iCom lokt managers met opleiding naar Internet

Investeringsbedrijf iCom looft vanaf deze week een premie uit aan jonge honden bij gevestigde bedrijven als Shell, Unilever en Philips die durven te deserteren....

Gedurende hun opleiding ontvangen de jonge managers een 'beperkt' salaris van zesduizend gulden per maand, waarna ze aan de slag kunnen bij een Internet-bedrijf. Dat kan een bedrijf zijn uit de iCom-stal, maar ook een ander. Ze kunnen vrijwel zeker rekenen op forse optiepakketten.

Voor wie vertrouwd is met de Amerikaanse situatie, is het een merkwaardige vertoning. Daar zijn geen aanmoedigingspremies nodig om managers opnieuw te laten beginnen bij een Internet-starter. Vele tienduizenden deden dat al en gevestigde ondernemingen verliezen er honderdduizenden mensjaren aan ervaring. Geen week gaat tegenwoordig voorbij zonder een geruchtmakende overstap van een hooggeplaatste chef bij Pepsi of Procter & Gamble naar een Internet-beginneling waarvan niemand de naam kan onthouden. Op de Amerikaanse MBA-opleidingen koos deze zomer al een op de drie afgestudeerden voor high tech-bedrijven - dat was vier jaar geleden nog een op de tien. Zakenbanken op Wall Street betalen dit jaar 20 procent hogere bonussen om hun snel in aanzien dalende werkplekken gevuld te houden.

'In Nederland bestaat echter nog een tekort aan plekken waar men de overstap kan maken', zegt Ruud Smeets, samen met Maurice de Hond een van de drie oprichters van iCom, dat in negen maanden tijd een indrukwekkende lijst Internetbedrijven heeft weten te financieren. In Europa wreekt zich tevens een gebrek aan succesverhalen, in tegenstelling tot de VS waar al menige Internet-miljardair rondloopt. Bij een gewoon bedrijf word je gewoon rijk, bij een Internet-bedrijf word je superrijk. Althans, zo lijkt het daar.

Als de exodus naar Nederlandse Internetbedrijven niet vanzelf op gang komt, zullen we die wel een handje helpen, dacht iCom. In tegenstelling tot andere investeringsmaatschappijen, die headhunters inschakelen om stilletjes kandidaten weg te lokken, kiest iCom voor de frontale aanval door gevestigde bedrijven af te schilderen als trage dinosaurussen.

De drempel om over te stappen heeft iCom niet alleen verlaagd, maar geheel weggenomen. Daarin schuilt een risico, want ondernemen met een vangnet is niet echt ondernemen. Of wel? Smeets vindt van wel. Hij wijst erop dat de jonge managers (maximaal 35 jaar) een abrupt einde maken aan hun uitgestippelde carrière. Door hun veelbelovende levens een andere kant op te sturen, nemen ze risico. 'Vanaf dag één zijn deze mensen dus aan het ondernemen.'

Toon de Heijer, manager van het Gilde IT Fonds, verklaart het gebrek aan durfals aldus: 'Ze kiezen toch liever voor carrière en zekerheid. Ze zijn uiteindelijk meer manager dan ondernemer.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden