Hoofdredacteur Bonjer vertrekt bij AD

De hoofdredacteur van het AD, Jan Bonjer, stapt op. 'Het schip gaat stevig het dok in', constateert hij tevreden.

Bonjer was sinds 2003 hoofdredacteur van het AD, dat in 2005 samenging met zeven regionale dagbladen. Volgens Bonjer is zijn belangrijkste doel gehaald: ‘We hebben AD NieuwsMedia in veilige haven geloodst en een duurzaam perspectief bereikt. Dat is en blijft de Persgroep. Het schip gaat stevig het dok in.’

Conclusies trekken

Bonjer zegt echter zelf tot de conclusie te zijn gekomen dat ‘geen van de functies binnen de nieuwe constellatie uiteindelijk voldoende bij mij zal passen’. ‘Althans, dat vind ik zelf en dan moet je je conclusies trekken.’

Adjunct-hoofdredacteur Peter de Jonge is gevraagd de taken van Bonjer voorlopig waar te nemen, blijkt uit het persbericht.

Atypische hoofdredacteur

Bert Groenewegen, bestuursvoorzitter van PcM Uitgevers, reageert lovend in hetzelfde schrijven: ‘We zijn Jan zeer erkentelijk voor het werk dat hij sinds 2003 heeft verricht. In moeilijke omstandigheden heeft hij telkens voorop gelopen in het creëren van nieuw perspectief en blijk gegeven van visie, onbegrensde inzet en energie en het vermogen om organisatiebreed mensen te motiveren en te inspireren. Jan is zondermeer een atypische hoofdredacteur. Die zijn te koesteren.’

Volgens Groenewegen is het mede te danken aan Jan Bonjer dat de regionale journalistiek in de Randstad nog overeind staat en dat een voor Nederland uniek krantenconcept zijn plaats heeft gevonden in de Nederlandse markt

Algemeen Dagblad (ANP)
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden