SerierecensieHunters

Hunters ziet er geweldig uit maar waarom die fictieve kampscènes? ★★☆☆☆

Beeld Filmbeeld

De nieuwe serie Hunters op Amazon wil heel veel dingen tegelijk zijn. Een waarschuwing tegen de opkomst van het nieuwe fascisme, bijvoorbeeld. En een spannende nieuwe serie die ook een jong nieuw publiek aanspreekt. En een podium voor de inmiddels 79-jarige Al Pacino, die hier in zijn eerste serie te zien is. En een eerbetoon van schrijver David Weil aan zijn grootmoeder die de kampen overleefde. En, laten we wel wezen, een ode aan de manier waarop Tarantino in films als Inglorious Basterds en Once Upon a Time ... in Hollywood zijn alternatieve geschiedenis van historische episodes vertelt.

En dit alles doet Hunters, geschreven door David Weil – met de naam van Jordan – Get Out – Peele (uitvoerend producent) als een soort uithangbord - in een grabbelton van stijlen en citaten uit de populaire cultuur. Dus het ene moment zitten we in een scène die – omdat het zo retecool is – opeens in een gechoreografeerde musical verandert op de wijs van Stayin’ Alive van de Bee Gees,  en het volgende moment zitten we in een flashback in Auschwitz waar een van de kampcommandanten een gruwelijk levend schaakspel met de gevangenen speelt – en de titel van de discoklassieker een bijzonder macabere nagalm krijgt. Om vervolgens weer terecht te komen in een antisemitische gameshow waarin de deelnemers moeten roepen waaraan je joden herkent (‘Ze maken de dienst uit in Hollywood!’).

Levend schaak in Auschwitz, u vraagt zich wellicht of dat echt gebeurd is. Het antwoord is ontkennend en niet de minste instanties (waaronder het Auswchitz-Birkenau Museum) noemen deze en andere fictieve kampscènes in Hunters ‘karikaturaal’ en zelfs gevaarlijk, omdat ze Holocaust-ontkenners in de kaart zouden spelen. Banaliseer je met dit soort scènes de Holocaust of probeer je een geschiedenisles voor een jongere generatie te vertellen?

Dat de makers van Hunters hier niet uitkomen is een understament. Heeft de geschiedenis van de Holocaust wel sterkere anekdotes nodig, die wat er gebeurd is nog eens wat dramatischer neerzetten? Naast die levende schaakpartij zien we ook nog een gruwelijke ‘zangcompetitie’ en meer scènes waarbij de ‘keuze’ uit Sophie‘s Choice verbleken. En waarom? Omdat je je, ongetwijfeld oprecht, zorgen maakt over openlijk antisemitisme en marcherende extremisten die weer in de mainstream opduiken? We zijn hier ver voorbij de af en toe oplaaiende discussie of de vernietigingskampen wel gebruikt mogen worden voor fictieve doeleinden zoals de vaak aangehaalde kritiek van documentairemaker Claude Lanzmann (Shoah) op de manier waarop Spielberg zijn verhaal vertelde in Schindler’s List.

Hunters speelt zich af in 1977 in New York City, niet alleen omdat alles en iedereen er toen fabulous uitzag (en die muziek!), maar ook om een tijdlijn te creëren waarbij het nog mogelijk is dat gevluchte nazi’s zich schuil houden onder ons. Als de grootmoeder van de jonge Jonah Heidelbaum (Logan Lerman) wordt vermoord, komt hij in contact met Meyer Offerman (Al Pacino), een vriend van haar. Al in de eerste, anderhalf uur durende aflevering, blijkt dat grootmoeder informatie leverde aan de steenrijke Offerman, die een team (hunters) heeft samengesteld dat op nazi’s jaagt.

En al zijn deze Hunters geen superhelden, ze hebben allemaal een specifiek talent en signatuur, zodat de serie zich keurig voegt in het idioom van de superheldenverfilming. Waarbij de nazi’s niet alleen moedwillig door de VS zijn gered, maar ook – spoilers – bezig zijn met een diabolische plot om een soort sequel van het Derde Rijk te stichten, het Vierde Rijk, inderdaad. Het is duidelijk dat de schrijvers ook studie hebben gemaakt van The Boys from Brazil, een van de grote bestsellers uit de jaren zeventig – en toen ook succesvol verfilmd.

Het werkt in delen. Het ziet er geweldig uit, Pacino is altijd interessant om naar te kijken en het geheel heeft, met behulp van een aanzienlijk budget, visuele flair. Maar, om met Martin Koolhoven te spreken, waarom duurt het allemaal zo lang? De afleveringen zijn langer dan een uur, en als het plot danig begint te ontsporen in de laatste episodes (maar echt!) dan haken we definitief af. Er wordt een abominabele cliffhanger geïntroduceerd, als opzet voor een mogelijk tweede seizoen. Beter van niet.

Hunters

Thriller / drama

★★☆☆☆