Hoofdredactie De Telegraaf keert zich tegen strategie topman TMG

De Telegraaf keert zich tegen de nieuwe strategie die topman Herman van Campenhout voor het mediabedrijf heeft uitgestippeld. Volgens de grootste krant van Nederland zijn de vooral op internet gerichte toekomstplannen van de Telegraaf Media Groep (TMG) praktisch, juridisch en organisatorisch onuitvoerbaar. Bovendien dreigt de krant 'een anonieme contentfabriek' te worden.

Dat blijkt uit de conclusies van een notitie van de hoofdredactie, die in handen zijn van de Volkskrant. De notitie gaat over 'project Everest', zoals de nieuwe strategie van de uitgever is gedoopt. Volgens de eind vorig jaar gepresenteerde plannen moet TMG de komende vijf jaar omgevormd worden tot een 'crossmediaal' bedrijf dat vooral online actief is. Daarbij worden 350 van de 2.800 banen geschrapt.

De hoofdredactie van De Telegraaf, onder leiding van Sjuul Paradijs, is niet de eerste die zich keert tegen de plannen van de nieuwe topman Van Campenhout. Onlangs uitte grootaandeelhouder Cyrte, die een deel van het vermogen van John de Mol beheert, al zware kritiek.

Volgens het fonds moet TMG de krantentak juist versterken om de achtergebleven beurskoers op te peppen, in plaats van het geld te steken in vage internetplannen. TMG heeft naast De Telegraaf ook een aantal regionale kranten en is verder eigenaar van onder meer het sociale netwerk Hyves, website GeenStijl en Sky Radio.

Grootste inkomensbron
De Telegraaf is ondanks de oplagedaling nog steeds veruit de grootste inkomstenbron van TMG. De krant vreest in de nieuwe structuur als leverancier van 'content' in een bijrol te worden gemanoeuvreerd en de zeggenschap over de journalistieke inhoud kwijt te raken. Volgens de hoofdredactie van Telegraaf Media Nederland Landelijke Media - die ook over onder meer Spits en Privé gaat - is het al de vijfde structuurwijziging van TMG in zes jaar, waarbij de rol van de redactie 'verregaand wordt gemarginaliseerd'.

Volgens de notitie aan de raad van bestuur van 23 april 'verdwijnt de journalistiek uit het hart van de onderneming' doordat bij de bedrijfsonderdelen 'Print' en 'Online' redactionele zeggenschap ontbreekt. Het apart zetten van de redactie in een 'Redactie en Content BV' is verder een schending van de arbeidsovereenkomst van alle redactieleden. De raad van bestuur van TMG wilde vrijdag niet reageren op de notitie. De nieuwe strategie wordt nog besproken met de medezeggenschap.

Advertentiemarkt
In een vrijdag gepubliceerde update meldde TMG wel nog steeds last te hebben van een zwakke advertentiemarkt. Vooral de huis-aan-huisbladen hadden het zwaar. Het bedrijfsresultaat daalde met 40 procent tot 7,5 miljoen euro. De reclameopbrengsten van internet en radio stegen wel. Door overnames steeg de omzet van TMG met bijna 1 miljoen euro tot 137,7 miljoen euro. TMG verwacht in de tweede helft van het jaar te profiteren van de daling van de papierprijs, de gecombineerde bezorging van dagbladen en van de nieuwe strategie. Zo moet de daling van het bedrijfsresultaat in de tweede helft afnemen. Voor het hele jaar rekent TMG nog steeds op een min van 20 procent.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden