Recensie Risonanze door Ibrahim Azim

Ibrahim Azim laat zijn viola da gamba neuriën en zingen ★★★★☆

Ibrahim Aziz Beeld First Hand Records

Klassiek

★★★★☆

Risonanze

Ibrahim Aziz

Bach, Abel, Schenck, Gil

First Hand Records

De Brits-Maleisische Ibrahim Aziz kan lyrisch vertellen over de klank van zijn instrument, de viola da gamba. Over de eenvoudige klankkast, met een achterkant die niet gebogen is maar vlak, waardoor de toon van het instrument minder krachtig is dan die van zijn broer, de cello. Een instrument voor oplettende oren, noemt hij zijn gamba, bespeeld met een strijkstok die scherpe accenten ontmoedigt. Het karakter van het instrument omschrijft hij als resonerend, vandaar de titel van zijn cd: Risonanze. Als je luistert naar Bachs Tweede cellosuite wordt meteen duidelijk wat hij met zijn omschrijvingen bedoelt. In Aziz’ eigen transcriptie staat het stuk een toon hoger, maar ook los daarvan valt de zangerige lichtheid van zijn instrument op, waarmee hij melodielijnen voor zich uit lijkt te neuriën.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden