Hoofdredactie HP/De Tijd stapt op wegens conflict met uitgever Audax

Hoofdredacteur Bert Vuijsje van weekblad HP/De Tijd stapt op vanwege een langdurig conflict met uitgever Audax. De partijen zijn het oneens over de manier waarop het opinieblad aan de man moet worden gebracht....

Afgelopen jaren speelde zich bij HP/De Tijd een klassiek conflict af tussen hoofdredacteur en uitgever. Audax-directeur N. van Zetten had volgens betrokkenen commerciëlere ideeën over de inhoud van het blad dan Vuijsje. Zo wil de uitgever meer verhalen over onderwerpen die adverteerders trekken.

Ook ruzieden de partijen over de marketing voor het blad. Steken bladen als Elsevier en Vrij Nederland veel energie in het werven van abonnees, Audax gelooft meer in losse verkoop. Dat komt onder meer doordat de uitgever zelf distribueert en kiosken als AKO bezit. Vuijsje wenste meer aandacht voor abonneewerving.

Ten slotte wreekte zich volgens betrokkenen het cultuurverschil tussen het journalistiek ingestelde HP/De Tijd en Audax, dat publieksbladen uitgeeft als Weekend, Vriendin, Mijn geheim, Aktueel en AvantGarde. Beide partijen weigeren commentaar. Een gezamenlijk persbericht voert 'meningsverschillen over het gevoerde beleid' als reden op.

Het vertrek van Vuijsje (58) komt vlak na een conflict met zijn redactie. Begin juli overleefde hij een stemming onder zijn redacteuren: twaalf man stemde voor zijn aanblijven, negen tegen. Aanleiding hiervoor waren gesprekken met het Volkskrant Magazine over een baan als chef. Dat blad wordt op de HP-redactie beschouwd als aartsvijand.

De botsing met zijn redactie was voor de uitgever weer aanleiding om de onderhandelingen te openen over een spoedig vertrek van Vuijsje. Het conflict met de redactie, stellen betrokkenen, was een stok om de hond te slaan. De redactieraad zegt 'beduusd' te zijn. Adjunct-hoofdredacteur Henk Steenhuis wordt ad interim-hoofdredacteur.

Uitgever Audax redde vijf jaar geleden het opinieblad van de ondergang. Het bedrijf investeerde fors in wat het vlaggenschip moest worden van de uitgever, distributeur en kioskhouder uit Gilze. Vuijsje werd aangetrokken als journalistiek zwaargewicht en het redactiebudget werd verhoogd. Daardoor kon het aantal redacteuren worden uitgebreid van 20 naar 27.

Tegelijkertijd wist Audax meer advertenties binnen te halen. In vijf jaar tijd stuwde directeur Van Zetten de advertentie-omzet op van 1 naar 6,5 miljoen gulden per jaar. Eerst als advertentieverkoper, later als uitgever. De oplage van HP/De Tijd daalde, ondanks een aanvankelijke opleving, van 40 duizend naar 37 duizend stuks.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden