AlbumrecensieA History of Nomadic Behavior

Iedere track trekt je dieper de sombere belevingswereld van Eyehategod in. Een knalgoede metalplaat ★★★★★

null Beeld

Ruim dertig jaar geleden kwam Eyehategod uit New Orleans op het briljante idee om hardcorepunk en loodzware blues aan elkaar te plakken, en uit te serveren als heavy metal. Of, zoals het genre ging heten: ‘sludge’. Het was deze eeuw vrij stil rond de band, ook door persoonlijke ellende. Mede om die reden is A History of Nomadic Behavior een triomf en een van de indrukwekkendste heavy platen van het afgelopen jaar.

Het basismateriaal is hetzelfde als op het klassieke Eyehategod-album Take as Needed for Pain uit 1993: zuigende riffs op bas en gitaar, met daaroverheen de bijtende punkzang van Mike Williams. Maar het lijkt alsof Eyehategod op dit pas zesde album de perfectie heeft gevonden. De riffs, die door de moerassen langs de Mississippi worden gesleurd, zijn inventiever dan ooit en het geluid is zwaar maar opvallend schoon. Ook omdat de drums wat naar de achtergrond zijn bewogen, waardoor nog meer aandacht kan uitgaan naar de naakte gitaarschoonheid.

Eyehategod Beeld
Eyehategod

De jankende boventonen en feedback geven de riffs een scherpe stralenkrans, maar iedere track trekt je dieper de sombere belevingswereld van Eyehategod in, bij teksten over maatschappelijke vervreemding en geestelijke nood. Prachtig hoe Williams zijn wanhoop in de microfoon spuugt bij die immer zoekende bluesriffs, die nooit blijven hangen in het standaard rockidioom. Het slotnummer Every Thing, Every Day dwingt je te kijken naar de sleur van het alledaagse leven. ‘Wrong world’, knauwt Williams. ‘Damage done. Eyes stare. Never last. Rested soul. Never come back.’

Een knalgoede metalplaat, die op geen enkele manier gedateerd klinkt maar eerder stuitert van muzikale daadkracht.

Eyehategod

A History of Nomadic Behavior