Review

Holy F bevestigt aarzelend dat feminisme leeft

Van Winden en De Waal weten wel hoe ze met sterk woordrijm het publiek kunnen inpakken. Maar de inbreng van filosoof en columnist Simone van Saarloos is marginaal en vlak.

Beeld foto: Moon Saris

Bijna kregen ze een voorlopig feministisch hoogtepunt cadeau voor hun première: de verkiezing van de eerste vrouwelijke president van de Verenigde Staten. En toen werd het Donald Trump. Toch past ook die actualiteit in de voorstelling Holy F van het nieuwe duo Waal en Wind, alias Eva Marie de Waal en Sophie van Winden.

De actrices peilen in deze speelse performance de emancipatiestand: hoe is het gesteld met het feminisme, sluimerende sekseongelijkheid en de verheerlijking van seksisme? Ze concluderen dat het feminisme leeft, zo merken ze in kranten, debat en bij zichzelf: ze komen er rond voor uit feminist te zijn. Ook columnist en filosoof Simone van Saarloos, met wie de voorstelling is gemaakt, draagt trots een blingblingketting met 'feminist': je mag ermee te koop lopen.

Holy F (****), theater.
Door Waal en Wind/Rudolphi Producties.
10/11, Toneelschuur, Haarlem.
Tournee t/m 13/12.

Van Saarloos zit links op het podium achter haar laptop, maar haar inbreng van losse tweets, historische weetjes en woordverklaringen is marginaal en vlak, op een citaatje van twitteraar '@wittelul55' na. Aan het slot leest Van Saarloos een lange beschouwing voor, of geweld inmiddels door feministen niet geschuwd zou moeten worden, met een verwijzing naar het werk van de Afrikaanse Chimamanda Ngozi Adichie - een Gelukkige Feminist.

Van Winden en De Waal weten wel hoe ze het publiek kunnen inpakken. Ze openen met een sterk woordrijm, waarin ze met blote borsten in nylontruitjes regisseurs te grazen nemen die een auditie graag geiler willen. Daarna grasduinen ze door de geschiedenis. Met snelle, cabareteske kostuumwisselingen 'teleporteren' ze historische figuren naar het nu, zoals Aletta Jacobs, Virginia Woolf en Simone de Beauvoir, alsook hedendaagse zusters als Naomi Wolf, Beyoncé en Sunny Bergman. Toch bieden de sketches weinig meer dan herformuleringen van bekende citaten, krantenkoppen en weetjes. Het zelfbewustzijn van Waal en Wind is te waarderen, nu nog een theatertekst die niet aait en aarzelt, maar bijt.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden