RecensieWhere are we now

Idolaat Sven Ratzke wil David Bowie niet imiteren, maar interpreteren. Dat pakt soms goed uit ★★★☆☆

Net als in zijn vorige soloshows zijn Ratzkes verhalen geestig, maar ook nogal richtingloos.

Zanger Sven Ratzke in Where are we now. Beeld Hanneke Wetzer
Zanger Sven Ratzke in Where are we now.Beeld Hanneke Wetzer

De liefde voor David Bowie zit diep bij de Nederlands-Duitse entertainer Sven Ratzke. Zo diep dat Ratzke na zijn voorstelling Starman (2015) een tweede show maakte rond Bowies muziek; er waren immers nog zo veel nummers niet gezongen. Het verschil is dat hij in Where are we now geen band bij zich heeft, maar wel de uitstekende pianist Christian Pabst, die rijke arrangementen van de bekende nummers maakte.

Gehuld in een blauwe mantel of een rode catsuit brengt Ratzke eigenzinnige versies, want hij vindt dat je Bowie niet moet imiteren, maar interpreteren. Dat pakt soms goed uit, soms een stuk minder. Erg geslaagd is Ashes to Ashes, dat met zijn vrolijk springerige pianobegeleiding fris klinkt. Ook goed is de wilde versie van The Jean Genie. Maar I Can’t Give Everything Away van Bowies laatste album Blackstar is traag en eentonig gemaakt en ook het lied Lazarus wordt er bij Ratzke, die aan de haal gaat met de melodie, zeker niet beter op. Nadelig voor Ratzke is dat gelijktijdig met zijn tournee ook de musical Lazarus in Nederland wordt opgevoerd, waarin dankzij een enorme band excellente uitvoeringen van Bowies liedjes te horen zijn.

Zoals we van hem gewend zijn praat Ratzke zijn liedjes op charmante, gevatte wijze aan elkaar. Hij strooit met geestige imitaties van de mensen die hij ontmoet op zijn wereldtournees, zoals een stugge Duitse theaterbezoeker of een dragqueen uit Puerto Rico. Maar net als in vorige soloshows zijn Ratzkes fantasierijke verhalen nogal richtingloos en ontbreekt er een dwingende regie, waardoor de aandacht ook regelmatig verslapt.

Where are we now

★★★☆☆

Door Sven Ratzke. Regie Dirk Groeneveld.