TV-RECENSIEJulien Althuisius

Homeland kreeg het perfecte einde van een beslist niet perfecte serie

Er kwam, zomaar midden op de zondagavond, een einde aan een tijdperk. Het gebeurde in een statig concertgebouw ergens in Moskou, begeleid door de muziek van de Amerikaanse jazzsaxofonist Kamasi Washington. In het publiek Carrie Mathison en Yevgeni Gromov, een onmogelijke liefde tussen een (voormalig) CIA- en KGB-agent.

In die allerlaatste minuten van Homeland blijkt dat Carrie is overgelopen naar Rusland, een relatie heeft met Yevgeni en een boek heeft geschreven over misstanden bij Amerikaanse oorlogsvoering. Het beeld springt naar Amerika, waar Saul Berenson een pakketje ontvangt met het boek erin. Eerder in de aflevering had Carrie Saul proberen te vermoorden – of in ieder geval dusdanig te martelen dat hij zou prijsgeven wie de Amerikaanse spion binnen de Russische regering was, informatie die Carrie vervolgens weer met de Russen kon ruilen tegen de opnamen van de zwarte doos van de helikoptercrash waarbij de Amerikaanse president om het leven kwam.

De waarheid kwam uiteindelijk aan het licht, maar de relatie tussen Carrie en Saul was voor altijd beschadigd.

Totdat Saul een klein papiertje uit de omslag van het boek peuterde, het openvouwde en zijn vergrootglas erbij pakte. ‘Gegroet uit Moskou. Het Russische S400-raketverdedigingsmechanisme dat aan Iran en Turkije is verkocht heeft een achteringang: het kan worden verslagen. Details volgen. Stay tuned.’ Het beeld snijdt naar Moskou, waar Carrie in het publiek in zichzelf lacht. Dan weer terug naar Saul, een glimlach verschijnt op zijn ogen. De cirkel is rond.

Saul Berenson en Carrie Mathison in de laatste aflevering van Homeland.Beeld Showtime

Het was een perfect einde van een beslist niet perfecte serie. In 2011 veroverde Homeland de wereld met het meeslepende verhaal van een teruggekeerde oorlogsheld (Nicholas Brody, gespeeld door Damian Lewis) die tijdens zijn gevangenschap in Afghanistan bekeerd en geradicaliseerd bleek. Wat volgde was een kat-en-muisspel tussen Brody en de geniale maar labiele Carrie, die ontaarde in een liefdesrelatie en een kind.

Homeland was spectaculair en vernieuwend, maar in de seizoenen die volgden vergaloppeerde het zich in uitgemolken verhaallijnen, vervelende personages en gemakzuchtige plots. Uiteindelijk herpakte de serie zich, met een reeks bijzonder geslaagde seizoenen die de realiteit akelig goed weerspiegelde en uitmondde in de allerlaatste jaargang, die zondagavond zijn Nederlandse apotheose had op NPO 3.

Het verhaal was goed, de spanningsboog ook en het plot voldoende verrassend, maar de kurk waarop dit seizoen dreef – en wat Homeland al die jaren tot Homeland maakte – was de chemie tussen Carrie Mathison (Claire Danes) en Saul Berenson (Mandy Patinkin). In de allereerste aflevering van de serie probeerde Carrie Saul te verleiden, in de laatste vermoordde ze hem bijna (zoals dat in de beste huwelijken kan gebeuren). Tussendoor werkten ze met elkaar en tegen elkaar, lachten ze samen, huilden ze samen, beschermden elkaar, sleepten ze elkaar door gevaarlijke situaties en vochten ze elkaar de tent uit, om toch weer altijd samen te eindigen.

‘Aan het eind van de allerlaatste draaidag’, zei Homeland-schrijver Alex Gansa tegen nieuwssite Deadline, ‘keken Mandy en Claire elkaar aan en vielen ze elkaar in de armen. Een kwartier lang stonden ze zo te huilen.’ Ze zullen niet de enigen zijn geweest.

Carrie Mathison uit Homeland was méér dan een hoofdpersonage: ze heeft de tv-industrie een nieuw soort vrouwelijke (anti)held geschonken. Nu het achtste en laatste seizoen is begonnen – en inmiddels is afgelopen – analyseert Julien Althuisius wat haar erfenis zal zijn.