Hoofden vliegen rond op feestje horrorfans

'Dames en heren. Dit is de meest shockerende, expliciete, angstaanjagende film die ik ooit heb gemaakt. Om u een idee te geven wat ik bedoel: de titel is Snuff....

De excentrieke regisseur Boris Arkadin, gespeeld door Jeroen Krabbé, windt er in de openingsscène van Bernard Rose's Snuff-Movie geen doekjes om. En terecht. In Premature Burial en in Snuff - de films die Arkadin regisseert - worden hoofden afgehakt en borsten afgesneden en is een keizersnede te zien in close-up. Er wordt een man aan stukken gescheurd, een vrouw opgehangen aan het traphek, en tot slot ook nog een vrouw aan het kruis genageld. En dat allemaal voor de Hoge Kunst.

Snuff-Movie is een de vele films die deze week hun première beleven op het Amsterdam Fantastic Film Festival (AFFF), het jaarlijkse feestje voor de fans van fantasy, anime, thrillers, cult, horror en sciencefiction. Op het fraaie festivalaffiche kijkt een lijkbleek meisje streng voor zich uit. Om haar nek hangt een stola van witte ratten. Echte ratten, benadrukte festivaldirecteur Jan Doense op een persconferentie, waarin hij het programma toelichtte.

De dunne grens tussen echt en onecht is het belangrijkste thema van de 22ste editie. Het is ook het thema van Snuff-Movie, Rose's interpretatie van de moord op de hoogzwangere filmster Sharon Tate (The Fearless Vampire Killers) door een bende ontspoorde jongeren aangevoerd door de zelfbenoemde goeroe Charles Manson. Aanvankelijk zou John Malkovich de op regisseur Roman Polanski (Tate's echtgenoot) geïnspireerde hoofdrol spelen. Maar toen Malkovich zich vlak voor de opnamen terugtrok, deed Bernard Rose (die eerder de geslaagde horrorfilms Candyman en Paperhouse maakte) een beroep op Jeroen Krabbé. Rosse werkte eerder plezierig met hem samen aan de Beethoven-film Immortal Beloved (1994). Krabbé's tegenspeelster is Lisa Enos - Rose's ega.

In Snuff-Movie nodigt Arkadin, die sinds de moord op zijn vrouw een kluizenaarsbestaan leidt, een aantal acteurs uit in zijn huis om de moorden voor de camera na te spelen. Het duurt niet lang voordat fictie en werkelijkheid door elkaar beginnen te lopen, in een film waarmee Rose ongetwijfeld iets probeert te zeggen over echt en onecht en de rol van de media (de opnamen zijn live te volgen op het Internet). Voor alles riekt Snuff-Movie echter naar exploitatie en sensatiezucht.

Snuff-Movie is opgenomen in het omvangrijke hoofdprogramma (39 films uit twaalf landen). Dat hoofdprogramma alleen al is voldoende rechtvaardiging voor het AFFF, dat aan zijn 22ste editie toe is. Het festival is de enige kans om de meeste films in de bioscoop te zien - en dat geldt óók voor producties die hun première beleefden op de gerenommeerde festivals van Cannes (onder meer Wolf Creek; The King met Gael Garcia Bernal en John Hurt; Fragile met Calista Flockhart) en Venetië (Seven Swords van Tsui Hark; Final Fantasy VII: Advent Children).

Als themaprogramma koos Doense Stranger Than Fiction, omdat de fake-documentaire volgens de AFFF-directeur de laatste jaren vooral binnen het fantastische genre flink in opmars is. Hij selecteerde acht pseudo-documentaires of 'mockumentaries', en ook hier zitten weer curieuze werkjes tussen. Incident at Loch Ness van Zak Penn bijvoorbeeld, waarin de Duitse cineast Werner Herzog op zoek gaat naar het monster van Loch Ness, en September Tapes van Christian Johnston. Daarin gaat een Amerikaanse journalist een jaar na '9/11', bewapend met zijn camera, in Afghanistan op zoek naar Osama Bin Laden, de man die hij verantwoordelijk houdt voor de aanslagen. De camera schudt vervaarlijk, zoals ook gebeurt in het grote voorbeeld The Blair Witch Project. Tevergeefs. September Tapes overtuigt niet; het wordt geen moment geloofwaardig dat de Amerikaanse rauwdouwer in de buurt van Bin Laden komt.

De reeds lang aangekondigde golf Nederlandse horrorfilms komt te laat voor het AFFF: Frank van Geloven en Edwin Visser sleutelen nog aan SL8N8; Doodeind van Erwin van den Eshof is weliswaar klaar, maar mag niet worden vertoond op het AFFF. Van beide films worden wel lange fragmenten vertoond in aanwezigheid van de makers.

Tijdens het AFFF, dat vanavond begint met de Britse fantasyfilm MirrorMask en volgende week woensdag wordt afgesloten met de van-dik-hout-zaagt-men-planken-horror Slither, krijgt de Amerikaan veteraan Roger Corman een Lifetime Achievement Award. Naast de publieksprijs (de Silver Scream Award) en de Zilveren Meliès voor de beste Europese fantastische film worden drie nieuwe prijzen uitgereikt: de Black Tulip Awards voor beste lange film, beste debuutfilm en beste korte film.

Ook wat betreft de stortvloed aan prijzen gaat het Amsterdam Fantastic Film Festival steeds meer lijken op een 'gewoon' festival.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden