Nieuws

‘Iedereen’ gaat binnenkort volledig elektrisch, maar niet alleen uit liefde voor het klimaat

De ene na de andere autofabrikant kondigt aan volledig elektrisch te gaan. Dinsdag was het de beurt aan Volvo, dat verklaarde vanaf 2030 alleen nog maar volledig elektrische voertuigen te verkopen.

null Beeld ANP
Beeld ANP

‘Ik ben er volledig zeker van dat tegen die tijd geen enkele automobilist nog wil vasthouden aan de benzinemotor’, zei Volvo-baas Håkan Samuelsson tegen verslaggevers. Diesel noemde hij al niet, omdat Volvo daar al veel eerder mee is gestopt; sinds vorig jaar zijn er bijvoorbeeld al geen personenauto’s van het merk met een dieselmotor meer te koop in Nederland.

Eerder lieten Ford, Jaguar (2025), General Motors (2035) en Bentley weten louter nog elektrische modellen te gaan verkopen. De reden voor de groene golf is dat al deze autofabrikanten begaan zijn met het klimaat. Maar er is vermoedelijk nog een reden: door nu aan te kondigen volledig elektrisch te gaan in 2030, of een heel groot deel van de showroom te voorzien van elektrische auto’s, hopen sommige autoproducenten mogelijk op uitstel van de volgende Europese emissienorm Euro 7. Komend najaar komt de Europese Commissie met voorstellen om de uitstoot van vervuiling verder terug te dringen en de eisen lijken zo streng te worden dat fabrikanten naar eigen zeggen enorme capriolen moeten uithalen om hun verbrandingsmotoren schoon genoeg te krijgen.

Dit leidt tot hoge ontwikkelings- en productiekosten, waardoor auto’s met een verbrandingsmotor zichzelf uit de markt prijzen en fabrikanten veel minder zullen verdienen op hun laatste benzine- en dieselauto’s. Als de norm wordt uit- of bijgesteld, kunnen producenten met minder kostbare ingrepen hun laatste fossiele voertuigen uitventen. Zelfs zeggen ze: we hebben de relatief hoge winsten op verbrandingsmotoren nodig om de overgang naar elektrisch te kunnen bekostigen.

Eerder deze week liet de voorzitter van de ondernemingsraad van BMW, Manfred Schoch, al weten dat een te sterke focus op het milieu en het klimaat in Duitsland tot ongekende werkloosheid zal leiden - een argument dat het in verkiezingstijd (Duitsland gaat komend najaar naar de stembus) altijd goed doet.

Waarnemers in Brussel denken dat de Duitse regering de komende maanden zal proberen de Euro 7-norm zo veel mogelijk af te zwakken, met als argument dat de auto-industrie (zwaar getroffen door corona, kostbare elektrificatie en handelsoorlogen) nog maar een paar jaar extra nodig heeft om volledig elektrisch te zijn, waardoor uitlaatemissies er helemaal niet meer toe doen.

Vermoedelijk zal Duitsland Frankrijk aan zijn zijde vinden, dat sinds de fusie tussen PSA en Fiat/Chrysler een tweede Europees automachtsblok vormt en dat ook nog eens deels eigenaar is van het kwakkelende Renault. Zo kan een ogenschijnlijk saaie nieuwe emissienorm toch nog voor vuurwerk zorgen.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden