Hollandia wint grote festivalprijs met 'Twee Stemmen'; Fusie Theaterfestival met Holland Festival 'mogelijk'

Een samenwerking of fusie tussen het Theaterfestival en het Holland Festival acht Arthur Sonnen, directeur van het Theaterfestival, heel wel mogelijk en in ieder geval bespreekbaar....

Van onze verslaggever

Hein Janssen

AMSTERDAM

Sonnen vindt zijn festival (dat bestaat uit reprises van de beste voorstellingen van het afgelopen jaar) de juiste opmaat voor het nieuwe theaterseizoen dat in september start.

Sonnen zei dit na afloop van het Theaterfestival, dat zondag besloten werd met de toekenning van de Grote Theaterfestivalprijs in het VPRO-televisieprogramma De Plantage. Deze prijs, waaraan een bedrag van 50 duizend gulden is verbonden, wordt jaarlijks toegekend aan de beste voorstelling van het festival. De winnaar werd dit jaar Twee Stemmen van Theatergroep Hollandia. De erejury van het Theaterfestival bestond uit de artistiek leiders van drie jeugdtheatergroepen: Liesbeth Coltof (Huis aan de Amstel), Pauline Mol (Artemis) en Ad de Bont (Wederzijds).

Twee Stemmen bestaat uit twee monologen gespeeld door Betty Schuurman en Jeroen Willems naar teksten van Marguerite Duras en Pasolini. De jury prees met name 'het majestueuze spel van Jeroen Willems en de glasheldere regie van Johan Simons'. Namens de jury noemde Pauline Mol - tegen de gewoonte in - twee andere voorstellingen die hoge ogen gooiden: Wie. . . door Dood Paard en Noordeloos door De Federatie.

Regisseur Johan Simons toonde zich zeer verheugd met de prijs, temeer daar Hollandia al acht jaar present is op het festival en niet eerder won. Simons: 'De bekroning voor Twee Stemmen komt op een moment dat Hollandia een andere richting inslaat. Deze voorstelling gaat heel direct en zonder metaforen over het hier en nu. Ik vind het ook een kwetsbare voorstelling en ook dat is nieuw voor Hollandia.'

Volgens Simons zal het geldbedrag worden besteed aan een Duitse bewerking van Twee Stemmen. Er zijn namelijk plannen voor een tournee door Duitsland. De voorstelling is de komende weken eerst nog 32 keer in Nederland te zien.

De publieke belangstelling voor het festival was dit jaar volgens Arthur Sonnen groter dan in voorafgaande jaren. Vooral de voorstellingen in Theater Bellevue trokken veel publiek. Van het randprogramma noemde Sonnen de driedaagse bijeenkomst over 'Taal als muziek' en een congres over kunstmanagement succesvol evenals een bijeenkomst over de theaterkritiek. Sonnen: 'Er is een lans gebroken voor het beschouwen van toneelteksten als literatuur en die ook als zodanig te bespreken. Dat vind ik een goede ontwikkeling.'

Over de toekomst van het Theaterfestival ontstonden de laatste dagen twee geruchten. Zo zou Sonnen het festival willen verhuizen naar Maastricht. Ook zou een samengaan met het Holland Festival tot de mogelijkheden behoren nu Ivo van Hove daarvan voornamelijk een (internationaal) theaterfestival wil maken.

Sonnen: 'Over de vestigingsplaats kan ik kort zijn. We blijven tenminste nog drie jaar in Amsterdam, omdat we ons daaraan in het Kunstenplan hebben gebonden en omdat het ons hier bevalt. Naast Maastricht zouden Utrecht en Groningen ook goede festivalsteden zijn. Wat het andere betreft: als het Holland Festival naar september wil verhuizen, doe ik graag mee. Een festivalmaand waarin Holland Festival en Theaterfestival elkaar opvolgen, is wat mij betreft bespreekbaar. Dat daaruit een hechte samenwerking tussen beide organisaties ontstaat, lijkt me dan logisch.'

Meer over