Homozender gaat los op Songfestival

In Moskou worden in het programma Inside Out de Toppers op de voet gevolgd (met video).

Nee, een inspirerende omgeving is het niet, het industrieterrein in Zoetermeer, waar OutTv vandaag opnames heeft, geeft Marc Putman toe. Hij is programmaleider bij de gay-zender (te ontvangen via digitale pakketten) en doet de regie voor het programma Inside Out.

In de kantoorruimte staan slechts twee bureaublokken, waarvan er een wordt gebruikt als 'studiotafel'. Presentator Ian van der Putten zit voor de camera, met achter zich een wandje met het logo van OutTv. Hij praat via de mobiele telefoon met de verslaggever in Moskou over de sfeer, de kansen van de Toppers, de repetities én het onverwachte bezoek van de Russische premier Poetin afgelopen zaterdag.

Het team van OutTv was er als enige Nederlandse cameraploeg bij toen Poetin een bliksembezoek bracht bij de repetities. En dat is geen toeval, zegt Van der Ploeg. 'Wij brengen het nieuws net even anders, we komen op andere plaatsen en staan niet alleen maar in het persvak. Daarom hadden wij Poetin'.

Tekst gaat verder onder de video
]]>

Betaal-tv
OutTv is sinds april 2008 te ontvangen via digitale televisie en zit bij een paar kabelmaatschappijen in het digitale pluspakket. Naast een paar eigen geproduceerde programma's, zoals Inside Out, worden films, tv-series en documentaires uitgezonden. Volgens Putman is het een doorslaand succes en is de doelgroep, de 'gay and open minded community', groot genoeg om flink te kunnen groeien.

'Wij zijn een betaalzender en mensen moeten lid van ons worden. Maar toch groeien we maandelijks met tien procent. We zitten nu op ongeveer 35 duizend kijkers per dag en dat is best veel voor een digitale zender.' Vooral homoseksuele mannen worden lid. Lesbische vrouwen, zo bleek uit onderzoek, zijn niet bereid te betalen voor de zender.

Stereotype
'Programmering die verder gaat dan de stereotypering', roept de voice-over van de promo van OutTv enthousiast. Waarom dan toch zoveel aandacht voor het Songfestival, mode en lifestyle?

Volgens de programmamakers is dat wat de doelgroep graag wil zien. Volgens Ian van der Putten wordt er bij de homozender op een andere manier naar onderwerpen gekeken. Zo gaat het in zijn programma niet alleen over glitter en glamour, maar ook over techniek en auto's. 'Waar een heteroman wil weten hoe hard een auto kan gaan, wil een homoman weten hoe het dashboardkastje eruit ziet en in welke kleuren de auto beschikbaar is.'

Toch wordt ook aandacht besteed aan serieuze zaken, zoals homoseksualiteit in de moslimwereld. En er komt iedere week iemand in de uitzending ‘uit de kast’, letterlijk en figuurlijk. Van der Putten: 'Dat kan iemand zijn die getrouwd is en kinderen heeft, of een oudere man die het nu eindelijk aan de wereld wil vertellen.'

Maar het moet wel leuk blijven, vinden de programmamakers. 'We hebben ook gesprekken met hiv-patiënten maar dan hebben we het er ook over dat er leven is na een hiv-infectie.'

Vindt hij het belangrijk dat OutTv er is gekomen? 'Nee, het is niet belangrijk, het is leuk. Als mensen er iets uit oppikken is dat mooi meegenomen, dan doen we misschien iets aan de emancipatie van homo's, maar dat staat niet in de Tien Geboden van OutTv. Vis-tv en Astro-tv zijn ook niet nodig, maar het kan wel leuk zijn om naar te kijken.'

Scandinavië
Putman heeft grootse plannen met zijn zender. 'Veel distributiepartijen willen onze zender aanbieden in de zogenoemde brede pakketten, zodat straks misschien wel een miljoen mensen onze programma's kunnen zien. Verder kijken we of we volgend jaar ook in Scandinavië OutTv kunnen lanceren.'

Voorlopig draait alles even om het Songfestival. Deze week zijn er nog de uitzendingen van Inside Out Extra, Eurosongs (de beste clips van eerdere Songfestivals) en I love Eurovision, met een top-tien van de beste jurken, het slechtste lied en de meeste valse noten.

OutTV (vk.tv)
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden