Hype in de Texaanse middagzon

Reportage..

Van onze medewerker Gijsbert Kamer

Austin De duizenden muzikanten die dezer dagen vanuit de hele wereld naar Austin, Texas zijn afgereisd om op een van de ongeveer tachtig podia te mogen optreden, zien zich gesteld voor de vraag: hoe krijg ik het publiek naar mijn showcase?

Drie kwartier duurt zo’n optreden op een van de avonden tussen woensdag en zondag, en de concurrentie is groot.

De conferentiegangers van de 24ste South By Southwest Music & Media Conference (SXSW) worstelen aan de andere kant met het probleem dat de bands waarnaar hun professionele interesse uitgaat, ’s avonds tegelijkertijd spelen. Grote kansen dus voor de dagprogrammering.

Door de hele stad heen zijn er woensdag, op de eerste SXSW-festivaldag van de muziekpoot (het filmdeel en het steeds belangrijker wordende interactieve gedeelte werden eerder deze week afgesloten) feestjes, barbecues en showcases. De entree is gratis – met dank aan de kledingmerken, platenlabels, tijdschriften en allerlei ander firma’s die de muziek aangrijpen voor hun branding.

Hoewel ze aanvankelijk een doorn in het oog waren van de organisatie, die liever heeft dat de conferentiegangers overdag zo veel mogelijk in het Austin Convention Center blijven, worden deze feestjes voor de artiest en de bezoeker steeds belangrijker. Nieuwe hypes als Surfer Blood zijn de komende dagen zeker tien keer te zien, zodat nieuwsgierigen de ‘officiële’ showcase niet hoeven af te wachten.

Spelen op SXSW is mooi, maar zonder optredens op een van de vele dagfeestjes zal het weinig opleveren. Het probleem is dan weer: hoe kom je met je merk of tijdschrift op de beste plekken. Geld alleen is niet doorslaggevend, weet Louis Behre, artistiek directeur van het Crossing Border Festival die naar Austin is afgereisd met een delegatie. Muzikanten, notabelen, bestuurders en vertegenwoordigers van de regionale pers: allemaal zijn ze op kosten van de gemeente Den Haag naar Austin gekomen. Onder de noemer ‘Music City The Hague’, vindt woensdag op het dak van Maggie Mae’s, een van de gewildste locaties (want buiten) aan Sixth Street, de eerste van twee middagen plaats.

‘Powered by Crossing Border’ staat er op de affiches, cd’s en keurig verzorgde programmaboekjes. Behre: ‘De organisatie van SXSW is op mijn festival in Den Haag geweest en ik kom hier ook al jaren. Zij vroeg of ik hier niet iets kon doen met het Crossing Border-concept.’ Het toeval wilde dat de gemeente Den Haag grootse internationale ambities koesterde. Zo sloegen ze de handen ineen. Behre kent in Texas de weg en de personen, Den Haag zorgt voor de financiering, voor voorlopig drie jaar.

Behre: ‘We willen hier Haagse bands laten optreden en hebben daarvoor een inschrijving georganiseerd, die 69 aanmeldingen opleverde. SXSW wilde tien bands hebben, dat leek me te veel.’ Het zijn er zes geworden, zorgvuldig geselecteerd door een vakjury. Woot, NiCad en Rebel zijn geen bands die buiten Den Haag veel naam hebben gemaakt, iets dat Behre juist wel aanspreekt. ‘Je kunt wel met Kane komen, maar die hebben alles al meegemaakt. De combinatie van enthousiasme en talent is bijzonder.’

De zes Nederlandse bands worden woensdagmiddag aangevuld met Amerikaanse schrijvers die zijn gelieerd aan uitgeverij McSweeney’s, want ‘het Crossing Border-gevoel moet er ook wel inzitten’, vindt de geestelijk vader van het Haagse festival.

De zwarte auteur James Hannaham kan moeilijk de aandacht vasthouden, ook al laat hij zich begeleiden door de singer/songwriter Jim White op gitaar. Behre: ‘Het zal moeilijk worden mijn concept uit te leggen. Maar ik zal de combinatie van muziek en literatuur door blijven drukken. Ik geloof in dit concept.’

Terwijl Hannaham de tafel leegruimt, waarop tevergeefs zijn boeken lagen uitgestald, maken de bezoekers zich op voor de band met een zanger die wel bekend is: Spike van DI-RECT. Hij speelt nu in het energieke punkrocktrio The Deaf. Hun rock ’n’ roll misstaat niet in het overweldigende aanbod.

De zes bands hebben allemaal nog optredens te gaan, maar voor een deel van de delegatie staat donderdag om half 8 al een zakenontbijt op het programma. Wat kan het bedrijfsleven van Austin voor Den Haag betekenen, en andersom, is de vraag. Het gaat Den Haag in Austin om meer dan muziek, die wel weer een mooie aanleiding is voor de gemeente om zich internationaal te profileren.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden