Interview Hoofd interieurontwerp Audi

Hoofd interieurontwerp Audi: ‘Elektrisch rijden levert nieuwe problemen op, dat maakt het interessant’

Hoofd exterieurontwerp Andreas Mindt van Audi. Beeld Audi AG

Andreas Mindt is verantwoordelijk voor het ontwerp van het exterieur van de e-tron en was in januari in Amsterdam bij de Nederlandse introductie. Dat elektrische auto’s een radicaal ander uiterlijk krijgen, is een mythe, zegt hij.

Bent u een fan van Knight Rider?

‘Haha, ja dat was ik vroeger zeker. Je vraagt dit zeker vanwege de bewegende achterlichten?’

De E-tron heeft net als de A8  led-achterlichten die een dansje lijken te doen zodra de auto wordt ingeschakeld. Officieel heet het een test om te kijken of alles goed werkt, zegt Mindt. ‘Maar die animatie is ook een beetje entertainment. De auto verwelkomt je ermee. Mensen vinden het leuk, het is een eenvoudig onderdeeltje van het totale design.’

Auto-ontwerpers mogen niet helemaal los gaan op de lichtchoreografie. Kwestie van goede smaak, maar ook van regelgeving die aan van alles eisen stelt. Soms worden de ogenschijnlijk kleinste details vastgelegd, zoals de maximale tijd die een knipperlicht mag branden. ‘En dan wijken regels in Europa vaak weer af van die in de Verenigde Staten en China. Het is lastig ontwerpen te maken die aan alle voorwaarden voldoen. Maar eigenlijk vind ik dat wel leuk. Het maakt het werk interessanter. Het is een beetje als schaken, je moet met veel factoren rekening houden. Ontwerpen is deels artistiek, deels technologisch.’

Elektrificatie lijkt designers veel nieuwe mogelijkheden te bieden. Hoe beïnvloedt elektrisch rijden het ontwerp?

‘Er bestaan veel mythes over elektrisch rijden. Veel mensen denken dat e-auto’s niet gekoeld hoeven te worden. Dat er dus geen grille nodig is. Dat klopt niet. Ook in een elektrische auto moeten veel onderdelen gekoeld; de accu, het laadsysteem, de motoren. Porschedealers hebben vloeistofgekoelde laadkabels, omdat er zo veel stroom doorheen gaat dat ze anders te warm worden. De e-tron kan met 150 kilowatt laden, dus goede koeling blijft belangrijk. Daarom hoeft de grille niet te verdwijnen, zoals veel mensen denken.’

Maar de koeling kan toch ook ergens anders vandaan komen?

‘Er is nog een reden de grille te behouden. Ze vormt de badge van de auto. Haal je die weg, wat veel start-ups doen, dan ogen alle auto’s hetzelfde. Wij willen de herkenbaarheid bewaren, al hebben we zaken aangepast: bij elektrische auto’s wordt het donkere deel van de grille licht, en de lichte rand juist donker. Zie de e-tron GT. De zwarte omlijsting wordt gebruikt om sensors in te verstoppen, zoals de laserradar. Voor straks, als auto’s zelfrijdend worden. Dan kun je een Audi nog steeds op honderd meter afstand herkennen.’

Andreas Mindt. Beeld Audi AG

Een e-auto hoeft geen lange motorkap, want de motor zit ergens anders. Kan de neus niet weg?

‘Dit is de tweede mythe. Want de pedalen kunnen vaak niet verder naar voren verplaatst worden. Je kunt wel de A-pilaren (de ‘balken’ bij de voorruit, red.) meer naar voren zetten, maar dat is niet praktisch. Want dan wordt het dashboard dieper. Dat levert problemen op in de zomer, omdat het donkere oppervlak enorm heet wordt in de zon en het veel energie kost de auto vervolgens te koelen. Die energie heb je wel in een personenwagen met een verbrandingsmotor, maar niet in een accu-auto. Dan leidt een kortere neus tot een kleinere actieradius, en dat wil je niet.’

Dus blijft de neus voorlopig, denkt de designer. Ontwerpen is zoeken naar compromissen, zegt Mindt. ‘Je moet constant om problemen heen werken. Elektrisch rijden levert nieuwe problemen op. Dat maakt het interessant.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.