Hommage aan een meesterhand

Joel Smith: Steinberg at the New Yorker (Harry N. Abrams)..

Meer dan een illustrator was Saul Steinberg (1914-1999) eenals cartoonist verklede filosoof. Met zijn visuele epigrammenverbeeldde hij een halve eeuw lang de briljante geest van The NewYorker. Alle omslagen, portfolio's en spots (losse schetsen) diehij voor het Amerikaanse tijdschrift maakte, zijn op grootformaat gereproduceerd in Steinberg at the New Yorker - eerbetoon aan een meesterhand die 'tegelijk kon denken entekenen, zonder hinderlijke tussenkomst van het brein'.

Lange tijd was het geen vraag welke uitgever de mooistepockets maakte: Penguin natuurlijk, de uitvinder van volwassenlectuur in zakformaat. Een paar honderd klassieke ontwerpen zijndoor Phil Baines verzameld in Penguin by Design - A Cover Story1935-2005, een begerenswaardig plaatjesboek dat ook een nauwgezetcompendium is van trends in de 20ste-eeuwse typografie. Pijnlijkebladzijden zijn gewijd aan het verval van de jaren tachtig, toende uitgever zijn eigen principes verloochende.

Met de geluidsdrager als grafisch object was het na deopkomst van de cd gedaan. Sinds 1985 leven vormgevers in depopcultuur zich daarom vooral uit op affiches, betogen Grushkinen King in Art of Modern Rock - The Poster Explosion, eenmonumentaal overzicht van vitale affichekunst uit Europa, Aziëen de VS.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden