I nostri ragazzi is dynamisch en slim opgebouwd

I nostri ragazzi is slim opgebouwd en verontrustend. De film beschuldigt de maatschappij van egocentrisme en een gebrek aan empathie. De film is gebaseerd op Kochs Het diner, maar dynamischer dan de Nederlandse verfilming.

Still uit I Nostri Ragazzi. Beeld Emanuela Scarpa

Het is maar goed dat Paolo dokter is. Het beroep past bij zijn zelfingenomen karakter. Dokters redden mensen en Paolo ziet zichzelf graag als redder. Zijn succesvolle broer Massimo heeft de mensheid een stuk minder te bieden. Als advocaat staat hij misdadigers bij, terwijl Paolo hun slachtoffers probeert op te lappen. Neem het jongetje dat in het ziekenhuis belandde na een zinloze schietpartij in het drukke verkeer van Rome: Paolo zit avond aan avond aan zijn bed, Massimo probeert de dader uit de gevangenis te houden.

Wankelend zelfbeeld

Zo liggen de familieverhoudingen, volgens Paolo. Hij is de betere van de twee. Maar wanneer blijkt dat Paolo's zoon en Massimo's dochter samen iets vreselijks hebben gedaan, valt zijn morele superioriteit niet zo gemakkelijk vol te houden. Niet alleen zijn vaderliefde komt op het spel te staan; zijn volledige zelfbeeld wankelt.

Twee broers die regelmatig samen dineren, twee ontspoorde tienerkinderen - inderdaad, een bekend gegeven. I nostri ragazzi ('onze kinderen') is gebaseerd op Het diner van Herman Koch, de internationale bestseller waarop ook actrice Cate Blanchett eind 2013 haar oog liet vallen (Blanchett zou met de verfilming haar regiedebuut maken, maar dat plan lijkt in de ijskast beland). Eerder regisseerde Menno Meyjes al een Nederlandse versie, met hoofdrollen voor Jacob Derwig en Thekla Reuten.

Waar Meyjes behoorlijk trouw bleef aan het boek, voelden regisseur Ivano De Matteo en scenarioschrijver Valentina Ferlan zich bepaald niet geroepen de roman naar de letter te verfilmen. Van de toegevoegde proloog tot het verrassende slot veroorloofden ze zich grote vrijheden.

Alessandro Gassman (man rechts) in de film I nostri ragazzi.

Een langere periode

Overeind bleef de manier waarop de ouders achter de misdaad van hun kinderen komen: door een Opsporing Verzocht-achtig televisieprogramma. Ook de daaropvolgende verwarring, vol beschuldigingen over en weer, is herkenbaar uit Kochs roman, al reageert iedere betrokkene uiteindelijk anders.

De grootste ingreep van de filmmakers is ook de succesvolste: I nostri ragazzi speelt zich niet af op één avond, maar strekt zich uit over een langere periode. De flashbacks en de voice-over waar Meyjes zich op moest verlaten, heeft De Matteo niet nodig. Het maakt zijn film vloeiender en dynamischer, met ruimte voor de personages om zich van verschillende kanten te laten zien. Ook de tieners om wie alles draait, krijgen meer gezicht. Suggesties over een (al dan niet erfelijke) persoonlijkheidsstoornis blijven uit; de film beschuldigt niet een individu, maar de maatschappij van egocentrisme en een gebrek aan empathie.

De telkens wisselende perspectieven en het gebrek aan sluitende verklaringen maken De Matteo's drama, hoe slim opgebouwd ook, soms frustrerend vrijblijvend. Toch schuilt daarin ook de kracht van het verontrustende verhaal. I nostri ragazzi laat zien dat niemand comfortabel achterover kan leunen, gelovend in de goedheid van zijn hart.

I nostri ragazzi. Drama. Regie: Ivano De Matteo. Met Alessandro Gassmann, Giovanna Mezzogiorno, Luigi Lo Cascio, Barbora Bobulova, Jacopo Olmo Antinori. 92 min., in 12 zalen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden