Huurkantoren zijn altijd dichtbij en helpen tegen files

Werknemers van automatiseerder Origin kunnen overal in Nederland neerploffen op werkplekken van Regus, een bedrijf dat kant-en-klare kantoren en bureaus verhuurt....

Van onze verslaggever Lucas van Grinsven

ING Groep is deze week het derde grote Nederlandse bedrijf dat een oplossing zoekt voor de filefrustraties van zijn medewerkers. De bank-verzekeraar praat met Regus, een Britse verhuurder van kant-en-klare werkplekken. 'Dat is beter voor file, mens en milieu.'

Computerbedrijf IBM haalde recent het nieuws door verspreid door het land hotelkamers te huren voor zijn personeel.

Ook bankverzekeraar ING Groep blijkt in gesprek met Regus over de huur van honderden, en mogelijk duizenden, werkplekken buiten het verkeersinfarct van de Randstad.

'We zijn in oriënterende gesprekken', zegt directeur Sipke Feenstra van Regus Benelux. 'ING wil geen nieuwe werkplekken meer in de Randstad, maar op plaatsen waar de files beginnen, zoals Amersfoort, bij stations en snelwegen.'

Regus is een snelgroeiend, tien jaar oud Brits bedrijf dat momenteel 1500 werkplekken aanbiedt op zestien locaties in Nederland, waaronder sjieke kantoortorens aan het Weena in Rotterdam en het Atrium in Amsterdam-Zuid.

De Brit Mark Dixon bedacht zijn bedrijf toen hij zelf een kantoortje zocht in Brussel. Bij Regus huur je per dagdeel (per uur desnoods), per week, per maand, per halfjaar. Het maakt eigenlijk niet uit. Feenstra: 'Ik gebruik het woord flexibel niet, omdat iedereen dat tegenwoordig gebruikt, maar dat zijn we wel. We bieden keuzevrijheid.'

Aanvankelijk richtte het bedrijf zich op jonge, startende bedrijven en ondernemers, maar allengs huren ook grotere bedrijven kantoorruimte bij Regus.

'We zijn nu nog een noodoplossing, net als de uitzendbranche in het begin van zijn bestaan', zegt Feenstra. Maar hij verwacht dat de markt voor kant-en-klare kantoren zal groeien naar 1,5 tot 3 miljoen vierkante meter kantooroppervlak. Dat is 10 tot 20 procent van het totaal aan Nederlandse kantoorvloeren, en dertig tot zestig keer meer dan Regus nu uitbaat.

Een voorbeeld van een groot bedrijf dat zich wendde tot Regus, is het Amerikaanse digitale amusementsconcern @Home Network (spreek uit: At Home). In het Coengebouw aan de ringweg waar Regus de zesde verdieping bezet, huurde @Home eerst een kantoor, en dat ging razendsnel naar twee, drie, vier, totdat het Europese hoofdkantoor zo groot werd dat @Home een eigen kantoor nodig had.

Hoewel @Home dat gebouw in eigen beheer heeft, onderhandelt Regus inmiddels met de Amerikanen om het beheer over te nemen. 'Het laatste waar de directeur van zo'n bedrijf over wil nadenken is zijn kantoor', zegt Feenstra. 'Die man moet een bedrijf uit de grond stampen. Die wil helemaal niet bezig zijn met tussenwandjes, de kleur van het tapijt en de koffie.'

Berekeningen van onderzoeksbureau CIPS tonen aan dat werkplekken van Regus vaak goedkoper zijn dan eigen kantoren. Pas na twee jaar is het (iets) voordeliger om zelf een kantoor te stichten, en dan nog alleen voor een stabiele groep van ten minste tien werknemers. Voor kortere perioden is Regus 33 tot 66 procent goedkoper. En dan is tijdrovende en kostbare management-aandacht voor huisvesting niet eens verrekend.

Het geheim is groot inkopen volgens een vast recept: zoals tienduizenden bureaus, stoelen en tapijt. Bovendien delen klanten voorzieningen als kopieermachines, telefooncentrales, keukens en gangen.

'Regus heeft een gat in de markt ontdekt', zegt Frits de Kousemaeker van makelaar DTZ Zadelhoff. Het is een 'correcte club' en 'nee, nee, nee', hij beschouwt Regus niet als concurrent. 'Het is een heel ander marktsegment.'

Traditionele makelaars als DTZ Zadelhoff verhuren kantoren voor minimaal vijf jaar, en het liefst tien jaar. Maar veel bedrijven willen zich helemaal niet vastleggen voor zo'n lange periode, ook al omdat ze niet weten hoe snel hun bedrijf zal groeien. Zulke ondernemingen passen dus niet in het vijfjarige confectiepak van de makelaardij.

Net als veel medewerkers van Origin, IBM, en wellicht straks ING, heeft Regus-directeur Feenstra geen eigen kantoor meer. Hij ploft neer achter het dichtstbijzijnde Regus-bureau waar hij toevallig in de buurt is. 'Ik sta bijna nooit meer in de file', zegt hij.

Dus meldt hij zich bij de receptie, pakt misschien een reep uit de glazen bak die vol zit met snoep, krijgt een kamernummer en een toegangscode en laat zichzelf binnen in een van de vele identieke cellen. Hij plugt zijn laptop in de muur en begint e-mails te downloaden. Het ziet er allemaal een beetje saai uit, met blauwe vloerbedekking en confectiekunst, maar het is representatief, volgens de wetten van de zakenwereld.

Het is de nieuwe manier van werken, en een effectief antwoord op de fileproblematiek, in tegenstelling tot het verbreden van snelwegen dat al dertig jaar niets uithaalt, schampert Feenstra. 'Binnen tien jaar gaan we naar zeven miljoen auto's. Dat is zesduizend kilometer bumper aan bumper. We moeten anders gaan werken. Dat is goed voor de files, de mensen en het milieu.' Om na een kort moment van stilte grinnikend te concluderen: 'En aan het einde van de dag is het natuurlijk ook goed voor ons.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden