Interview

'Holyfuckingshit man, we hebben goud in handen'

Een miljoen abonnees heeft hun YouTube-kanaal en de makers van StukTV zijn nog lang niet klaar.

Thomas, Giel en Stefan van Stuk TV Beeld Daniel Cohen

Voor Giel de Winter (26), Thomas van der Vlugt (24) en Stefan Jurriens (24) kon het jaar op 18 maart eigenlijk al niet meer kapot. Die dag had hun YouTube-kanaal StukTV één miljoen abonnees, net nu ze voor het eerst in vier jaar vakantie vierden, ver uit elkaars buurt.

Giel: 'Ik ben kneiterdronken geworden in Mexico.'

Thomas: 'Ik ook. Kneitertjelam op Bali.'

Stefan: 'Ik heb een maandsalaris uitgegeven in een club in Nederland.'
Giel: 'Ik ook ouwe! Ik heb er 1.200 euro in één avond doorheen gerost. Ik was bij mijn broer, die ik lang niet had gezien, met mijn moeder en een vriendin van haar. En toen belde Thomas mij.'

Thomas: 'Ik werd door Giel Beelen gebeld. Hij had luisteraars opgeroepen ons die ochtend aan de miljoen abonnees te helpen.'

Giel: 'RTL Boulevard had 's avonds een item met bekende Nederlanders die ons feliciteerden.'

Stefan: 'O ja, ik ben daar toen nog heengegaan om de Gold Play Button in ontvangst te nemen. Dat is een award die je van YouTube krijgt als je een miljoen abonnees hebt.'

Giel: 'En dit was dus in maart, hè? We zijn gewoon alweer 250 duizend abonnees verder. Ook weer zoiets dat ik echt niet meer had verwacht. Bizar.'
Na vlogger Enzo Knol (1,4 miljoen abonnees) is StukTV het populairste YouTube-kanaal van Nederland. Volgers van Giel, Thomas en Stefan zien elke woensdag stipt om vijf uur 's middags een video van een minuut of tien op YouTube verschijnen. In de video's halen ze ongein uit aan de hand van opdrachten die door kijkers zijn verzonnen. Het motto: 'Wij gaan stuk voor jou!'

Ze reden met een scooter een bouwmarkt binnen om een pizza te bezorgen, gingen hardlopen in een Ikea en moesten verhuizen met het openbaar vervoer. Een terugkerende uitdaging zijn de overnachtingsopdrachten: breng de nacht door in een zwembad/metrotunnel/pretpark/kampeerwinkel/voetbalstadion/McDonald's-filiaal.

Thomas van der Vlugt Beeld Daniel Cohen
Stefan Jurriens Beeld Daniel Cohen
Giel de Winter Beeld Daniel Cohen

Geld verdienen ze met door merken en organisaties gesponsorde video's die ze als 'special' op hun kanaal zetten. Er zijn ook optredens - in 2015 werd StukTV een dj-team. Begin dit jaar tekende het drietal een contract met de onlinevideotak van RTL, dat sindsdien een deel van hun commerciële klussen regelt. Hun serie Roadtrippers is te zien op RTL5. Kartrekker Giel werd een van de presentatoren van het populair-wetenschappelijke programma Galileo, op dezelfde zender.

Hij was het die in 2011 het idee voor StukTV verzon. Hij was gestopt met de hotelschool, deed horecawerk en lag verder vooral televisie te kijken op de bank in het Udense ouderlijk huis. Wie bepaalt dat deze rotzooi op tv komt, dacht hij vaak. Tv-maken, was de vervolggedachte, dat moet ik zelf toch ook kunnen, maar dan online. Giel ging aan de slag. Niet met vrienden, maar met de cameraman die hij vond via een oproep op een vacaturesite: Thomas. Iets later kwam Stefan erbij.

Hun eerste hit was een verslag van Project X Haren in 2012. Giel: 'De media deden verslag vanaf de zijlijn. Wij waren de ratjes. We gingen tussen de feestende jongeren staan om de gebeurtenis van binnenuit in beeld te brengen.' Thomas: 'Toen die beelden online stonden, werden we van alle kanten gebeld. Nieuwsprogramma's wilden ze van ons kopen.' Giel: 'Stelletje sukkels, dacht ik toen, jullie hebben daar de hele avond met een cameraploeg gestaan! Snap jij dat nou? Van het geld dat we met die beelden verdienden, konden we een nieuwe camera kopen.'

StukTV was een hobby die uit de hand begon te lopen. Inmiddels werkt het trio samen met een producer en een assistent-producer. Er is een tourmanager, een fotograaf en een stagiair. 'Halverwege 2015 trokken de kijkersaantallen zó hard aan dat ik dacht: holyfuckingshit man, we zijn echt tegen de tv-wereld aan het aantrappen, we hebben goud in handen.'
De tv-wereld, daar willen Giel, Thomas en Stefan het vandaag graag over hebben. Ze zijn in Makkum om te filmen voor Jachtseizoen, een nieuwe serie op hun kanaal. De hele week nemen ze kriskras door Nederland afleveringen op. In het weekend gaan ze huisnummers verwisselen voor een woensdagopdracht en in een bioscoop proberen te slapen.

'Uiteindelijk moet ons kanaal een zender worden, met verschillende series', zegt Giel. Om zijn nek hangt een lange zilveren ketting met een kruis. Hij is degene van het stel met het hoogste woord, de regelaar. Thomas typeert hij als 'de hockeykakker', met veel verstand van camerawerk. Stefan is 'de creatieve hippie'. Net een boyband inderdaad, 'maar wel een rauwe boyband'.

CV's

Giel de Winter
1990 - Geboren in Nijmegen
2007 - Hotelschool Tio, Eindhoven (niet afgerond)

Thomas van der Vlugt
1992 - Geboren in Nieuwegein
2008-2012 - Cameraman (AV-productie), Utrecht

Stefan Jurriens
1991 - Geboren in Beverwijk
2007 - Onderwijsassistent, NOVA College Haarlem (niet afgerond)
2009 - Filmacteuropleiding, Amsterdam

Stuk TV
2012 - Eerste video online op YouTube-kanaal StukTV
2012 - Eerste hit: Project X Haren
2014 - Eerste seizoen serie Roadtrippers
2015 - StukTV wint VEED-award voor Beste YouTube Channel
2015 - Eerste optredens als dj-team. Single De Hele Nacht Door met Kraantje Pappie & Cazz Major
2016 - StukTV wint een tweede VEED-award en tekent een contract met RTL. Giel is te zien in tv-programma Galileo op RTL5, de zender die ook het derde seizoen van Roadtrippers uitzendt. In maart heeft het YouTube-kanaal een miljoen abonnees.

Linda Hakeboom volgde jou een jaar voor haar tv-serie Linda's mannen. Bij een foto van jullie op Instagram schreef je: 'Ik draag het woord youtuber met trots voor de hele community, maar nog beter gezegd: programmamaker en ondernemer. Dat ben ik. Hopelijk checken mensen van 'tv' dit ook en gaat de laatste wekker voor ze af. Bel me daarna maar.'
Giel: 'Zo is het.'

Vond je het meteen een goed idee om met RTL in zee te gaan?
Giel: 'Nee. Ik was er in het begin niet zo happig op. RTL stond nog in de startblokken met hun onlinetak. Ik had er geen vertrouwen in. Wij zijn zoveel verder dan die mensen. Maar het is ook een manier om de vijand dichtbij te houden. Zij kunnen ons verder helpen met de commer-ciële kant van het verhaal, zodat we meer series kunnen maken. En we hebben bedongen dat we alle vrijheid behouden en met ons eigen team blijven werken.'

De jongen die bijna alles op tv waardeloos vond, komt nu zelf op tv.
Giel: 'De liefde voor StukTV is veel, veel groter dan de wens om op tv te komen. Maar ik weet ook dat ik van tv-makers kan leren. En ik hoop dat de oudere doelgroep die mij bij Galileo ziet op ons YouTube-kanaal komt kijken.'

Zien ze dan niet vooral video's die leuk zijn voor jongeren?
Thomas: 'Ik denk dat ze ook leuk zijn voor mensen van rond de 30.'
Giel: 'De gemiddelde leeftijd van onze kijkers is op het moment 18 tot 24 jaar. Een stuk hoger dan toen we begonnen.'
Thomas: 'Dat is enorm aan het verschuiven. Vier jaar geleden keken we zelf ook amper YouTube. Van mijn vrienden heeft nu bijna niemand nog een tv in huis. Ze streamen series, kijken on demand dingen terug of ze kijken op YouTube.'

Hebben jullie het gevoel dat er dit jaar meer erkenning is gekomen voor jullie werk?

Thomas: 'Zéker. De tijd van 'YouTube, het zal wel' is voorbij.'
Giel: 'Maar nog lang niet iedereen begrijpt waar wij mee bezig zijn. We zijn geen vloggers, maar programmamakers, net als de jongens van Streetlab en de mensen van Rambam. We zitten bij hetzelfde productiebedrijf als zij.'
Stefan: 'Ik denk dat ze in Hilversum nog steeds een beetje bang zijn voor wat er allemaal op YouTube gebeurt. Ze hebben er geen verstand van, ze kunnen er niet bij in de buurt komen. Het is een ver-van-hun-bedshow, vinden ze, maar de show is niet meer ver van hun bed. Het heeft geen zin om je vast te klampen aan een ijsklompje als het aan het smelten is.'

In de traditionele media kreeg YouTube de afgelopen maanden meer aandacht dan ooit.
Thomas: 'Ze kunnen er nu niet meer omheen, toch? Als onze video's één miljoen views hebben, dan moet je toch denken: er is iets gaande daar.'
Giel: 'Er was dit jaar meer positieve aandacht voor YouTube, maar de traditionele media komen nog steeds vooral in actie als er ophef is.'
Thomas: 'Die treinsurfer, de treitervlogger uit Zaandam.'
Giel: 'Je hebt negatieve publiciteit nodig om groot te worden.'

Beeld Daniel Cohen

Eind november verscheen er een fanboek, StukTV Behind The Scenes. Er zijn twee pagina's ingeruimd voor boetes die StukTV uit de gezamenlijke pot betaalde. 'Als je dingen doet die eigenlijk niet mogen, kun je boetes verwachten.'

Een strafblad hebben Giel, Thomas en Stefan niet, wel 27 aantekeningen. Aan de video waarin ze een pizza bezorgen in de Praxis hielden ze een toegangsverbod van een jaar over, het verslag van hun overnachting in Ouwehands Dierenpark moesten ze van YouTube halen. Een ruzie met Enzo Knol, in wiens tuin ze 's nachts onaangekondigd feest vierden, werd in RTL Late Night uitgepraat. En het in de fik steken van een caravan in Leeuwarden eindigde in een politiecel.

Soms werd StukTV in één adem genoemd met de Zaandamse vlogger Ismail Ilgun, die door premier Mark Rutte 'tuig van de richel' werd genoemd. Als hij tot treitervlogger wordt bestempeld, redeneerde documentairemaker Bibi Fadlalla in een video op YouTube, wat zijn de jongens van StukTV dan? Ze doen aan de lopende band illegale dingen en vernielden een politiewagen, stelde Fadlalla vast. 'Waarom hoor ik premier Rutte daar niet over? Ik denk dat er sprake is van een dubbele standaard.'

Giel kan zich er nog over opwinden. Fel: 'Als zij ons zo ziet, als treitervloggers, dan heeft ze niet haar best gedaan om echt te kijken wat wij doen. Ja, we gaan soms net over het randje. Maar maken wij mensen bang of belachelijk? Nooit. Wij hebben inderdaad de politie ge-prankt, maar ik kan nog steeds zeggen dat wij fatsoenlijk omgaan met ambtenaren in functie.'
In maart volgend jaar heeft StukTV weer vakantie. Thomas gaat een maand weg, naar Australië en Nieuw-Zeeland dit keer. Giel weet nog niet wat hij gaat doen. 'Jij vond het lekker toch, Thomas, om een maand niets te doen? Ik niet. Ik kwam juist gestrester terug uit Mexico.'

Hoe kwam dat?
Giel: 'Ik kan het niet loslaten. Als ik een maand stilzit, heb ik het gevoel dat ik iets uit mijn handen laat glijden. We hebben een flink bereik, maar op het moment dat ik alleen maar aan een zwembad ga liggen, doe ik daar niks mee. Dat vind ik frustrerend.
'In de zomervakantie lopen de views vaak wat terug. We zouden kunnen zeggen dat we er dan maar even mee kappen, zoals televisie doet. Maar we gaan juist door, omdat continuïteit belangrijk is. Als je op YouTube succesvol wilt zijn, moet je je kijkers trouw zijn. Ik ben er echt van overtuigd: als StukTV nu een maand lang niks zou uploaden, dan is het klaar.'

Je hebt een psycholoog bezocht, hoorde ik.

'Ik kwam bij die psycholoog en ik zei: 'Ik ben mezelf niet, ik heb paniekaanvallen, ik ben alleen maar chagrijnig, ik voel niks, wat is dit?' Op de een of andere manier kon ik het succes van StukTV niet plaatsen. Ik ben nu aan het uitvogelen hoe ik mezelf relaxt kan houden. De mental coach heeft gezegd dat ik ritme nodig heb. Deze week is het kneitertjedruk. Dan ben ik dus blij dat ik er elke ochtend om dezelfde tijd uit moet, om zeven uur.'

Hoe ontspan je?
'Ik ben weinig alleen, maar alleen zijn helpt. Ik heb net een PlayStation 4 Pro gekocht. Als ik aan het gamen ben, denk ik nergens meer aan. Ik moet mezelf echt dwingen om zulke shit te doen. Verstand op nul, zoveel mogelijk zombies afknallen. Dat is therapie. Net als hard-lopen, lekker de natuur in duiken.'

Wat vindt je familie ervan dat je zo druk bent met StukTV?

'Laatst heb ik een gesprek gehad met mijn broer. Ik mis je, zei hij. Toen brak ik, ik moest janken. Het raakte me omdat ik me realiseer dat het een keuze is om zo hard te beuken. Ik heb er een bloedhekel aan dat mijn vader zijn bedrijf altijd op nummer één had staan. Hij was er wel voor mij, maar op een andere manier dan ik zou willen. Ik wil niet als mijn vader worden gezien en ondertussen doe ik precies wat ik hem verwijt. Het ondernemersbloed heb ik van hem. StukTV staat bij mij op nummer één.

'Als je bij zo'n psycholoog zit, komen er ook dingen van vroeger naar boven, zoals de scheiding van mijn ouders. Ik ben blij dat ze gescheiden zijn, want het is veel beter zo, maar in het heetst van de strijd blijkt er toch iets te frustreren. Als je net aan je carrière aan het bouwen bent, komt het niet uit over zulke dingen te moeten nadenken.'

Je werkt keihard en neemt amper rust, zei je vriend JayJay Boske.
'Het heeft denk ik ook te maken met trots. Voor ik met StukTV begon, was ik best een stumpertje. Ik heb het vaak zat te horen gekregen van mijn pa: 'Ga godverdomme eens werken, je doet niks.' Als je dat een jaar lang hoort, dan breekt dat je zelfvertrouwen af. En ook al heb ik een minder goede band met mijn pa, ik wil nog steeds dat hij trots op me is. Niets is zo verschrikkelijk als je ouders teleurstellen. Toch jongens? Zijn jullie het daarmee eens?'

Stefan en Thomas knikken.
Giel: 'Luister, vier jaar geleden was ik helemaal niks. Ik had echt een kutleven. Ik had geen baan, ik had mijn school niet afgemaakt, ik was een moeilijk straatschoffie. En kijk waar we nu staan: we zijn professioneel en we doen waar we goed in zijn. Bij Stefan denk ik ook weleens: wat had hij gedaan als StukTV niet op zijn pad was gekomen?'

Stefan: 'Dat vraag ik mezelf ook vaak af. Ik heb mijn opleiding onderwijsassistent niet afgemaakt en daarna een acteursopleiding gedaan. Die heb ik wel afgemaakt. Heel eerlijk: ik heb lang het idee gehad dat ik nergens echt goed in was. Door StukTV heb ik gemerkt dat ik veel meer kan dat ik dacht.'

Giel: 'Deze gozer lag vroeger de hele dag op zijn nest, en nog steeds heeft-ie trekjes.' Tegen Stefan: 'Maar nu sta jij op festivals de tent af te breken, ook al ben je ziek.'

Thomas: 'Ik denk dat StukTV ons allemaal zelfverzekerder heeft gemaakt. We hebben helemaal zelf uitgevonden hoe het werkt op YouTube. Er is niemand die het ons heeft voorgedaan en het is niet iets waarvoor we jaren hebben gestudeerd. Dat geeft een goed gevoel.'
Giel: 'Pioniers. Ik vind het heerlijk om eigenwijs te doen.'

Wat moeten tv-makers doen als de laatste wekker is afgegaan, zoals je op Instagram schreef?
Giel: 'Ze moeten eerst eens een keer de hele dag op www.youtube.com gaan zitten en geïnteresseerd een paar video's kijken. Zich erin verdiepen. En jong talent een kans geven.'

Thomas: 'Tv heeft meer creativiteit nodig bij het verzinnen van nieuwe programma's. Niet weer The Voice of Holland, niet weer Spuiten en Slikken, niet weer 3OpReis. Denk niet: Oh Oh Cherso, dat was in 2010 een succes, laten we dat nog eens doen.'

Giel: 'Die mensen worden wakker en checken meteen de kijkcijfers. Maar de manier waarop kijkcijfers worden gemeten, met die kastjes, is toch bizar ouderwets? Wij kunnen precies zien wie er wanneer naar onze video's kijkt. Ik denk dat tv een enorme klap krijgt als de kijkcijfers op een dag worden gemeten met een moderner systeem.'

Heb je het al eens met RTL-baas Erland Galjaard over zulke dingen gehad?

Giel: 'Ik ben Erland een paar keer tegengekomen. 'Wij moeten eens praten', zei hij dan. Prima, maar tot op de dag vandaag is het er niet van gekomen. Dat vind ik wel jammer. Ik denk dat ik hem in een leuk gesprek kan vertellen waarom het zinvol is om meer te luisteren naar de kijker, zoals wij op YouTube doen.'

Hij verheft zijn stem: 'Laatst had ik weer zo'n moment. Ik was tv aan het kijken. Wéér dezelfde rotzooi. Zap je naar RTL5, krijg je een aflevering van Gordon Ramsey: Oorlog in de keuken! uit 2004. Fokking slechte beeldkwaliteit. Dan mag je van mij je ogen uit je kop schamen. Misschien is het niet heel handig dat ik dit zeg, maar als tv-makers niet luisteren, schop ik nog harder tegen ze aan. Dan luister je maar niet, vriend.'

Misschien dat Galjaard je in het nieuwe jaar wel belt: 'Wat zeg jij nou allemaal?'
'Ik kom graag langs. En dan neem ik Thomas en Stefan mee.'

Beeld Daniel Cohen
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden