfde. Dat is belangrijk, want radio is slow business. Luisteraars willen hun vertrouwde geluid horen.’

Voor de luistercijfers had de hele operatie ook niet gehoeven, zegt de directeur radioprogrammering. ‘Het luistertijdaandeel van de publieke radiozenders is de laatste jaren gestegen van 28 naar 31 procent. Dat hoeft niet zozeer omhoog. Maar per zender hebben we wel wensen.’

Zo moet Radio 2 verjongen om ook de doelgroep tussen de 35 en 45 jaar te bereiken, omdat het leeftijdsgat met 3FM te groot is. De klassieke zender Radio 4 moet een breder en jonger publiek trekken. Dat leidde eerder tot een stroom boze reacties over het verdwijnen van Viertakt Vroeg. Radio 4 moet zichtbaarder worden en meer de agenda bepalen. Radio 6 moet het nu te brede profiel aanscherpen tot jazz en soul.

Ook Radio 1 moet meer luisteraars trekken, zegt Westerhof. ‘Journalistiek heeft bereik nodig om impact te hebben. Het aandeel van Radio 1 is weer hersteld, tot boven de 7 procent. Maar in 2003 was het nog 9 procent. De komende jaren moet Radio 1 naar de 8 procent groeien. De Publieke Omroep is van en voor iedereen, dat geldt ook voor de radio.’

Volgens de IKON moeten de binnenlandse en buitenlandse reportages van het maatschappelijk betrokken De andere wereld op zondagochtend plaats maken voor een gezellig programma met goed nieuws, met de Held van de Week en andere leuke rubrieken. ‘Popularisering en vervlakking, dat is steeds de kritiek als er veranderingen zijn. Je hoorde het ook toen Viertakt Vroeg plaats moest maken voor Annette van Trigt’, zegt Westerhof. ‘Maar het is vaak de kritiek van de makers. De publieke radio is niet van de staat, niet van de commercie en zelfs niet van de programmamakers. Die is van de luisteraars. En het leuke is: ook in het tijdperk van de nieuwe media gaat het heel goed met de radio.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.