Film

Horrorfilm ‘De openbaring’ is op zijn beste momenten een smakelijk vervormde uitvergroting van de huiselijke lockdownhel ★★★★☆

Victor Löw is indrukwekkend krankjorum als de man die met de beste intenties tot doodenge mondkapjesmaniak transformeert.

Kevin Toma
De openbaring  Beeld
De openbaring

Niemand maakt vijftiger Jacob (Victor Löw) wijs dat hij spoken ziet. Dat in China opvlammende virus zal weldra ook Nederland bereiken en hier voor apocalyptische toestanden zorgen. Dus pakt de werkloze, ongebonden Jacob in De openbaring zijn koffers en trekt in bij zijn alleenwonende moeder (Leny Breederveld). Hij zal haar veiligheid bewaken terwijl zij binnenshuis blijft. Dag en nacht, tot het allemaal voorbij is.

Moeder vindt het flink overdreven, maar stemt toe. Haar man is onlangs gestorven, en Jacob bedoelt het zo goed. ‘Straks zit je hier volgende maand nog’, zegt ze tegen hem, tijdens het scrabbelen.

Zeer effectief, hoe je door de nieuwe horrorfilm van Chris W. Mitchell meteen in een bevoorrechte positie wordt geplaatst. Jacob is een zonderlinge eenling, maar als toeschouwer weet je dat hij, in ieder geval aan het begin van de film, gelijk heeft met zijn doemscenario’s. En je weet ook welke uitputtingsslag hem en moeder te wachten staat.

Die kennis geeft De openbaring een lekkere spanning, temeer daar Jacob duidelijk geen stabiel persoon is. Kijk alleen naar het moment waarop hij terugkeert naar zijn intact gebleven tienerkamer, en aldaar een nogal omineus oogcontact heeft met de tyrannosaurus op de poster boven zijn bed: hoe zal hij reageren op de besmettingscijfers, de maatschappelijke ontwrichting, de complottheorieën? Dat Jacob geregeld wordt bezocht door zijn dode slagersvader (Peter Bolhuis), wiens messengeslijp voortdurend de soundtrack doorklieft, maakt de boel er niet ontspannender op.

Mitchell, die veel lof oogstte met zijn kampeerhorror De poel (2014), buit de claustrofobische quarantainesetting van De openbaring stevig uit. Terwijl Jacob onder invloed van een internetonheilsprofeet gaat geloven dat corona een satanistische zombiegolf is, verwildert zijn haar en wordt het huis alsmaar grauwer en schemeriger. Cameraman Joris Bulstra zorgt met groothoeklenzen voor een benauwende sfeer, en permitteert zich zelfs een point of view-shot van coronavirusdeeltjes, afvliegend op de voordeur wanneer Jacob de boodschappen naar binnen tilt.

Victor Löw is indrukwekkend krankjorum als de man die met de beste intenties tot doodenge mondkapjesmaniak transformeert, terwijl het kalme spel van Leny Breederveld (en ook dat van Monic Hendrickx als zus Magda) als vergrootglas op Jacobs gekte werkt. En als de logica achter de bloederige wappiefinale al niet helemaal helder is, dan blijkt De openbaring op zijn beste momenten nog altijd ook zelf een smakelijk vervormde uitvergroting van de huiselijke lockdownhel. Zoals in de scène waar Jacob de waanzin voelt opborrelen en in het donker op de trap gaat zitten: daar zien moeder en zus hem tenminste niet kermen, tot de paniek is weggezakt.

De openbaring

Horror

★★★★☆

Regie Chris W. Mitchell

Met Victor Löw, Leny Breederveld, Monic Hendrickx, William Sutton, Peter Bolhuis.

93 min., in 15 zalen.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden