Houd deze Nederlandse modeontwerpers in de gaten

Een nieuwe generatie Nederlandse modeontwerpers timmert internationaal aan de weg. Deze vier nieuwkomers gaven deze maand een show tijdens de Parijse modeweek.

David Laport: opvallend materiaalgebruik. Beeld peter stigter

Voor Liselore Frowijn (24) is de show die ze in Parijs gaf niet haar eerste buitenlandse presentatie. Sinds ze in april 2014 een prijs won tijdens het prestigieuze modefestival in Hyères, geldt ze ook in het buitenland als een naam om in de gaten te houden. Een half jaar geleden gaf ze voor het eerst een show tijdens de Parijse modeweek. En in september, tijdens de modeweek in Milaan, was haar werk te zien in een showroom waar ook een aantal andere nieuwkomers stonden. Frowijn werd daarvoor gevraagd door de Italiaanse Vogue en Carlo Capasa, directeur van Camera Nazionale della Moda Italiana. Met haar buitenlandse contacten zit het dus wel goed.

Ze deed werkervaring op bij ontwerper Peter Pilotto in Londen en bij stoffenfabrikanten Mantero in Milaan en Vlisco in Helmond. Ondertussen droomt ze natuurlijk van haar eigen label. Als het aan Frowijn ligt, hangen haar kleren straks in de winkels van Opening Ceremony. Daar is zo'n beetje alles te krijgen wat cool en nieuw is. Haar stijl is uitbundig, maar ook draagbaar: ze werkt op het snijvlak van luxe en sportief. Voor haar nieuwe collectie heeft ze het werk van de Amerikaanse kunstenaar Sol LeWitt vertaald in kleurige prints en grafische borduursels. Dat leverde onder meer een grote wapperende jurk met kleurvlakken op, strakke jurken waarin verschillende breitechnieken waren verwerkt en een nauwsluitende catsuit.

Een jurk van Liselore Frowijn op de catwalk in Parijs Beeld Team Peter Stigter
Hysterisch en eigenzinnig: de ontwerpen van Maison the Faux.

Maison the Faux bestaat uit Joris Suk (28) en Tessa de Boer (25). Zij hebben samen gestudeerd aan modeacademie ArtEZ in Arnhem en presenteerden hun werk eerder tijdens Amsterdam Fashion Week. De kracht van deze ontwerpers is dat ze er hun eigen opvattingen op nahouden en zich niet conformeren aan bestaande trends. Tijdens de Amsterdamse modeweek waren ze onderwerp van gesprek omdat ze modellen in gescheurde jeans en glittertops de catwalk opstuurden en een show gaven waarbij drie bijna naakte achtergrondzangeressen meer schreeuwden dan zongen. Inmiddels is hun kleding te koop bij de winkel van The People of the Labyrinths in Amsterdam en bij V Files in New York.

In Parijs gaven ze een show in het Atelier Néerlandais. Daar hadden ze de muren beplakt met tape met de merknaam erop en her en der stonden levensgrote kartonnen modellen met hun kleding. Simpel en effectief. Dat is typerend voor hun presentaties: kort na hun afstuderen in 2013 huurden ze al een bus waarmee ze naar Parijs reden en 'guerillashows' bij de ingang van een aantal grote shows gaven. Dit keer hadden ze een eigen locatie, plus een eigen gastenlijst. Ze lieten meteen hun beste collectie tot nu toe zien. Veel denim, veel handwerk, veel laagjes, veel make-up en geen standaard mooie modellen. Het was hysterisch en eigenzinnig, maar ook weer niet zo over-de-top dat het een ondraagbare bende werd.

Beeld X
Dullaert: damesachtig.

Eigenlijk doet het werk van Peet Dullaert (26) het beter in het buitenland dan in Nederland. Hier is zijn kleding nog nergens te koop, terwijl zijn collectie al wel bij winkels in Saoedi-Arabië en Vietnam hangt. Dat heeft met zijn stijl te maken. Die is damesachtig: Dullaert maakt chique kleding voor dito vrouwen. Niet uitgesproken sexy, wel sensueel en bovendien gekleed genoeg om mee naar een vergadering te gaan. Een van zijn handelsmerken is het broekpak. Zijn elegante pantalons van soms wel zes lagen voile leverden hem net na zijn afstuderen in 2012 al de Frans Molenaar-prijs op. Drie jaar geleden huurde hij voor het eerst een showroom in Parijs, begin oktober deed hij voor de vijfde keer mee.

Dit keer met een eigen show in Atelier Néerlandais, waar hij de rest van de week pers en potentiële inkopers te woord stond. Hij toonde comfortabele en chique zijden pyjamapakken met accenten in felle kleuren. Lange jasjurken met steekzakken, diepe splitten en een V-hals over korte broeken. Broekpakken met wijde pantalons en jasjes met een knoop. In elkaar overlopende kleuren en prachtige stoffen. Het is het soort kleding dat naadloos aansluit bij de wensen van zijn klanten. Voor wie geen echte Dullaert kan betalen - prijzen beginnen bij euro 475 voor een broek - bedacht de ontwerper een tas: le Sac Si, een kleine handtas die is gemaakt van siliconen met een zebraprint (euro 175 via peetdullaert.com).

David Laport: opvallend materiaalgebruik. Beeld Team Peter stigter

Voor David Laport (29) was de presentatie die hij begin oktober gaf zijn eerste presentatie in Parijs. Laport studeerde in 2012 af aan de Koninklijke Academie voor Beeldende Kunsten Den Haag met een spraakmakende collectie die onder meer bestond uit geplisseerde rokken die uit zichzelf overeind bleven staan, zodat het leek alsof de wind er geen vat op had. Met dat technische hoogstandje was zijn naam in een klap gevestigd. Hij kreeg bezoek van technische mensen uit de ateliers van verschillende theater- en operagezelschappen en maakte samen met de dansers van het Nationale Ballet een korte film over zijn werk.

Begin vorig jaar gaf hij voor het eerst een eigen show tijdens Amsterdam Fashion Week. Ook daar liet hij spannende en experimentele kleren zien die goed in elkaar zaten. Tijdens de show in de residentie van de Nederlandse ambassadeur in Parijs - een geweldige locatie - bewees Laport opnieuw dat hij goed is met materiaal. Hij had zijn eigen kant ontwikkeld, van visnetten die hij had laten weven en verven bij een visnettenweverij in Italië. Met dat eigentijdse materiaal zit hij bovenop de tijdgeest: kant is een belangrijke trend voor volgend voorjaar. Laport verwerkte zijn kant, een vrij stug materiaal, in geplooide jurkjes die werden gedragen met moderne platte sneakers.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden