tv-recensiearno haijtema

Huiveringwekkend hoe Halsema in de prachtige stad die Amsterdam heet te zijn wordt bejegend

null Beeld

Twee keer werd Femke Halsema, deze maand drie jaar burgemeester van Amsterdam, emotioneel in College Tour dinsdag. Beide keren gebeurde dat toen ze sprak over kwesties waarbij haar privéleven en dat van haar gezin onder vuur waren komen te liggen. Toen haar 15-jarige dochter voor de deur thuis van demonstranten in koor kreeg te horen: ‘Je moeder is een hoer.’ En toen ze terugblikte op de hetze-achtige berichtgeving van De Telegraaf in 2019 over haar zoon die een misstap beging – een affaire die volgens de krant in de doofpot dreigde te verdwijnen.

Een vals verwijt, zei Halsema (55) tegen interviewer Twan Huys, dat haar zoon zwaar had beschadigd. Ze besloot in het openbaar te reageren. ‘Als moeder heb ik daar nooit spijt van gehad. Mijn zoon zal weten dat ik hem heb verdedigd. En de Amsterdammers zullen weten dat ik nooit mijn functie gebruik om mijn kinderen te bevoordelen.’ Dat was een moment waarop een traan glinsterde. ‘Het moest eruit?’, opperde Huys. ‘De afgelopen twee jaar is het een no-go-onderwerp geweest’, antwoordde Halsema. Haar zoon is niet vervolgd.

Het was een bij vlagen huiveringwekkend gesprek in College Tour. Niet vanwege die betraande ogen. Niet omdat Huys het de burgemeester zo lastig maakte – het programma in aanwezigheid van keurige studenten plaatst de hoofdpersoon liever op een gerieflijke praatstoel dan op de pijnbank. Nee, de huiver gold de manier waarop Halsema in de prachtige stad die Amsterdam heet te zijn wordt bejegend. Het feit dat ze vrouw is – de eerste burgermoeder in 750 jaar hoofdstad – én van GroenLinkse komaf, vormen niet zelden een vrijbrief voor scheldpartijen die tot ver buiten de grachtengordel tot schaamrood zouden moeten leiden.

Bij de huldiging van Ajax (tot landskampioen) had ze vanaf het podium neergekeken op de harde kern van de supporters. Nadat ze was bekogeld met blikken bier – vaardig afgeschermd door Ajax-bestuurder Edwin van der Sar, ‘sindsdien mijn vriend’, grapte Halsema – was het alsof ze in ‘een abyss, in de onderwereld’ had gekeken, toen uit duizend kelen ‘Hoer!’ klonk.

Soms bleek uit één woord hoezeer een kwestie sporen trekt in het bestuurlijk bestaan. Zoals de anti-racismedemonstratie, waarbij de massa de coronaregels negeerde. De ‘Damdemo’ noemde Halsema de bijeenkomst die ook haar op kritiek kwam te staan geroutineerd: typisch zo’n term die in het stadhuis een eigen leven is gaan leiden.

Verre van florissant was het beeld dat Halsema van haar stad schetste. ‘Je komt hier om naar de hoeren, pardon, de sekswerkers, te gaan en om te blowen.’ Liever zag ze dat de Mokumse tolerantie wordt weerspiegeld in onderwerpen als Pride, activisme en debat.

Moedig idealisme van de bestuurder die ook als ze door de stad fietst geregeld voor hoer wordt uitgemaakt. ‘Voor jou nog altijd mevróúw hoer’, voegt ze de vuilbekken dan soms toe. Een betere wereld moet immers érgens beginnen.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden